Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SLL
#311313
Takker Torben. Interessant, at man faktisk kan se, at PQ er en tand mere uskarpt. Jeg syntes faktisk lidt dårligere in på q9fn. Nu er det kun tv billeder jeg kan se problemet på. Når vi snakker om 4k, så kan jeg ikke se nogen problemer overhovedet.

Samsung's introduktions pris på 20.000 kr., er efter min mening fuldstændig tåbeligt. Det er lige før jeg vil sige, at 10.000 kr. for tv er i toppen af hvad du får for pengene. Selvfølgelig er Samsung kommer med deres brede synsvinkler på en VA panel. Det er et QLED, som måske har nogle gode farver osv. Men jeg syntes lidt, at tv'et er overvurderet.

Jeg sammenligner jo med mit gamle ES8000 40" tv, som stadig ser bedre ud end Q90R tv'et. Men jeg ville have et større tv til stuen, så jeg tænkte topmodel fra Samsung.

Kan man vende sig til problemerne, det kan man måske. Sub-pixel tingen er mystisk, jeg skal tjekke jeres anmeldelse ud igen.

Tak...
#311314
Q9FN havde ikke subpixel-rendering, så hvis de problemer du ser skyldes dette, så ligger forskellen dér. Det burde dog først være synligt hvis du kommer ret tæt på, så andre forskelle kunne måske skyldes at du bruger en profil med AI opskalering (dvs standard eller dynamisk)?
Af SLL
#311620
claus.skjøth skrev: 15. mar 2020, 14:36 Jeg var igennem 3 forsøg på reparationer af one connect boks, og til sidst tog de tv’et retur.

Tag og Google “Samsung one connect restart” der findes mange side som oplever problemer med den.
Det her har jeg heldigvis ikke være ude for endnu, og håber ikke der opstår problemer. Nu har jeg kun haft tv'et i en uge og nogle dage, så det er ikke sikkert jeg har set det værste endnu :-)

Anyway, så er jeg faktisk nu efterhånden blevet utrolig glad for billedkvaliteten generelt. Jeg skulle lige vende mig til, at min Yousee boks transcoder billedet, 5-10 sekunder efter start på afspilning af optagelse, før der er fuld kvalitet på billedet.

Q9FN var lidt mere upræcis i PQ (muligvis min kalibrering), hvor Q90R er mere neutral i PQ. Også mere neutral på farver og hvidtone, end mit gamle ES8000, som jeg ellers syntes var rigtig godt. Jeg har kalibreret efter Rtings test settings.

Jeg kan godt lide, at zone dimming gør contrast og dynamik langt bedre, end hvad jeg er vant til på mit Es8000. Der er mere dybde i tv billedet, som var langt mere overfladisk på Es8000.

Mht. sortniveau og detaljerne, så kan det af og til blive lige sort nok, med mangel på lidt detaljer (tror jeg). Ved ikke om billedet står på samme måde ved OLED, når vi snakker om dyb sort og detaljer. Jeg benytter "standard" dimming indstillingen, som jeg syntes fungere fint. "High" indstillingen bliver for voldsom, hvor der tilføjes for meget lys/kontrast til billedet, som er svær at tæmme.

Lyden er jeg blevet overrasket glad for, efter jeg satte AI (forbedret lyd i forhold til udsendelsen) il ON, under generelle indstillinger. Det åbner op for speak og lyd generelt i højtalerne, samtidig med, at der er god bass bund (noget som manglede på mit gamle ES8000).

EDIT:
Okay, ligesom alt gik så godt med mit nye tv, så fandt jeg 2 meget tynde pixel linjer fra bunden af panelet, og 1 cm. op, som horisontalt er helt døde :((

For pokker da. Q9FN modellen jeg købte sidste år, havde lyd problemer ved resonanser i kabinettet. Jeg håbede lige på, at det her Q90 var fejlfrit.

Nu starter ombytnings balladen så med... sandsynligvis Samsung, som vil tilbyde at bytte tv'et med andet brugt, hvilke jeg ikke er vild med. Derfor afleverede jeg det Q9FN jeg købte tilbage, da Samsung ville erstatte det med et tilsvarende tv de havde repareret.

Hvad er jeres holdning til disse regler, når man lige har købt tv'en?!
#311639
SLL skrev: 23. mar 2020, 13:37 Mht. sortniveau og detaljerne, så kan det af og til blive lige sort nok, med mangel på lidt detaljer (tror jeg). Ved ikke om billedet står på samme måde ved OLED, når vi snakker om dyb sort og detaljer. Jeg benytter "standard" dimming indstillingen, som jeg syntes fungere fint. "High" indstillingen bliver for voldsom, hvor der tilføjes for meget lys/kontrast til billedet, som er svær at tæmme.
Prøv evt at slå dimming helt fra og giv den 2-4 nøk op med brightness
Af SLL
#311800
Takker IT-bruger for svaret.

Indtil videre har jeg sat backlight dimming til "standard" instillingen. Og så hævet baglyset til 12-13 (det er rtings settings jeg bebytter). Sort niveauet er stadig dybt, og jeg syntes nu at detaljeniveauet er rigtig godt.
Det er noget af det første man lægger mærke til, når man kommer fra edge LED til backlight dimming zones, at dybde og sort niveau er så meget bedre, love it :-)

Spørgsmål:
Jeg har som sagt fundet et par pixel linjer, som er hele døde. Og jeg er lidt i tvivl om, hvad man kan tillade sig, mht. til at få byttet tv'et med andet nyt Q90R.

- Ville i prøve at få det byttet til nyt, ved en sådan fejl?
Eller er jeg bare for perfektionistisk pivet, og burde lade det blive repareret onsite af Samsung tekniker?
Ved reparation, så er jeg bange for, at der bare opstår andre problemer /ridser osv, hvis min tv skal skilles ad.

Hvis Samsung vil ombytte tv'et med andet "brugt" tv de tager med, så er jeg bange for igen, at få en Q90R som er ridset, eller som måske har andre problemer, eftersom jeg er ret sikker på, at Samsung kun kan bytte med andet Q90R der har været repareret før. Jeg er ikke vil med ideen.
Brugeravatar
Af elcom
#311801
Hvis du har døde pixels, så ville jeg returneret TV'et for et andet, hvis du er inde for returnerings perioden. Eller kontakte Samsung, hvis du er udenfor returnerings perioden.
Af SLL
#311802
Tak elcom,
Jeg har haft TV'et 1 1½ uge. Så jeg har stadig fuld returret på det hos Power, som er på en måned.
Det er 2 hele rækker døde pixels forneden på panelet. Man kan ikke se det på god afstand, men kommer man 1-2 meter fra tv'et, kan man godt se de døde linjer.

Samsung vil meget gerne reparerer tv'et, som de siger. De kan ikke bytte med nyt. Der skal jeg snakke med Power, hvilke jeg godt kan forstå. Det er mere, om Power vil bytte med nyt, der er jeg mere i tvivl. Også om det er mig der er noget galt med. Om jeg bare skulle få det repareret?!

TV'et er jeg jo blevet super glad for. Men hvis Samsung f.eks. skal skille det hele ad, så er jeg lidt bange for, at der kan opstå andre problemer når det er samlet igen. Ridser mv. kunne være et problem. Nu ved jeg ikke hvor grafikkort / mainboard er monteret. Om det er i one connect boksen el. i tv'et. Men hvis de skulle pille ved backlight / panel osv, så ville jeg være lidt bange for udfaldet, når det hel er samlet igen.

Og så mener jeg nu når tv'et er helt nyt, at de også burde være 100% fejlfrit.
#311810
Det er godt nok ærgeligt.

Når man køber nyt tv så skal det bare fungere uden så meget pjat.

Ærgeligt for dig og for Samsung.

Hvorfor reparere et nyt tv?

Håber du får det byttet for man kan da ikke være uheldig 2 gange i træk.

Måske skulle Samsung hellere bruge tid på at lave ordentlige produkter end at bygge en formstor portefølje op..
Af SLL
#311811
PeterD, jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg er bare selv bange for, at folk generelt ikke tænker som os.
Måske er det også fint, at det "bare" kommer til at funke, uden nogen panel fejl. Hvis jeg kunne være helt sikker på, at der hverken ville være ridser el. andre skrammer i tv'et, efter det var blevet repareret, samt at der ikke ville være andre problemer med tv'ets tekniske opbygning efter rep, så ville jeg sådan set være tilfreds.
Jeg er bare for, at hvis der "pilles" i tv'et, at der så opstår andre problemer. Nu ved jeg ikke hvor kompakt tv'et er opbygget, hvor nemt det er at komme til udskiftning af f.eks. panel el. and komponenter. Zone dimming baglyset, jeg tror det er noget følsomt noget.

Jeg prøver at smutte forbi Power i morgen, og snakke med dem. Hvis jeg er meget heldig, så bytter de det :-) Ellers er det til reparation, hvor jeg heldigvis kan kontakte Samsung direkte og få onsite support.
#312333
Så er der indkøbt et Samsung Q90R. Hold nu kæft, der er sket nogle ting også med lyden. Nu skal der bare leges lidt med de forskellige billedindstillinger og justeres lidt hist og pist. Det er sgu hjemmehygge i en Covid-19 tid 😉😁
#312334
MovieGuy skrev: 7. apr 2020, 21:46 Så er der indkøbt et Samsung Q90R. Hold nu kæft, der er sket nogle ting også med lyden. Nu skal der bare leges lidt med de forskellige billedindstillinger og justeres lidt hist og pist. Det er sgu hjemmehygge i en Covid-19 tid 😉😁
Tillykke! Fedt du kan lide det
#312360
SLL skrev: 26. mar 2020, 13:12 Takker IT-bruger for svaret.

Indtil videre har jeg sat backlight dimming til "standard" instillingen. Og så hævet baglyset til 12-13 (det er rtings settings jeg bebytter). Sort niveauet er stadig dybt, og jeg syntes nu at detaljeniveauet er rigtig godt.
Det er noget af det første man lægger mærke til, når man kommer fra edge LED til backlight dimming zones, at dybde og sort niveau er så meget bedre, love it :-)

Spørgsmål:
Jeg har som sagt fundet et par pixel linjer, som er hele døde. Og jeg er lidt i tvivl om, hvad man kan tillade sig, mht. til at få byttet tv'et med andet nyt Q90R.

- Ville i prøve at få det byttet til nyt, ved en sådan fejl?
Eller er jeg bare for perfektionistisk pivet, og burde lade det blive repareret onsite af Samsung tekniker?
Ved reparation, så er jeg bange for, at der bare opstår andre problemer /ridser osv, hvis min tv skal skilles ad.

Hvis Samsung vil ombytte tv'et med andet "brugt" tv de tager med, så er jeg bange for igen, at få en Q90R som er ridset, eller som måske har andre problemer, eftersom jeg er ret sikker på, at Samsung kun kan bytte med andet Q90R der har været repareret før. Jeg er ikke vil med ideen.
Ville tænke mig om før en bytter, jeg har fået 2 x mandagsmodeller Q90.
De var spritnye begge, så hvis alt fungere ville jeg vælge at beholde dyret.
PS. er ellers vanvittig glad for billedet men nu vil den ikke læse HDMI så har bestilt samsung tekniker, men magter ikke meget mere, så bytter jeg til en Q82.
#312736
Det er lidt vildt, at du har været ude i 2 mandagsmodeller. Jeg havde noget farveforskel og lidt utydeligheder på min skærm og prøvede, at rette til og gøre lidt forskelligt, men uden held. Så kom jeg i tanke om at HDMI kablet nok ikke lige var den nyeste version, så det blev afhjulpet med et nyt🙄🙄
Af SLL
#312740
George1 skrev: 8. apr 2020, 23:17
SLL skrev: 26. mar 2020, 13:12 Takker IT-bruger for svaret.

Indtil videre har jeg sat backlight dimming til "standard" instillingen. Og så hævet baglyset til 12-13 (det er rtings settings jeg bebytter). Sort niveauet er stadig dybt, og jeg syntes nu at detaljeniveauet er rigtig godt.
Det er noget af det første man lægger mærke til, når man kommer fra edge LED til backlight dimming zones, at dybde og sort niveau er så meget bedre, love it :-)

Spørgsmål:
Jeg har som sagt fundet et par pixel linjer, som er hele døde. Og jeg er lidt i tvivl om, hvad man kan tillade sig, mht. til at få byttet tv'et med andet nyt Q90R.

- Ville i prøve at få det byttet til nyt, ved en sådan fejl?
Eller er jeg bare for perfektionistisk pivet, og burde lade det blive repareret onsite af Samsung tekniker?
Ved reparation, så er jeg bange for, at der bare opstår andre problemer /ridser osv, hvis min tv skal skilles ad.

Hvis Samsung vil ombytte tv'et med andet "brugt" tv de tager med, så er jeg bange for igen, at få en Q90R som er ridset, eller som måske har andre problemer, eftersom jeg er ret sikker på, at Samsung kun kan bytte med andet Q90R der har været repareret før. Jeg er ikke vil med ideen.
Ville tænke mig om før en bytter, jeg har fået 2 x mandagsmodeller Q90.
De var spritnye begge, så hvis alt fungere ville jeg vælge at beholde dyret.
PS. er ellers vanvittig glad for billedet men nu vil den ikke læse HDMI så har bestilt samsung tekniker, men magter ikke meget mere, så bytter jeg til en Q82.
Jeg beholder tv'et, da jeg er blevet alt for glad for det nu. Har bestilt Samsung onsite service, hvor de kommer og skifter panelet. Zone dimming gør virkelig noget godt for billedkvaliteten / sort niveau og dybden i billedet.

Som nævnt tidligere i denne tråd, så har lyden også fået et ordentlig skub i den rigtige retning, i forhold til mit gamle ES8000. Nu er der pludselig bass dybde på musik, hvilke er lækkert.

Jeg håber nu bare på, at det lever ligeså længe som mit gamle ES8000 fra 2011/12.