Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316118
Hej, jeg er i gang med at få bygget et nyt hus, og skal derfor tage stilling til enten kabel-TV fra Yousee, eller fiber-TV fra Stofa ? Hvad ville du/i vælge, og hvorfor ? På forhånd tak.
Mvh Henrik
#316119
Hvis kabeltv stadig er DVBC , så skal du jo lægge regulær COAX i huset på det grundlag alene.
Er yousee også en fibertv løsning, og derfra en DVBC , så kræver det stadig COAX.

Jeg kender slet ikke stofa , så jeg ved ikke hvordan de opererer. er det iptv baseret med ip bokse som sættes i hvert rum, så skal du jo nok have ethernet i alle rum?
#316144
Ja, det er jeg klar over, Yousee er via coax kabel, og Stofa er som der står i overskriften via fiber. Der må vel være nogle brugere her på FP der selv har det installeret, og derfor har en mening om hvad der er bedst ift. billedkvalitet osv.
#316158
Det kommer vel også an på hvad i ser mest. Hvis i ser meget flow tv så kan jeg ikke sige hvad der er bedst, men hvis i streamer meget så er fiber klart at foretrække - udelukkende på grund af den (forhåbentlig) højere kvalitet af internet der leveres.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, men i Århus er der en verden til forskel på Stofa's COAX-leverede internet og fiber fra det lokale selskab (Aura/Waoo). Jeg gruer personligt for den dag jeg skal til at streame 4K over Stofa's forældede infrastruktur.
#316163
Jeg bor i Randers, og det er billedkvaliteten der er interessant/vigtig for mig. Streaming er kun i forbindelse med Netflix, eller DRs HBBTV.
#316168
twjacobsen skrev: 23. jun 2020, 10:29

Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, men i Århus er der en verden til forskel på Stofa's COAX-leverede internet og fiber fra det lokale selskab (Aura/Waoo). Jeg gruer personligt for den dag jeg skal til at streame 4K over Stofa's forældede infrastruktur.
Nu ved jeg ikke om Stofa kører en anden infrastruktur her nede i Kolding, men har streamet 4K i flere år uden problemer.
#316176
Godt spørgsmål.
Min kammerat har fiber og det står godt, dog fra anden leverandør.
Ellers køre jeg selv med kabel fra Stofa og er yderst tilfreds.
Kan ikke sige hvad der er bedst, men kræver fiber ikke 2 bokse både fiberboks og Stofa boks til MASTER skærm, man kan så nøjes med kort til de andre skærme i huset.
Personeligt er jeg mest til en stabil kabel forbindelse, og kabel stik i de rum man ønsker at se tv i.
#316187
Jeg stod i samme situation for et halvt år siden; nybyg og hvilken "TV-signal" løsning skal vælges ?
'Syntes umiddelbart at valget var let; valgte fiber (hiper) - to faktorer gjorde udslaget; prisen og fleksibiliteten/friheden.
Vi fik trukket CAT cabler ind til stue og værelser, så alle TV er hardwired. Sonos også hardwired. Og det fungerer upåklageligt. 'har netflix 4K, og det står knivskarpt!

Skal man pege på evt. bagdele, så ville det være hurtigere/mere intuitivt blot at trykke på et given kanalnummer på remoten, fremfor at bruge app når at man skal skifte kanal - omvendt giver brug af app så meget mere overblik. En anden bagdel er om man ser TV i flere rum samtidig med at andre streamer 4k på mobileenheder, så kan man engang imellem opleve at disse mobile enheder lidt "staller" pga stort dataforbrug.
Om jeg skulle vælge om, blev det helt afgjort fibernet igen.
#316189
JesperAndersen skrev: 24. jun 2020, 16:56 Jeg stod i samme situation for et halvt år siden; nybyg og hvilken "TV-signal" løsning skal vælges ?
'Syntes umiddelbart at valget var let; valgte fiber (hiper) - to faktorer gjorde udslaget; prisen og fleksibiliteten/friheden.
Vi fik trukket CAT cabler ind til stue og værelser, så alle TV er hardwired. Sonos også hardwired. Og det fungerer upåklageligt. 'har netflix 4K, og det står knivskarpt!

Skal man pege på evt. bagdele, så ville det være hurtigere/mere intuitivt blot at trykke på et given kanalnummer på remoten, fremfor at bruge app når at man skal skifte kanal - omvendt giver brug af app så meget mere overblik. En anden bagdel er om man ser TV i flere rum samtidig med at andre streamer 4k på mobileenheder, så kan man engang imellem opleve at disse mobile enheder lidt "staller" pga stort dataforbrug.
Om jeg skulle vælge om, blev det helt afgjort fibernet igen.
Hmm, det forstår jeg ikke. Hiper tilbyder da kun internet/bredbånd, og ikke TV kanaler, som denne tråd jo handler om ?
#316222
bbplayer skrev: 25. jun 2020, 06:26 Jo, de dækker bredt, de lejer sig jo bare ind på yousee/waoo/stofa , så kan du nok stadig få tv pakker, eller bare købe streaming adgang som det lyder til i det tilfælde.
Altså iflg deres hjemmeside, så tilbyder de kun bredbånd/internet, og det samme fik jeg oplyst da jeg kontaktede dem.
#316230
henrik.yde skrev: 22. jun 2020, 16:34 Hej, jeg er i gang med at få bygget et nyt hus, og skal derfor tage stilling til enten kabel-TV fra Yousee, eller fiber-TV fra Stofa ? Hvad ville du/i vælge, og hvorfor ? På forhånd tak.
Mvh Henrik
Hej Henrik. Med Stofa fiber, kan du selv vælge om du vil køre IP-baseret TV via boks, eller udelukkende Flow-TV på et antennekabel (COAX). Der udsendes på DVB-C standarden, og med en høj bitrate på COAX, så det vil du ikke blive træt af. Boks løsningen er mere 'up-to-date', med muligheder for at se de film der har været udsendt i en film butik, og lejefilm. Der er også TV arkiv, og start-forfra på boksen, hvilket kun er muligt med et nyere TV, med en tilsluttet lagringsenhed. TV-boksen kan også tages med ud til sommerhuset, eller et andet sted i DK, da den kan fungere udelukkende på internet.

Internettet er meget stabilt, og der er kommet nye muligheder for at kunne tilkøbe/leje MESH WiFi udstyr gennem Stofa, så man kan få et netværk som kører fornuftigt i hele hytten

Hvis jeg var dig, ville jeg få trukket både antennekabel og LAN kabel med rundt i huset, da du så uanset hvem du vælger, vil kunne være sikker på - også fremadrettet - at kunne få et signal igennem til dit TV og/eller TV-boks.

Boxer = COAX
YouSee = Coax + LAN/WiFi
Stofa = COAX + LAN/WiFi

Mvh Kristian.