Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Clemens
#311736
Hey alle!

Jeg har et hurtigt spg. Jeg er begyndt at opsavere nogle mærkelige "fejl" ved lys partikler når jeg spiller nogle spil på min Xbox og PS4, både med og uden HDR. Jeg har et LG B7 OLED.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive fejlen. Det gliver lidt et look af regbue ish... Det kommer omkring lys. Som fx lamper/ måner osv. Har vedhæftet nogle billeder som måske kan hjælpe: https://imgur.com/a/zaJeMCp

Det er somom farverne går lidt amok omkrig de her lyskilder - det er også meget tydeligt ved tåge, igen har kun opsaveret det i nogle spil.

Min garanti er self lige udløbet - så håber ikke det er en fejl :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#311741
Det ligner posterization, som er et af de punkter, som generationen bagefter (8-modellerne) forsøgte at rette lidt op på med LG's ændrede gradient-udglatning.
Af HrJensen1
#311744
Det kommer helt an på hvordan kilden er. Måske er det selve kildematerialet, som ikke er godt nok - altså spillene.
Den bedste måde at tjekke det på er nogle rigtige 4k demo videoer fra Youtube afspillet på fjernsynet. Hvis den også gør det der, kunne det tyde på en fejl på fjernsynet - gør den det ikke der, så kan det være din afspiller eller spillet som laver noget sjovt.

Grunden til at jeg siger demovideoer i 4K, er fordi at de ofte har lidt langsomme bevægelser og panoreringer med himmel eller natur.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#311758
Nu er Youtube jo droslet ned i bitrate pt., så det er måske ikke den bedste kilde at bruge som reference før de får det op i gear igen. Ellers kan man downloade klip og teste via USB i stedet.
Af Supergris
#311770
Jeg synes faktisk, det ligner et fænomen, som opstod, hvor en spillekonsol var tilsluttet en tidligere model af Sonys billigste 4K-projektor, der endnu ikke havde fuld båndbredde til rådighed på HDMI-portene, hvor netop himlen og andre store flader posteriserede (farve bandede).
Måske er det i dette tilfælde dine HDMI-kabler, der ikke er gode nok til opgaven, så jeg ville prøve med et andet kabel i første omgang, selvom du skriver, det også "observeres", når der ikke er tale om HDR.
Hvis du ikke har andre kabler, kan du forsøge at gå ned i opløsning, og se om det ændrer noget...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#311798
Hvis problemet er manglende opløsning i farverne, så skal man skifte eks. PS4 til RGB-mode i stedet for 4:2:0 Chroma subsampling. Hvis det er en PS4 Pro og du kører 4K, så skal du dog være OBS på, at det stiller noget hårdere krav til kablet end 1080p.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#311830
Det kan man ikke svare entydigt på. Der findes guld og der findes bras inden for alle kategorier af kabler. Men altså: Du får ikke posterization pga. kablet. Et dårligt kabel i sig selv, giver ikke posterization. Du får posterization pga. en indstilling i konsollen, som muligvis kunne være, at den står til YUV 4:2:0 og ikke RGB. Når du så sætter den til RGB, så kunne kablet blive en flaskehals, da det kræver mere båndbredde, men det finder du ret hurtigt ud af, da billedet ganske enkelt forsvinder hvis det ikke kan klare datamængden.