Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311225
Der er jo mulighed for at få en af dem hjem i stuen og prøve af... Du kan jo returnere igen.
#311226
lennon skrev: 12. mar 2020, 18:38 Et eller andet tyder på,at Q90 måske har været for dyrt at producere for Samsung. Udfordringen har jo været,at udsalgsprisen ikke måtte stikke helt af i forhold til OLED . Som jeg forstår det findes der ikke et tilsvarende i deres 2020 line-up - bortset fra noget 8k, som reelt er noget helt andet . .
Jeg ville selv vælge OLED,hvis billedet er altafgørende.Men hvis design,lysoutput,features osv vægter højt - så er Q90 et fremragende (eneste) LCD alternativ .
Der er kommet en tidlig hands-on "anmeldelse" af Q90T:
https://www.avsforum.com/wordpress/sams ... -hands-on/

Der er sammenligninger med Q90R og Q90T vurderes til at være bedre end sin forgænger.

Dykker man ned i kommentarsporet bliver der spurgt til om det lavere antal zoner ikke giver problemer, hvilket afvises med formodningen om at Q90T har forbedrede algoritmer som kompenserer for dette:

https://www.avsforum.com/forum/166-lcd- ... st59358290

"Yes, I compared it with multiple movies (Thor, ) and the differences were minimal at best, with the Q90T actually having the darker and more stable letterbox bars. The 2020 model must feature a much better algorithm and I presume finer control over the dimming of each zone.

There's no other way to explain what I saw. It certainly seems counterintuitive that fewer zones can still deliver a great picture.

The comparison also features a Sony X905G which had a much harder time with its FALD array. It also featured an LG SM9000 that looked absolutely awful (unsurprisingly) with the lights out. At this point, with the Samsung Q90T it appears the Wide Viewing Angle feature plus decent native contrast in the VA panel are doing more of the heavy lifting. That's IMO, FWIW."

Anmeldelsen lyder mest af alt som noget der er dikteret af Samsung. Samme anmelder har omtalt Q800T i nogenlunde samme vendinger og både Q800T og Q90T har fået en "Top Choice 2020" "award". https://www.avsforum.com/wordpress/sams ... -hands-on/

Det er meget muligt at Q90T på papiret kun er en efterfølger til Q80R og ikke Q90R (og Q60T er 60 Hz i alle størrelser mens Q60R var 120 Hz ved 55" og op), men jeg tror nu nok, at kommende Q90T-ejere vil blive tilfredse med deres køb - som Q80R-ejere vel er det i dag.

Nu får vi se, hvor priserne havner henne.

Det er selvfølgelig lidt svært at holde styr på, hvis Q70T = Q60R, Q80T = Q70R, Q90T = Q80R osv, men det er ikke meget anderledes end den måde andre producenters serier har udviklet sig over årene, hvor man år for år skal længere og længere op i modelnumrene for at få noget der ligner "high-end".
#311227
Enig med Grandahl . Hvis du bare overvejer OLED det mindste - så køb et eksemplar,og event brug returretten . Jeg ville tage et 55" hjem på mistanke ,- fordi 55" er noget nemmere,at håndtere mht retur. Viser det sig,at den er for meget spejl , - jamen,så hedder det jo Q90. Omvendt ombyttes der til et 65" OLED eksemplar indenfor returperioden . :
Brugeravatar
Af elcom
#311230
Jeg har et 65" Q90R i stuen og et 55" C9 i soveværelset. Anti glare laget er imponerende på Q90R, OLED'en er ikke det værste jeg har set med genskin, men jeg kan se vinduet når solen står på. På Q90R er der intet.

Jeg vil dog gerne tilslutte mig koret om at købe et sted hvor du nemt kan returnere, så du har chancen for at prøve hvad end TV du vælger af.
#311232
Det er jo lidt svært.

Starter man med Q90R ved man, at man får det bedste lige hvad det punkt angår, men man ved ikke, hvor meget værre et C9 ville være.

Starter man med C9 kan man måske fornemme, at der er plads til forbedringer (igen hvad dette punkt angår), men man ved ikke hvor meget bedre et Q90R ville være - eller hvor meget man får eller mister på andre punkter.

Eneste løsning er næsten at tage begge modeller hjem, med det forsæt, at det ene af apparaterne skal returneres, hvormed man med sikkerhed producerer endnu et open-box-eksemplar til fødekæden.

Eller kigge nærmere på dem i butikken eller stole på rtings kommentarer om emnet:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... c9/779/802

Når man ser dem side om side som i rtings-sammenligningen i linket er der godt nok forskel så det gør noget, men en dårligt placeret lampe vil stadig give lidt problemer ved Q90R. Jeg har selv placeret mine lamper og justeret lysstyrkerne på dem så de ikke generer mig når jeg kigger på mit eget TV.
#311235
Jeg vil sige, at hvis refleksioner er den primære anke, så er der ikke noget, der kommer op på siden af Samsungs modeller med wide-angle-teknologi. Her er vores eget billede af Q90R og et Sony AF9
Billede
#311243
Trådstarter.
Hvis du synes Q90 er lidt for dyr, har Power Q85 til kr 11699 til og med lørdag.
Q85 har selvfølgelig fære zoner end Q90, men stadig verdens bedste anti genskins overflade+Wide angle og også One Connect boksen.
#311282
Skulle nok lige ha’ nævnt, at jeg bor i Grønland, så har ikke den store rådighed over butikker som i DK. Desuden står Q90 til 28k heroppe. Prøvede i går at handle med Elgiganten heroppe og han var en anelse opgivende, men ville gerne tilbyde Q90 til 14999 som Elgiganten og Hifiklubben i DK. Problemet er bare at jeg kan få fjernsynet billigere, hvis jeg køber i DK (godt nok med 3-6 ugers levering) og så 3 års garanti, hvis jeg køber i Hifiklubben og når vi indenfor de næste års tid eller halvandet vender snuden mod DK igen, så er det federe at ha’ garanti/reklamationsret tæt på i stedet for 4000 km væk. C9 har de slet ikke, så der har jeg kigget billede på en B9 tror jeg det var. Men svært at sammenligne de 2 skærme og endnu sværere at forestille sig billedet, når det hænger hjemme og ikke i en udstilling.
Af SLL
#311307
Jeg købte sidste år et Samsung Q9FN - 55" til 10 kilo. Det blev leveret tilbage, ikke pga. billedkvaliteten, men pga. kabinet lyd resonanser ved bestemt bass / low mid frekvenser, som var mega irriterende.

Jeg har længe haft kik på Q90R, som jo havde de brede horisontale synsvinkler, jeg godt kunne bruge. Så håbede jeg på, at resten af tv var mindst ligeså godt som Q9FN modellen

Nu har jeg så fået et Q90R 55", som for mig på designet, er et pænere tv. Så første indtrykket er godt :)
For brugen og billedkvaliteten, er q90r lidt anderledes end q9fn:
-
Jeg syntes ikke, at motion plus opføre sig super godt, som om det er dårligere til at opretholde flydende billedscener. Der havde jeg ikke de helt store problemer med q9fn, som havde bedre smoothness, uden af det kom til at ligne hjemmevideo. Jeg har prøvet de mest aggressive 10 max settings, som ganske vist kan glatte movement ud, men som også introducere billed hjemevideo problemer i en højere grad. Auto mode, syntes jeg ikke virker godt nok. Hurtige bevægelse hakkes i stykker ret ofte. Jeg syntes ikke q9fn havde problemer i samme grad.
-
Lyden er bedre på q90r, end på q9fn. Bassen runger heller ikke i kabinettet, så et er positivt :)
-
Er der noget der hedder "dirty picture effect"? Jeg syntes i hvert fald, at q90r billedet er en smule mere uldent at se på, når jeg tænker tilbage på q9fn, som var mere "rent", uden dirty filteret :)
Er der noget af jer, som kan se det samme?
-
Bredde synsvinkler på et VA panel, fedt... det virker.
-
Der er for få Dimming zones :-) Jeg oplever, at hvis en scene har sorte bjælker for over og neden, samtidig med, at der er en undertekst der deler sig mellem film billedet, og anden undertekst linje neden i den sort bjælke, at underteksten dimmes forskelligt. Det er irriterende at se på, selvom man muligvis kan vende sig til det med tiden.
-
Bixby, jeg kan komme ind i "voice settings" menupunktet, i generel menuen. Men pludselig får jeg beskeden om en connection error til Samsung servere? TV'et er på nettet, og der er tilføjet en Samsung konto. Tidligere kunne jeg ikke komme ind i "voice setting" menuen, hvorefter jeg nulstillede tv'et. Så kunne jeg komme ind i menuen, men jeg får stadig en connection fejl til Samsung's servere?

Er det normalt, at Samsung servere er nede?

-
Betænkningstid. Jeg har købt tv'et for 9500 kr. hos power i fredags, så jeg har stadig en måned til at finde ud af om det er noget. Pt' er jeg lidt fortvivlet, om det er noget. Der er nogle plusser på oplevelse, men også minusser på billedsiden.
Hvis der ikke havde være retension og burnin på OLED, så var jeg godt den vej. Lige pt. irriterer motion plus tingen mig ved q90r, som jeg syntes opfører sig dårligere end på den tidligere q9fn model.

Hvad siger i?
#311309
Jeg var igennem 3 forsøg på reparationer af one connect boks, og til sidst tog de tv’et retur.

Tag og Google “Samsung one connect restart” der findes mange side som oplever problemer med den.
#311310
Det uldne billede på Q90R skyldes subpixel-rendering. Jeg har taget en del billeder af det i anmeldelsen af TV’et her på siden, så ja, det er helt bestemt noget der er lagt mærke til.