Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#311061
Hej alle sammen

Jeg er på udkig efter ny bærbar. Jeg bruger den til både arbejde (tekstbehandling) og fritid, hvor jeg gamer en del, samt ser youtube osv.

Valget står mellem en 1) ASUS ROG Zephyrus M GU502GU-AZ080T og en 2) ASUS ROG STRIX G531GV-AL020T.

Spørgsmålet går dog på hvor stor forskel der er på disse skærme i virkeligheden.

Begge skærme er fuld HD LED backlight. 1'eren har ydermere en billedeklarhed på 300 cd/m² og besidder følgende: Blændfri, 72% NTSC farveområde, 100 % sRGB farvespektrum, 3 ms responsrate, 178° synsvinkel, 75.36 % Adobe RGB farvespektrum, 240 Hz genindlæsningshastighed, Pantone Validated.

2'eren har Billedklarhed 250 cd/m² og har Blændfri, 45 % NTSC farvespektrum, 120 Hz genindlæsningshastighed, 62.5 % sRGB farvespektrum, 170° synsvinkel, 47.1 % Adobe RGB farvespektrum

Udfordringen er, at jeg ikke ved hvad alt dette betyder i praksis. Jeg kan godt se at den ene skærm er bedre end den anden, men jeg kan ikke omsætte dette til hvad det egentlig betyder for kvaliteten af billedet når jeg sider og gamer eller streamer video.

Jeg håber der er nogen her, der kan hjælpe mig med at oversætte ovenstående specs til normal dansk.

På forhånd tak!
#311070
I praksis betyder det at Asus Zephyrus kommer til at bidrage med bedre skærm (bedre billede) men dårligere grafikkort og mindre harddisk

'billedklarhed' = lysstyrke og her er 250 nok for de fleste (jo højere tal desto mere kan man skrue op for den - dog er 250 standard som kan klare mere end hvad alm. bruger har/skulle få brug for)

resten (sRBG, Adobe RGB) viser bare hvor nøjagtigt og korrekt farverne fremstår/bliver vist (men det er mere hvis man er designer eller printer noget vigtigt ud mht. farver)

Hz:
- 75Hz er ret godt; 144Hz er bedre (og burde være standard ;-) ); 120Hz det er...der er et kæmpe hot fra 60/75Hz til 144Hz (mmeeggeettt mere smooth gaming) men 144 vs 120Hz? - ingen forskel...

begge er IPS

noget som er meget vigtigt (og som du nok har overset) det er:
- tastatur (her tænker jeg på de knapper som sidder i det mht. hvor gode de er at arb. med, hvor tæt de sidder på hinanden, om det er gummi elle hård plastik eller (???), hvor høje de er


godt nok mange penge for en 15,6" computer med disse specs :-)
Senest rettet af allo 6. mar 2020, 21:06, rettet i alt 1 gang.
#311071
Du er nok bedst tjent med at læse de omfattende anmeldelser på notebookcheck:

https://www.notebookcheck.net/Asus-Zeph ... 171.0.html

https://www.notebookcheck.net/Asus-ROG- ... 247.0.html

Der er meget at læse, men det kan jo være, at du falder over et eller andet du slet ikke kan leve med.

Når der er tale om disse fartmonstre med en 9750H CPU ville jeg nok også kigge på ting som støj og batterilevetid. Især hvad det sidste angår skulle den ene af de to være væsentligt ringere end den anden.