Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311859
Dit seneste link er et udmærket indgangstv/budgettv - Samsung RU7405. Min mor har selv den tidligere årsudgave og er fint tilfreds dermed. Jeg synes faktisk også, at det gør det godt.

Ved siden af XF90 blegner det dog fuldstændig, da XF90 har et antal baggrundszoner, der bruges eller ikke bruges efter behov. Det vil derfor kunne levere dybere sort end de øvrige forslag og har også et bedre panel. Jeg købte selv forgængeren XE9005 på et 6.000 kroners tilbud og er tilfreds dermed.

Det er dog ikke som et OLED, som har lige så mange millioner af zoner, der kan tændes og slukkes, som det har pixels. XF90 har kun 48 zoner til sammenligning. Bedre end ingen, da hele skærmen så ikke bliver en nuance af grå, når der kommer meget lys på en mindre del af skærmen.
Dog opstår der også på XF90 afsmittende lys til omgivelserne på skærmen, når materialet tilsiger det. Se fx et billede af Star Wars introen, hvor teksten vil få omgivelserne til at lyse lidt op, når der fx står STAR WARS på skærmen. Der vil også være lysere omkring stjerner, hvor det vil være skarpt aftegnet på et OLED-tv - kulsort omkring stjernen.

Men tag selv ud og se på skærmen. XF90 er noget bedre end de links, du hidtil har taget frem. God jagt.
Af MrWolf
#311899
Tak for svar.
Kan forstå det sony er et bedre bud men ved ikke lige om jeg vil gå op til 6k.
Måske jeg skulle vente lidt med at købe men ved så ikke hvad jeg skal holde øje med da det sony ser ud til at være på vej ud?
#311906
Tja, det er jo smag og behag, men det er nok svært at finde bedre til prisen. Sony afløseren ligger pt. i knap 8.000,- kr.

Fx skriver nærværende flatpanels.dk i deres tests konklusion af Samsung Q70R, at Sony XG95 og XF90 er et bedre bud i forhold til ydelse. Jeg ville ellers have peget på Samsung'en, da den minder lidt om XF90, fx i antallet af zoner. Den er på tilbud ved Dustin til samme pris som Sony'en i denne weekend.

Efter jeg købte min XE9005, faldt prisen til 5.000 kr. som vist et weekendtilbud. Måske kan du være heldig med XF90. Power har dog ikke lager, så andre har ikke rigtig motivationen til at sænke prisen yderligere. Prisen ved HiFi-Klubben er noget bedre end konkurrenternes ifølge Pricerunner.dk. Nå, men held og lykke i din søgen.
#311907
MrWolf skrev: 29. mar 2020, 16:57 Tak for svar.
Kan forstå det sony er et bedre bud men ved ikke lige om jeg vil gå op til 6k.
Måske jeg skulle vente lidt med at købe men ved så ikke hvad jeg skal holde øje med da det sony ser ud til at være på vej ud?
Helt enig, det bliver en uendelig cirkel hvis du hele tiden skal gå efter udgået modeller, og håbe de falder, og vente på nye falder i pris, og sidst gå op i pris, fordi andre ikke kan gøre andet end gå efter dyrere modeller som ikke er ønsket.

Så se på dem du oprindelig gik efter, eller hold øje med samsung i samme prisklasse og på weekend tilbud eller måske der, en model som er ved at udgå nu når de nye er på vej ind, så er der nok weekend tilbud som måske rammer din pris.
Af MrWolf
#312039
Update, har fået tv.
Jeg har lavet kalibrering.
Det er meget underligt at gå fra IPS LG 49UF772V til nu et med VA.
Er glad for ok sort og god hvid men ikke farverne.
Det er en del mere lysstærk end det gamle lg.
Fjernbetjening kan tage kontrol over vol. op og ned fra mine KEF LS50 Wireless som jeg er rigtig glad for, det kunne de gamle lg ikke.
Det er ikke muligt at se Twitch, hverken app eller browser.

Anbefaling må nok være et hoppe på et QE55Q80R hvis det kommer på tilbud til de 8000 kr. igen