Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af elcom
#314324
Umiddelbart er HDMI port 2 med ARC, se link til manual. Alternativt kan man også tilslutte BEAM via TV'ets optiske lydport.

Man skal dog være opmærksom på at der kan være problemer med at få Dolby Digital lyd ud fra TV, og du kan være begrænset til 2.0 PCM lyd. Der vil så stadig komme lyd ud til soundbaren, men kun et stereo signal. Det er ikke en begrænsning som jeg ved om du vil opleve med det pågældende TV.

Se manual til dit TV her:
https://www.samsung.com/dk/support/mode ... S6545UXXE/
Af Taste
#314326
elcom skrev: 15. maj 2020, 13:35 Umiddelbart er HDMI port 2 med ARC, se link til manual. Alternativt kan man også tilslutte BEAM via TV'ets optiske lydport.

Man skal dog være opmærksom på at der kan være problemer med at få Dolby Digital lyd ud fra TV, og du kan være begrænset til 2.0 PCM lyd. Der vil så stadig komme lyd ud til soundbaren, men kun et stereo signal. Det er ikke en begrænsning som jeg ved om du vil opleve med det pågældende TV.

Se manual til dit TV her:
https://www.samsung.com/dk/support/mode ... S6545UXXE/
Tak for svar! Det ser jo godt ud så. TV'et skal skiftes til efterår/vinter anyway, men højtalerne er sgu så slidte(læs:ødelagte) at man nærmest væmmes over dem, når bare en smule høj lyd skal ud af dem.. Og så kan man jo heldigvis købe noget smart, der samtidig kan tages med videre til det nye TV.

Så kan jeg roligt købe den, tak :)
Brugeravatar
Af elcom
#314328
Når du skal checke om der kommer Dolby Digital signal ud til BEAM, så husk at have et signal kørende med digtal lyd, enten fra en TV kanal eller fra apps (evt. fra ekstern enhed apple TV eller lignende).

Hvis der ikke er noget aktivt lydsignal, så vil det se ud som om på lyd outputtet at du kun kan vælge PCM. Det frustrerede mig en del da jeg satte BEAM op med mit tidligere 2014 Samsung TV.

God fornøjelse med den.
Af Taste
#314378
elcom skrev: 15. maj 2020, 14:32 Når du skal checke om der kommer Dolby Digital signal ud til BEAM, så husk at have et signal kørende med digtal lyd, enten fra en TV kanal eller fra apps (evt. fra ekstern enhed apple TV eller lignende).

Hvis der ikke er noget aktivt lydsignal, så vil det se ud som om på lyd outputtet at du kun kan vælge PCM. Det frustrerede mig en del da jeg satte BEAM op med mit tidligere 2014 Samsung TV.

God fornøjelse med den.
Det jeg ikke sikker på jeg forstår. Skal jeg have et specielt lydsignal for at aktivere den korrekt?
Jeg har ingen kabel-TV eller ekstern box, men kun rent streaming.
Brugeravatar
Af elcom
#314382
Taste skrev: 16. maj 2020, 19:11 Det jeg ikke sikker på jeg forstår. Skal jeg have et specielt lydsignal for at aktivere den korrekt?
Jeg har ingen kabel-TV eller ekstern box, men kun rent streaming.
I forhold til det Torben skriver, så burde der være gode chancer for at du kan få Dolby Digital signal uden større problemer. TV'et burde selv slå over på DD hvis der er et aktivt signal.

Men hvis du går ind i lydindstillinger for at vælge lyd output, og der eventuelt kun står PCM, så kan det bare være fordi der ikke er et aktivt Dolby Digital signal som TV'et opfanger. Min besked var bare info om dette, så du kunne undgå den frustration jeg selv havde da jeg satte en BEAM op med mit gamle Samsung TV og ikke kunne forstå hvorfor jeg kun kunne vælge PCM.

Min frustration opstod fordi jeg altid havde den film eller serie jeg så via streaming på pause når jeg checkede lyd indstillingerne, hvilket betød der ikke var noget aktivt lyd signal som TV'et opfangede og derfor kunne jeg kun vælge PCM i indstillingerne. Hvis jeg lod filmen køre mens jeg checkede indstillinger, så stod den fint på Dolby Digital.

TLDR: Vær ikke bekymret, du burde kunne få et fornuftigt digital signal ud til soundbaren uden problemer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#314385
Du skal ind og slå multikanal-lyd til selv. Det ligger inde i lydmenuen, men jeg synes ikke det afhang af hvad der blev afspillet?
Brugeravatar
Af elcom
#314440
Mit forsøg var på et F8005, så der kan selvfølgelig være forskel på modellernes indstillings setup. Der kunne jeg kun vælge PCM hvis jeg gik i indstillinger mens jeg havde videoen på pause.