Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#310284
Nye brugere kommer her jo nok primært med henblik på at få råd til køb at nyt udstyr. Da tilbuddene ændrer sig konstant, så kan det naturligvis være svært at genbruge andres tråde, så det er uundgåeligt at der vil komme mange nogenlunde ens indlæg af den type. Vi opfordrer dog stadig til, at man lige tjekker hvad der har været spurgt om for nyligt, så det ikke er helt identiske spørgsmål, bare med en anden modtager.

Dér hvor man måske burde have brugt lidt ekstra tid er de steder, hvor man står med et teknisk problem, som andre har diskuteret før. Det støjer en del i søgefunktionen, hvis samme problem tages op uden at skele til historikken.

Mht. test af de billige modeller, så har det været vendt før. Vi har godt 10 måske 12 skud i bøssen over et år og der må vi altså vælge at se på de TV, som tilbyder nok nyhedsværdi til, at vi kan trække læsere til, som kan give reklamekroner. Jeg tester i min fritid og tjener ikke penge på det, så jeg vælger at sige ja til de modeller, som også er lidt spændende at have stående. Sammenligningen med Top Gear er udpint, men det er altså sjovere at teste og læse om en Audi RS7 end en Kia Rio stationcar. Og det er nok endda sat på spidsen, da næsten ingen af de TV vi tester er så urealistisk dyre, at kun 1% har råd til dem og med de prisfald vi ser over et år, så vil selv de dyrere modeller nå et niveau, som de fleste kan være med på hen af vejen.
#310288
Torben Rasmussen skrev: 15. feb 2020, 08:18 Mht. test af de billige modeller, så har det været vendt før. Vi har godt 10 måske 12 skud i bøssen over et år og der må vi altså vælge at se på de TV, som tilbyder nok nyhedsværdi til, at vi kan trække læsere til, som kan give reklamekroner. Jeg tester i min fritid og tjener ikke penge på det, så jeg vælger at sige ja til de modeller, som også er lidt spændende at have stående. Sammenligningen med Top Gear er udpint, men det er altså sjovere at teste og læse om en Audi RS7 end en Kia Rio stationcar. Og det er nok endda sat på spidsen, da næsten ingen af de TV vi tester er så urealistisk dyre, at kun 1% har råd til dem og med de prisfald vi ser over et år, så vil selv de dyrere modeller nå et niveau, som de fleste kan være med på hen af vejen.
I anmeldelsen af LG SM90 - for at tage et eksempel - bruges der mange kræfter på at fortælle, hvordan denne model kommer til kort i forhold til et OLED TV eller top-modellerne indenfor LCD.

Hvis vi skal holde os i Top Gear/bil-analogien svarer det lidt til at bruge en god del af anmeldelsen på at forklare, hvorfor en koreansk minibil ikke er en Mercedes S-klasse.

Og ligeledes i stil med Top Gear får man næsten på fornemmelsen, at modellen blot er taget til test for at man kan trashe den - på samme måde som når Top Gear-værterne tager en almindelig mikrobil under "kærlig" behandling.

Fakta er blot, at på samme måde som der er et marked for mikrobiler til under 100.000 kr., så er der også et endog stort marked for 55" LCD TV til 3.500 kr. eller i det nabolag.

Helt nede på anekdote-niveau kan jeg nævne, at et familiemedlem var meget imponeret af det store TV et andet familiemedlem havde anskaffet sig. Det viste sig at være et 49" Prosonic 4K TV til < 2.500 kr.

Ja, der er sikkert mere end 1% der har råd til de modeller, der anmeldes på fp, men jeg kan forsikre dig for, at bundgrænsen på 7.000-8.000 kr. for disse modeller ligger langt over den økonomiske formåen hos en stor del af befolkningen - plus at en overlappende del af befolkningen - som måske har økonomien i orden - ganske enkelt ikke interesserer sig for, hvad de regner som ubetydelige forskelle på et LCD TV i mellemklassen og et OLED/QLED TV.

Tilbage til bil-analogien: Ja, der kører mikro- og minibiler rundt på vejene og nej, ikke alle, der kører i disse biler, gør det af nød eller føler, at de lever en kummerlig tilværelse. Mange ser det sikkert som en luksus i forhold til en tidligere bil eller måske ingen bil - på samme måde som man ser det som en luksus, hvis man er gået fra et 32"-42" TV anno < 2010 til et 55"-65" (discount)-TV anno 2019+.
#310289
Globulus skrev: 15. feb 2020, 10:18 I anmeldelsen af LG SM90 - for at tage et eksempel - bruges der mange kræfter på at fortælle, hvordan denne model kommer til kort i forhold til et OLED TV eller top-modellerne indenfor LCD.
Thumbs Up!!! <B

Det kan næsten ikke beskrives bedre, selvom jeg også forstår FP's forsvar, så forstår de nok bare ikke brugerne, og når de endda går ud på verdens markedet med en engelsk side, så burde man vide at alle ikke er rige, og mange søger anmeldelser af de budget klare skærme, og selvom de ved hvor meget budget det måske kan være, så er det lige præcis den gruppe som dagspressen så fanger.
Og der vil nogle så sige at det er det rigtige sted men hvorfor skal man være så kritisk overfor dem , når man godt vil have alle de nye brugere som spørger til billige skærme men på anmeldelser totalt ignorerer dem og slet ikke vil prioritere det segment.
#310293
Nu ved jeg godt at vi lige på det sidste del har set en del indlæg omkring tv i budgetklassen, men i det store billede, hvor mange af dem som køber i denne klasse gider overhovedet at bruge ret meget tid på indkøbet? Dvs. tjekke FP og andre sider for alle mulige detaljer. Jeg tror det er en ganske lille procentdel af køberne i denne klasse som søger ind på FP og andre sider....
#310296
Så må jeg betegnes som tilhørende den lille procentdel, du snakker om. Jeg har kigget på FP i flere år nu og jeg har stadig en 50" Pana plasma fra 2014 som jeg konstant overvejer at udskifte til noget større og nyere.

Jeg ville rigtigt gerne have en OLED skærm i 65", som vel starter ved de 12000 kr, men når man samtidig kan få en 70" Philips LED til 5000 kr, så er det at jeg søger til sider som FP for at få svar på, hvad man gør i sådan et dilemma.
Der har lige været en afstemning omkring "bigger or better" og det er lige netop sådan en situation jeg står i her.