Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#314554
Hej
Jeg har de sidste dage kigget på ny fladskærm, men er som de fleste i tvivl om de to principper, ikke kun på grund af billede egenskaberne, men også lyd output.

Min Denon receiver har HDMI eARC og har mulighed for at kunne afspille 9.2. Jeg får dog kun brug for 7.1 da 2 af højtalerne bruges i zone 2.
Med 7.1 konfigurationen er der mulighed for at spille i Dolby atmos, og som jeg forstår det så skal der være HDMI 2.1 eARC i fladskærmen så.

De to skærme jeg har kig på er nok ikke overraskende LG C9 og Samsung QLED Q90R, de har hver deres fordele og ulemper, jeg vil dog spørge til ulemperne.

LG 9C har HDMI eARC 2.1 men har vist også masser af problemer med det. Men jeg burde da være i stand til at udnytte Dolby Atmos ved denne kombination (LG + Denon).

Q90R har ikke HDMI eARC 2.1, men bare det "gamle" 2.0, her er jeg mere i tvivl om der er mulighed for at udnytte Dolby Atmos?

Jeg forstiller mig at jeg skal forbinde skærm til reciever med HDMI 2.1 (skærm out og receiver in).
Hvis jeg så skal tilkoble DVD/Blu-ray, sat-boks eller andet så er det vel til receiveren.
Så i dette tilfælde er det vel ikke HDMI 2.1 i LG'en som er problemet!

Jeg er meget i tvivl om jeg skal vente et års tid med anskaffelse af ny skærm, eller løber teknikken i skærmene så bare fra teknikken i receiveren?

Jeg håber at mine spørgsmål skinner igennem, og et godt argument for jeg bør vente er lige så godt som en løsning på min bekymring af lydbilledet, samt forslag til andre alternativer er også velkommen.

På forhånd tak
#314557
Hvis du forbinder dine enheder direkte til din receiver, er der ikke noget, du behøver spekulere over.

Problemerne kan opstå, hvis du benytter dit indbyggede smart-TV som afspiller.
Om det er forsynet med HDMI 2.1 eller ej, burde eARC i teorien kunne overføre al lyd ukomprimeret og i fuld båndbredde.
Med hensyn til billedsiden har HDMI 2.1 nogle fordele, som du vil kunne udnytte, hvis du er gamer, og ønsker at tilslutte en af de nye konsoller eller en PC, der kan smide højere framerate ud end 60 Hz ved et 4K-signal.

For at kunne udnytte Atmos kræver det altså ikke noget af TVét, med mindre du benytter det som afspiller, hvor det så naturligvis skal understøtte Atmos, hvis du agter at bruge det.

Benytter du dig af en ekstern medie-afspiller, gør eARC det i teorien ligegyldigt, om du tilslutter den til din receiver eller dit TV.
#314561
Tak for svar @supergris, som jeg læser dit svar så vil du pege i retning af LG9C?

Du skriver hvis jeg bruger smart-tv som afspiller kan jeg få problemer, men det er vel på grund af de streaming tjenester der ligger som "apps" ikke understøtter Atmos formatet?

Mht. eksterne bokse, så er det vel boksene som sætter begrænsningen jf. Deres specifikationer.

Jeg er ikke gamer, men jeg ser helst engelsk fodbold og CL-bold, film og serier kører gerne i weekenden.

Jeg konkludere ud fra det du skriver, at så skal lyden nok komme ud af alle højtalere, det er så bare i hvilket format.

Endnu en gang, tak for hjælpe.
Thomas
#314562
Med dit behov, ville jeg ikke vælge TV udfra det, du kalder "lyd output", da selv TV uden HDMI 2.1 vil have eARC, dog vil det naturligvis kræve, pågældende TV har Atmos-decoder, hvis du ønsker at benytte TV'ets smart-TV som afspiller ved materiale med Atmos.

Samsung TV fra 2018 og frem understøtter ikke DTS og Q90 har vist heller ikke indbygget Atmos-decoder, ligeledes er der en tråd, hvor der er problemer med at sende Atmos videre fra en Apple TV, så i den henseende er LG bedre.

Atmos kan åbenbart godt drille lidt under visse omstændigheder, på trods af eARC lægger op til problemfri overførsel af tabsfri lyd ved fuld båndbredde; det kan være eksterne enheder ved afspilning af specifikke tjenester, men hvis du benytter dig af en ekstern enhed tilsluttet din receiver direkte, er der ingen grund til at betvivle at Atmos virker, både i forbindelse med afspilning af egne rips eller skiver og Dolby TrueHD (ukomprimeret) eller diverse streamingstjenester og DD+ (komprimeret), HDMI 2.1 eller ej!

På markedet lige nu, hvor ikke alle modeller er på lager, og priserne er højere end de har været, synes jeg ikke, der er ét TV der skriger "køb mig" lige nu, men hidtil har OLED (55" - 65") været svære at slå (både mht. billedkvalitet, men også pris), når man ønsker et TV med en billedkvalitet i top, også når det gælder afspilning af materiale med HDR.

Personligt ville jeg lige vente og se hvad der sker i nærmeste fremtid; både med hensyn til corona, men også nye modeller der er på vej, men det er jo ikke sikkert, du kan vente.
Hvem ved, hvad der venter af gode tilbud i nærmeste fremtid?
#314569
Tak for dine input, de hjælper, men det bringer også flere spørgsmål!
Med et smart-tv kan der installeres apps, det er vel den app man klikker ind på for at se indholdet og dermed hvad app'en understøtter af lyd?

For en god ordens skyld skal lige nævnes at jeg PT bor i Tyskland og flytter hjem til DK næste sommer. Jeg ser dansk fjernsyn, men har ikke mulighed for at benytte de danske apps endnu (tror jeg!!!)
Jeg har derfor koblet Apple tv, sat boks og Blu-ray (bruges sjældent) til min receiver PT.
Når jeg flytter tilbage til DK kan jeg vel bare bruge min tv udbyders app på tv'et? Jeg skulle mene at det er YouSee og waoo som tilbydes i mit lokalområde.

Det vil vel derfor også betyde jeg egentlig kun har Blu-ray'en tilbage og dermed er problemet med lyden vel mere eller mindre elimineret.