Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Millemis
#318002
Torben Rasmussen skrev: 17. aug 2020, 16:09 Også lidt sjovt, at det udelukkende er udgåede højttaler-modeller, som er med i billedet ;)
Det er da, hvad man kunne forvente af Peter Pan.
Bemærk dog, at der ikke er nogle Pentaer med dér :D
Og med den hundedyre 88” LG-skærm var der nok heller ikke råd til andet :p

Og selv med disse lidt ældre højtalere kunne man lave en yderst fornuftig opstilling/løsning.........hvis man kender og forstår at udnytte mulighederne i det BS4-baserede system som BV Harmony indeholder.

https://bangolufsenassistentgohe.blob.c ... s_2004.pdf

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#318077
Millemis skrev: 18. aug 2020, 22:09
Peter Pan skrev: 17. aug 2020, 10:00
Billede

Hvorfor gøre så meget ud af det - når man kan få Dolby Atmos fra én (smart-)højtaler
https://professional.dolby.com/product/echo-studio/


Hearing is believing. Whatever the source, Echo Studio makes your music sound incredible. Dolby Atmos technology enables a multidimensional audio experience, adding space, clarity and depth

Sjove lydeffekter for et par tusind kroner :(

MM
#318078
@ Millemis
I aftes så jeg filmen 'Mamma Mia' på tv med Dolby Digital lyd, over mit 5.1 setup.
I mine ører er lyden fra denne film fantastisk. De 4 B&O forhandler jeg har besøgt
inden for den sidste måned, for at høret Atmos lyd, havde kun stereo setup. Men
skråt op med det. Dolby Digital 5.1 lyd, er for mig fuldt tilfredsstillende.
Brugeravatar
Af Millemis
#318083
Hvorfor så så vild i varmen med at brokke sig over, at ‘et BV Harmony ikke har en Atmos-dekoder indbygget’....jeg forstår det ganske simpelt ikke O-O

Jeg ved ikke, hvilke forhandlere, du har besøgt - men de, jeg frekventerer, har da et (eller flere) 5.1 setups.
Man kunne jo også bare gøre sådan:
https://www.instagram.com/p/CDvpKachzu2/
Det vil sikkert være nok til de allerfleste - og i hvert fald til tv nummer to, tre...

P.S. Hvis du nu byttede din gamle Apple-boks til en ATV4, ville du kunne få en lidt mindre komprimeret Dolby-lyd end nu (Dolby Digital Plus i stedet for Dolby Digital) fra Netflix.
Spørgsmålet er så bare, om DU kan høre forskel :p

MM
#318090
Peter Pan skrev: 17. aug 2020, 18:14 Nye BeoLab højttaler. Ved nogen pt. noget om garanti
og reklamationsret, hvis B&O en dag pludselig sælger.
Hvis man sælger, så følger garantien firmaet. Hvis man sælger og firmaet nedlægges, så står man nok skidt.

Men hvordan står det da til med garantien på det grej du har?
#318093
@ Torben.
Det har i princippet aftjent sin værnepligt. Så hver dag det virker, er ren foræring. :)
_________________________________________________________________

Den bedste lyd får du stadig med en AV Surround receiver i skabet, og mindst
seks højttalere (inkl. subwoofer).

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#318103
Peter Pan skrev: 19. aug 2020, 12:07
Den bedste lyd får du stadig med en AV Surround receiver i skabet, og mindst
seks højttalere (inkl. subwoofer).
Det tvivler jeg på....i hvert fald, hvis det drejer sig om Beolab-højtalere!

MM
#318109
Millemis skrev: 19. aug 2020, 17:03
Peter Pan skrev: 19. aug 2020, 12:07
Den bedste lyd får du stadig med en AV Surround receiver i skabet, og mindst
seks højttalere (inkl. subwoofer).
Det tvivler jeg på....i hvert fald, hvis det drejer sig om Beolab-højtalere!

MM
MM....Hvad er det lige der går galt, hvis man benytter Beolab højtalere i et set up med AV Surround receiver?
Brugeravatar
Af bendix
#318111
Peter Pan skrev: 19. aug 2020, 06:05 @ Millemis
I aftes så jeg filmen 'Mamma Mia' på tv med Dolby Digital lyd, over mit 5.1 setup.
I mine ører er lyden fra denne film fantastisk. De 4 B&O forhandler jeg har besøgt
inden for den sidste måned, for at høret Atmos lyd, havde kun stereo setup. Men
skråt op med det. Dolby Digital 5.1 lyd, er for mig fuldt tilfredsstillende.
Hvilken kilde så du filmen på i dit eget hjem og hvilken kilde blev dine demo afspillet på?
Brugeravatar
Af Millemis
#318118
Viggo Helbo skrev: 19. aug 2020, 19:15
Millemis skrev: 19. aug 2020, 17:03
Peter Pan skrev: 19. aug 2020, 12:07
Den bedste lyd får du stadig med en AV Surround receiver i skabet, og mindst
seks højttalere (inkl. subwoofer).


Det tvivler jeg på....i hvert fald, hvis det drejer sig om Beolab-højtalere!

MM


MM....Hvad er det lige der går galt, hvis man benytter Beolab højtalere i et set up med AV Surround receiver?

Flere ting.
Bl.a ved en standart A/V receiver - i modsætning til et BV’s audioprocessor - intet om Beolab-højtalerne kapacitet.
Her kan du angive ‘små/store’, ikke meget mere.
Et Beosystem kender Beolab’ernes karakteristik (bl.a om der er latency pga lydbehandling i højtaleren).
Det ved, hvor meget basgengivelse, de kan yde ved hvilket lydtryk (mange Beolab har et indbygget kredsløb mod overbelastning kaldet ABL) og kan indrette setup’et efter de andre Beolab’ers kapacitet.
Basmanagement-delen er langt mere raffineret end, hvad man finder i gængse A/V receivere.

Desuden bør man generelt holde sig fra fra receivere og i stedet købe A/V forforstærkere, hvis man bruger aktive højtalere (som Beolaberne er) eller eksterne forstærkere.
Dels er det spild af penge at betale for forstærkerdelen og ofte er der gået på kompromis med den interne opbygning/adskillelse af komponenter/funktioner for at presse prisen i dette marked.
Herudover finder du ingen gængse A/V receivere med et så stort antal - og dertil frit konfigurerbare - udgange som f.eks et Bsys4 i et BV har.

At det kan lade sig gøre, at bruge en A/V receiver - som Peter Pan foretrækker - er der ingen tvivl om.........hvis man ellers investerer i diverse triggerløsninger og måske endda de ‘attenuated converters’, som Steve fra Soundsheavenly foreslår til de ‘almindelige’ højtaler-udgange:
http://www.soundsheavenly.co.uk/attenuated.pdf

Men at proklamere, at en ‘A/V surround receiver i skabet’ er den bedste løsning til et multikanal-setup med B&O-højtalere - som set i Peter Pans billede - er nu engang for meget sagt.
Skal man bruge andet til Beolab’er end B&O’s egen BSys4 (eller 3), bør man nok hellere kigge mere i retning af halvprofessionelt grej som f.eks Trinnov.

Det med de ‘mindst 6 højtalere incl subwoofer’ vil jeg dog give ham ret i O_O

MM
  • 1
  • 154
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 326