Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#314029
bbplayer skrev: 11. maj 2020, 17:44
bendix skrev: 11. maj 2020, 17:24
Pede8000 skrev: 11. maj 2020, 15:45 Spændende!

Har I mulighed for at tjekke om DV implementeringen er blevet bedre fra HDMI-kilder.

Der har som bekendt været lidt udfordringer frem til nu, med et lidt mørkt livløst udtryk.
Tænker du på implementeringen fra Sony og Dolby omkring at “dele” ydelsen med afspiller? Altså en “light” udgave af Dolby Vision? Jeg tror stadig at Sony’s tv benytter den udgave.
Er der nogen som har fået tv skærmen kalibreret på DV og på eksterne indgange, og derefter rapporteret billede tilbage efter denne ændring?

Det lyder mest bare som en default, som Sony har valgt, og som altså kan justeres når en kalibreringsekspert får hænderne på dyret :) Men det koster jo.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men jeg har haft Thomas forbi, for at kalibrere TVét, DV profilen kan så vidt jeg ved ikke ændres. På et AG8 er der ikke en DV nat/dag mulighed.

Thomas måtte medgive at Dolby Vision profilen viste et "mørkt" billede fra en naturfilm i 4K/ DV fra ATV til AG8.
Af Vasen
#314030
De forrige generationer har haft lidt ABL halløj når der var stillestående elementer (HUDs mm) i spil osv. i HDR. Er den samme algoritme de kører eller er den ændret?.
Brugeravatar
Af bendix
#314031
Skiftet fra mit A1 til C9 på Dolby Vision var ret markant i C9 favør, og det overraskede mig en del.

Men DV på Sony har et rygte om at virke lidt kedeligt.

Jeg håber de har fået styr på det nu 😊
Senest rettet af bendix 11. maj 2020, 18:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bendix
#314032
bbplayer skrev: 11. maj 2020, 17:44
bendix skrev: 11. maj 2020, 17:24
Pede8000 skrev: 11. maj 2020, 15:45 Spændende!

Har I mulighed for at tjekke om DV implementeringen er blevet bedre fra HDMI-kilder.

Der har som bekendt været lidt udfordringer frem til nu, med et lidt mørkt livløst udtryk.
Tænker du på implementeringen fra Sony og Dolby omkring at “dele” ydelsen med afspiller? Altså en “light” udgave af Dolby Vision? Jeg tror stadig at Sony’s tv benytter den udgave.
Er der nogen som har fået tv skærmen kalibreret på DV og på eksterne indgange, og derefter rapporteret billede tilbage efter denne ændring?

Det lyder mest bare som en default, som Sony har valgt, og som altså kan justeres når en kalibreringsekspert får hænderne på dyret :) Men det koster jo.
Vincent Teoh som vel er the “mother of calibrators” lavede den der shootout sidste år hvor alle skærme er kalibreret og med en UHD afspiller tilsluttet. Og bedømmelsen fra brugerne var på HDR var LG,Panasonic og Sony til sidst. Så jeg tror der stadig er noget om snakken 😊

Best HDR TV: LG C9 (17.34 points) Panasonic GZ2000 (16.81 points)
Best TV of 2019: LG C9 (33.16 points) Panasonic GZ2000 (32.90 points)
Brugeravatar
Af Pede8000
#314033
Har lige lavet en sammenligning med "Never Have I Ever" Dolby Vision på Netflix, den stater med en pige i en meget orange sweater, den er nærmes selvlysende i sollyset (det er et religiøst øjeblik :-) )

Der er kæmpe forskel! ATV4K slet ikke god, Panasonic UB820 super, App på Android (smart TV) også super.

Prøv selv, det er ikke til at tage fejl af..

Det lader til at det er ATV vs Sony der er problematisk. Pænt træls da jeg har rigtig mange film på iTunes.

Mon dette er løst i de nye TV?
Brugeravatar
Af bendix
#314034
Jeg lavede i sin tid også sammenligner på A1 og ATV samt indbygget Netflix. Specielt åbningsscenen i Sæson 2 af Stranger Things kan jeg huske var ret stor. Prøv og tjek den ud Pede8000 det er en biljagt om aftenen med ret lækker lys styring. Læg specielt mærke til Taxaerne og deres lygter. Så vidt jeg husker
Brugeravatar
Af Pede8000
#314035
Det tjekker jeg lige når jeg får tid. Tak for tippet!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#314038
Den forskel er stadig til stede. Gråtonerne er mørkere via HDMI end via eks. Netflix appen. Jeg kan godt prøve at inkludere et billede af en eller anden scene til sammenligning og evt lige prøve om forskellen kan måles på hhv højlys og skygge på et billede i app’en/ATV.
Brugeravatar
Af bbplayer
#314041
bendix skrev: 11. maj 2020, 18:24
bbplayer skrev: 11. maj 2020, 17:44
bendix skrev: 11. maj 2020, 17:24

Tænker du på implementeringen fra Sony og Dolby omkring at “dele” ydelsen med afspiller? Altså en “light” udgave af Dolby Vision? Jeg tror stadig at Sony’s tv benytter den udgave.
Er der nogen som har fået tv skærmen kalibreret på DV og på eksterne indgange, og derefter rapporteret billede tilbage efter denne ændring?

Det lyder mest bare som en default, som Sony har valgt, og som altså kan justeres når en kalibreringsekspert får hænderne på dyret :) Men det koster jo.
Vincent Teoh som vel er the “mother of calibrators” lavede den der shootout sidste år hvor alle skærme er kalibreret og med en UHD afspiller tilsluttet. Og bedømmelsen fra brugerne var på HDR var LG,Panasonic og Sony til sidst. Så jeg tror der stadig er noget om snakken 😊

Best HDR TV: LG C9 (17.34 points) Panasonic GZ2000 (16.81 points)
Best TV of 2019: LG C9 (33.16 points) Panasonic GZ2000 (32.90 points)
Men har Flatpanels ikke nævnt at DV skal kalibreres som en seperat profil på tv skærme, så hvis den person har testet HDR, så har han jo ikke testet DV :) Fortæller historien du har læst om det er DV tests eller regulær HDR10 tests?
Nå, fandt lige FP's egen artikel omkring 2019 shootout, og som jeg læser dette er det en general HDR test, og ikke DV profil tests, så det kan stadig stå tilbage som ikke bekræftet også selvom HDR10 blev kalibreret? (mener jeg)
Brugeravatar
Af bendix
#314043
God pointe bbplayer, jeg havde også glemt at Ikke alle deres testede tv har DV så derfor er det usansynligt at der blev brugt DV materiale. 👍

Men det kan da godt være at det kan kalibreres væk- altså forskellen. De fleste sammenligner bare indbygget Netflix med ekstern Netflix og der husker jeg også en rimelig stor ændring. Problemet med den indbyggede Netflix er så at teksterne har/havde en for høj lysstyrke. Men det kan ændres i sin profil. Nothing is perfect 😂
Brugeravatar
Af bbplayer
#314044
bendix skrev: 11. maj 2020, 22:16 God pointe bbplayer, jeg havde også glemt at Ikke alle deres testede tv har DV så derfor er det usansynligt at der blev brugt DV materiale. 👍
Jeg har desværre ikke lyst til at købe Calman for at kunne konfigure og sætte DV kalibrering op :) Det lyder dyrt og så meget bruger jeg det ikke mere, og min 75" har slet ikke DV support.

Jeg håber FP teamet ser indlæggene og kan kommentere på hvor langt man kommer med kalibreret HDR10 på ens skærm hvis DV profil ikke ændres.
Ved godt metadata som udgør DV delen gør meget ved ændringer men der må være noget logik bag brugen af DV metadata og de forskelle den lægger på billede. Måske er en HDR10 kalibrering god nok, den skal måske så bare kopieres til DV profilen samtidig , som gør det bedre.
bendix skrev: 11. maj 2020, 22:16 Men det kan da godt være at det kan kalibreres væk- altså forskellen.
Det er stadig rigtig surt at Sony har sådan et DV problem , som måske kan reddes men for en høj pris, hvis man mærke forskellen og får fjernet Sony's problem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#314046
Jeg måler DV profilen igennem, men afhængigt af hvor på kurven problemet opstår, så er det ikke sikkert det kan kalibreres væk. Du kan kun justere i 10 trin og man har ikke adgang til eks 0.5 og 1 % stimulus som på eks Panasonic. Første trin er 10% stimulus.

Jeg har snakket med Calman og problemet ligger i måden Sonys TV præsenterer sig overfor enhederne. De fortæller af max lysstyrke i DV er 1000 nits, hvor det reelt kun er 700, hvorimod eks LGs TV fortæller at de er 700. Sony kunne dermed godt fikse problemet hvis de blot ændrede deres EDID, så eks ATV forstod, at TV’et kun kan klare 700 nits. Så ville den tonemapping, som ATV tilføjer, passe overens med TVets formåen.

Vores HD Fury skulle være i stand til at trække tallet ud.
Brugeravatar
Af Pede8000
#314050
Spændende og underligt at Sony ikke fikser det, når det har været et kendt problem siden den oprindelige udrulning.

Er det ikke underligt at problemet kun er til stede når jeg bruger ATV og ikke min Panasonic afspiller (begge fra Netflix app ). HDR optimizer i UB820 virker jo kun på HDR og ikke HDR10+ og DV.

Det er en helt uvidenskabelig sammenligning.

Mysteriet fortsætter.... Panasonicen kan jo også blot læse EDIT-metadata fra skærmen? :)
#314053
Så vidt jeg ved, så har UB820 også sine egne issues at kæmpe med idet den cutter highlights i DV. Jeg må lige spørge mig for om den har sin egen måde at snakke med Sony’en på, da jeg ikke har en at teste med selv.