Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#314639
Jeg har både en shield og en apple tv 4k. her er lidt erfaringer på det hjemmebiograf-tekniske som tit er svært at finde samlet:

Mht uhd bluray rips på apple tv, så kan den sende dts hd og true hd ud som pcm. Man skal dog huske at sætte mrmc/infuse op til 7.1 kanaler da denne indstilling ikke refererer til hvor mange højtalere man har (selv om man skulle tro det var sådan) men antallet af max kanaler i indholdet man har tænkt sig at afspille. Så hvis man sætter dette op korrekt så burde apple tv kunne udsende lossless lyd i samme kvalitet som shield på uhd/bluray rips. det konverteres blot i apple tv i steddet for recieveren. resultatet burde teoretisk set være det samme som på shield. Det er samme princip med netflix på apple tv. dobbeltcheck ect på recieveren at den får 7.1 lyd som input.

MEN:
jeg har dog kunne konstatere lavere lydstyrke (og måske også mindre dynamik men den er jeg mindre sikker på) på apple tv. både i mrmc/infuse med bluray rips men også på netflix. Så jeg ved ikke om apple gør noget ved pcm lyden. I hvert fald har jeg kunne konstatere objektivt i mit setup at lyden er lavere på apple tv (ved at optage den samme scene på en telefon). Her virker det som om der kom en del mere knald på lyden på bluray rips med shield. når den bitstreamer.

Mht Kodi på shield har den pt. et problem med lossless som særligt viser sig ved disney rips som eks frost 2 eller Pirates of the Caribbean hvor der er lydudfald. Det skyldes vist at disney teknisk set bryder standarderne for codec'et med deres uhd skriver. fejlen er rettet i shield og derfor virker plex som jo bruger shieldens afspiller. Men kodi har sin egen afspiller og er derfor ikke fixet endnu. Og det ser ikke ud til at et fix sådan lige er på vej inde på tråden.

Så forvent (nu og i nærmeste fremtid) lydudfald med rips af disney skiver hvis man køre atmos eller lossless lyd via kodi på shield.

Så har jeg også kunne konstatere at kodi i mit setup desværre ikke altid skifter til 24p automatisk med mit lg c9. funktionaliteten virker lidt ustabil desværre. men måske er det kun hos mig. hvem ved.

Plex er dog et rigtig godt alternativ og det smarte er at shielden kan afvikle uhd hdr i "native" direkte afspildning og uden at transcode indholdet. og med bitstreaming/24p autoskift ligesom kodi kan på shield.

Så plex fungere godt på shield og kan afvikle tingene i fuld kvalitet. Jeg har dog oplevet at upscaling giver lidt knas og har problemer med at 1080p er en lille firkant inde på midten af skærmen.

jeg kan også konstatere at kodi køre lige så godt som på min pc i shield. det er dejligt hurtigt. mrmc som er kodi-forken på apple tv køre rædsesfuldt og er meget ustabil i mit setup. - især ved uhd rips.

jeg synes generelt at video apps er meget hurtigere på shield.

Så bruger jeg en harmony og kan bekræfte at dette virker fint med shield. man skal dog have en bluetooth boks til sin fjernbetjening da den nye shield ikke har Ir øje. (endnu en grund til at blive på 2015 modellen som har IR øje)

Og så lige et random tip: hvis man gerne vil køre uhd eller netflix hdr eller andre ting der kræver nyere hdmi porte på receiveren så har jeg en XOLORspace 23421 HDMI 2.0 4X2 HDMI Matrix switcher og kan bekræfte at man kan bruge denne til at får alle de nyeste biledformater og samtidigt bruge sin aldrende receiver der kun har hdmi 1.4. Dog virker Dolby vision ikke på denne. Jeg kunne godt være interesseret i hvis der er nogen der har en switch hvor Dolby vision virker.

Samlet set er jeg endt med at bruge apple tv til det meste og det er også den børnene bruger. Men bruger shield til uhd rips og netflix hvor jeg kan bistreame lyden. det er for mig at se det eneste sted den excellerer.
#314641
Rigtig god gennemgang, budtz. Tak for det.

Det skal nok lige præciseres i anmeldelsen (bliver gjort), at delen omkring Dolby TrueHD og DTS-HD MA vedrører Dolby Atmos og DTS:X, altså når det er pakket i de tabsfri formater. Infuse siger, at de godt kan få lov til at sende DTS-HD MA (uden DTS:X) og Dolby TrueHD (uden Atmos) som LPCM samt Dolby Atmos (i Dolby Digital Plus) ud af Apple TV 4K, men at en begrænsning i tvOS gør, at de ikke kan klare Atmos (i TrueHD) og DTS:X af nogen art.
Link: https://community.firecore.com/t/can-in ... acks/17384

Findes der en teknisk diskussion om problemer med Disneys titler et sted derude?
#314642
budtzflatpanels skrev: 20. maj 2020, 10:52 Jeg har både en shield og en apple tv 4k. her er lidt erfaringer på det hjemmebiograf-tekniske som tit er svært at finde samlet:
Wauw, det er jo nærmest en separat anmeldelse ved siden af flatpanels! :) Det er dog lidt uklart om det er en 2015 Shield du bruger som reference til dine bemærkninger....der kunne vel potentielt være små firmware forskelle imellem 2015 vs 2019?

Men din konklusion minder dog om flatpanels:
AppleTV = bedst til TV streaming
Shield = bedst til at afspille film/hjemmebiograf brug!

Så lyder til man pt. er tvunget til at have begge, hvis man vil have den bedste "afspiller" til alle formål indenfor TV/Film visning.....av min tegnebog! ;)
Af Depechefan
#314643
Hvis du vil bruge Shield til Netflix også så ville jeg vælge 2019 modellen fordi den understøtter Dolby Vision. Jeg er meget imponeret over billedkvaliteten sammen med mit LG OLED. Og fjernbetjeningen er langt bedre!
Brugeravatar
Af bbplayer
#314644
Depechefan skrev: 20. maj 2020, 11:41 Hvis du vil bruge Shield til Netflix også så ville jeg vælge 2019 modellen fordi den understøtter Dolby Vision. Jeg er meget imponeret over billedkvaliteten sammen med mit LG OLED. Og fjernbetjeningen er langt bedre!
Er det ikke sådan lidt formålsløst at vælge shield på det grundlag og i kombination med et LG tv, som har en nativ netflix app, som klarer DV?
Ville klart spring shield over der, så man ikke får flere signal konverteringer ind over netflix, som er shield og bagefter efter tv. Vælger man tv app er HDMI ikke relevant.
Af Depechefan
#314645
Ikke, hvis du vil have en ensartet brugergrænseflade til det meste af det du ser og hører. Og lyden fra Shield er virkelig fantastisk, hvis man har et godt surround setup.

Men det kommer jo helt an på behov. Jeg kan godt lide kombinationen af Apple TV og Shield. Af de grunde, der er nævnt ovenfor så er det desværre ikke muligt at få det bedste med kun een af boksene... Og så er der selvfølgelig lige det at man ikke kan rippe Dolby Vision metadata, så man har faktisk også brug for en UHD Blu-Ray afspiller ;-)
Af Mr.DJ
#314646
Rasmus Larsen skrev: 20. maj 2020, 06:46 .............................................................
Fik ikke nævnt det i anmeldelsen, men Shield klarer begge. Begrænsningen mht. eksakt 24.000 på Apple TV består indtil videre.
Mange tak for de uddybende svar på mine spørgsmål Rasmus, som jeg tænker andre end mig også kan bruge! ;)

Ang. Apple vs Nvidia. Hvis der ikke kommer hdmi v2.1 på den kommende nye AppleTV, så er der vel reelt ikke megen nyt de kan tilbyde? Altså udover en hurtigere software afvikling ifht. deres nuværende AppleTV modeller? ....hvilket ikke umiddelbart lyder særlig spændende eller som noget der er værd at vente længe på isåfald, IMO selvf.! ;)

Kan ikke huske det, men har I/flatpanels, nogensinde undersøgt hvor gode de indbyggede TV apps(såsom Netflix/HBO/youtube)i moderne tv modeller, er til at spytte indhold ud i korrekt synkroniseret framerate, samt farveformat(BT709 mv)? ...slog mig lige kunne være et godt tillægsspørgsmål! ;)
Senest rettet af Mr.DJ 20. maj 2020, 12:48, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314647
Depechefan skrev: 20. maj 2020, 12:38 Ikke, hvis du vil have en ensartet brugergrænseflade til det meste af det du ser og hører. Og lyden fra Shield er virkelig fantastisk, hvis man har et godt surround setup.
Men du overser jo de problemer som forskellige producenter pålægger disse eksterne enheder, som i anden tråd, at Sony begrænser DolbyVision til at vise korrekt materiale, andre gør måske lignende.

Så du vil ensarte men på bekostning af en forskel i de forskellige måder eksterne enheder håndterer kommunikation med et tv.

Tag det som en bearbejdning af et tryk af en PDF i repro regi, så vil du ikke ensarte dit flow, hvis det gør at farver går hen og ødelægges fordi dit flow og ensartet brugervenlighed prioriteres højere end det originale dokument som du skal producere.

For et optimal flow og præsentation, vil man altid vælge den direkte vej, og ikke sætte forhindringer op ind imellem , som du altså mener er fordi du vil ensarte betjeningen og interface på dit tv, fremfor at udnytte native apps som ikke går igennem en bearbejdning på hz, farve scala, opløsning, og muligvis også bitrate og DV/HDR10+ på tv.

Jeg har et surround setup og ikke soundbar til formålet. Lyden fra mit tv er fin på min receiver :) Den bliver ikke bedre af og sætte en Shield op som skal sende lyden til receiveren.

Jeg har også samme bruger oplevelse på interface, dog via tv eller Xiaomi boks som også deler platform der. Samme fjernbetjening er også uændret, så det kan dårligt blive bedre.
Af Depechefan
#314648
Hvis det er dit foretrukne setup så er det fjong. Mht. lyd så tænker jeg på, at jeg bruger Shield til at afspille de lydfiler som jeg har på min NAS, og det gør den bedre end Plex på mit TV. Mit er så også et B7, så det har et par år på bagen, men jeg får eksempelvis ikke Dolby TrueHD eller det tilsvarende DTS format. Anyways, jeg tror det er petitesser vi taler om. Personligt ville jeg ønske, at man kunne bitstreame fra Apple TV. Så var det den perfekte enhed.
#314661
Rasmus Larsen skrev: 20. maj 2020, 11:26Findes der en teknisk diskussion om problemer med Disneys titler et sted derude?
Et bud er her: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=327153&page=2

Læg mærke til at en kodiudvikler siger at der er ingen der arbejder på sagen. De har vist fixet et sted men ingen til at implementere det p.t.. De kunne jo også fixe det på den måde som nvidia har gjort i deres afspiller men så vil det jo kun være kodi på shield der fixes og kodi er jo krydsplatform så derfor vælger de vist ikke at gøre dette.

Man kan også se i changelog for kodi nyeste version 18.6 at der fixes til truhd crash som er en afart af samme problematik.

Man kan også søge på nogle af filmtitlerne fra disney og så audio dropouts og kodi eller plex (som var ramt indtil nvidia fixede deres afspiller)

Kan nemt empirisk testes med frost 2 eller pirates uhd - de er fyldt med lydudfald. Frost 2 i sangene. men kun når man kører truehd bistream. Det er når bitraten bliver meget høj at det driller. disney bryder vist nok med standarderne her så codecsne skal rettes til for at imødekomme det.

Jeg har 2019 modellen som testes her. 2015 har jeg aldrig prøvet.

grunden til at bruge en boks i stedet for apps i tv er flere. for det første kan jeg ikke få dts hd og true hd på min aldrende receiver. jeg tænker heller ikke appen i tv'et autoskifter 24p 25p 30p og skifter mellem farverum mm ligesom eks apple tv kan. men jeg ved det egentlig ikke.

Jeg ville ønske man ku få et "dumt" tv der bare var et korrekt indstillet panel uden "smart-delen"

jeg har heller aldrig været glad for arc funktionen. Ville meget hellere fortrække en simpel "dum" hdmi lyd ud på tv'et i stedet for. måske som erstatning for optisk ud.

der er også en ordentlig omgang fixes til lyd og videorelaterede ting i seneste udgave af shieldens OS - måske værd at nævne at folk bør opdatere til 8.1.1 er det vist. På den måde er testen (forsinket som den blev) godt timet da shield aldrig har været bedre til hjemmebiobrug end nu. Ikke mindst autoskift mellem farverum har der været store problemer med men nvidia har fixet det. den ros skal de have - selv om de kludre lidt rundt i det så blir tingene fixet før eller siden. Nvidia responderer mere på brugerne og kommer med svar i forums mm. Og de er meget mere gennemsigtige med det hele ift hemmelighedsfulde apple. det er værd at have med i overvejelserne. med apple ved man aldrig hvad der bliver lavet og hvad der kommer.

Jeg har hørt at dts hd og truehd godt kan indeholde metatdata der knytter sig til nomalisering af lyden eller sådan noget. jeg ved ikke om det er det der gør at lyden er lavere på apple tv eller ikke helt så god. men det er løse rygter. jeg har ikke kunnet finde noget konkret evedensbaseret på dette.

Måske der er stof til en artikel som sammenligner smart-tv (og tager en status på dem i 2020) med de forskellige streamingbokse
Af Fidoble
#314682
Ganske udmærket anmeldelse. Jeg vil dog sige at dem der syntes anmeldelsen virker en anelse negativ ikke behøver læse det sådan. Rasmus påpeger nogle ting han syntes den er dårlig til, men generelt er det altså en ret fed lille boks.
Jeg har selv den anmeldte enhed og jeg syntes den klarer alt det jeg skal bruge den til helt og aldeles fremragende. Når DR kommer med deres app, så er den i mine øjne perfekt til mit behov.

Generelt har jeg heller ikke helt samme præferencer som Rasmus. Han bruger Apple produkter og Playstation (gætter jeg), jeg bruger Android og Xbox og jeg syntes tit det skinner lidt igennem, at især Apple bare gør tingene bedre/mere brugervenligt. Måske, jeg skal ikke kunne sige det, men jeg syntes opsætningen af Shield var utrolig nem og jeg var oppe at køre ret hurtigt. Det skal ikke læses som en kritik at hverken Rasmus eller testen, tænker det er helt naturligt at foretrække et, frem for noget andet (sådan vil jeg også selv have det).

Plex kan for i øvrigt også godt selv skifte frekvens, ikke kun KODI. Det skal bare lige aktiveres i appen. Jeg nyder ihvertfald at se mine Blu-Rays i 24 Hz på fjernsynet.

Så igen en god anmeldelse og et rigtig godt produkt, kan klart anbefales :)
Af Groundhog
#314693
Mr.DJ skrev: 19. maj 2020, 23:44 Det eneste der irriterer mig lidt ved Shield'en, er at deres match frame funktion ikke er ordentligt implementeret endnu og at der ikke(mig bekendt) er sat nogen deadline på hvornår denne er 100% implementeret......eller om den nogensinde bliver det? :-(
Jeg må tilstå jeg aldrig hart oplevet problemet med stutter/judder på mine shields i praksis, og jeg har medier i alle afskygninger af encoding og FPS. 23.97/24/25/29.97/30/50/60... Jeg har brugt SPMC, Kodi og Plex i mange år og har haft flere modeller af tv. 32" Philips, 40" Sony, 55" Sony og nu LG C9 55". Aldrig problemer med det på Nvidia Shield.

Det eneste jeg godt kunne tænke mig var en mere intelligent omskiftning mellem SDR/HDR og DV, så man ikke skal ændre settings alt efter indholdet. SDR 709 eller lavere kræver at man tvinger Shield ned, ellers er farverne overmættede. Min står som standard i 4K BT.709 4-4-4, og jeg skifter den så manuelt til BT.2020 4-2-0 (uden DV) for HDR materiale og slår kun DV til når jeg skal se noget Netflix med DV. Dette er dog knap så relevant mere da mit LG C9 har Netflix og andre gode streaming apps indbygget, så det er nemmere at starte dem derfra. Ja faktisk er den eneste grund til at jeg stadig har shield, at den fungerer som plex server og at min receiver ikke har e-arc. (Næste upgrade)
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#314757
Altså jeg kan ikke forstå hvorfor i kritiserer opsætningen så meget. Når det er praktisk sammen med med Chromecast via Google home app'en, og kan Ske både med Apple og Android telefoner. Og bedstemor uden iPhone har lige så store problemer med at sætte et Apple tv op som en en bedstemor med Shield tv, hvis hun ikke har smartphone, og nu har jeg både Shield tv og Apple tv. Syntes det var lige nemt med iPhone at sætte begge enheder op