Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

BIGGERT IS BETTER?

BIGGER
72
38%
BETTER
117
62%
#310176
Jeg vil tro, det kun er, hvis du kender nogen i din vennekreds/familie?
De fleste andre ville nok vælge et nyt til under 10000 kr., da mange ikke kan skelne de enkelte modeller.
Sony 75XF9005 har til sammenligning været nede i 13000 kr.
Hvis de 4 års udvidet forsikring stadig gælder lidt endnu, kan du godt have ret, men det er jo alligevel ikke aktuelt, så skidt med det...
#310177
Konklusionen i mine øjne må være,at entusiaster helt klart synes,at 65” er for småt , - men at kildemateriale,pris og kvalitet skal være i balance på vejen mod de 90” -100” , som nok er grænsen i de fleste stuer (?)
#310190
Ligesom "væg til væg-tæpper", så bliver det vel også muligt en gang i fremtiden, når vi snakker skærme, så det kommer vel an på størrelsen af væggen... :)

Hvor der er vilje - er der håb...
#310197
Supergris skrev: 12. feb 2020, 19:24 Jeg vil tro, det kun er, hvis du kender nogen i din vennekreds/familie?
De fleste andre ville nok vælge et nyt til under 10000 kr., da mange ikke kan skelne de enkelte modeller.
Sony 75XF9005 har til sammenligning været nede i 13000 kr.
Hvis de 4 års udvidet forsikring stadig gælder lidt endnu, kan du godt have ret, men det er jo alligevel ikke aktuelt, så skidt med det...
Det kan godt blive aktuelt da jeg er ved at kigge på XG9505 i 85"
Der er stadig 1år og 9 mdr forsikring tilbage.
Prisen er fuldstændig realistisk ingen tvivl om det.
Rigtig hvis du sælger til en der ikke ved noget om tv vælger de måske nyt og et merelow end tv.
Men sådan er det jo med alt der sælges ved kunden ikke noget om varen vælger de måske nyt og for så bare noget der er dårligere
#310236
krøllebølle skrev: 11. feb 2020, 18:36 KONKLUSION:

Tak til jer alle fordi I vil være med. 

Det kan hermed konkluderes at det ikke længere her på Flatpanels.dk hedder 'bigger is better'. 

Så den officielle anbefaling på Flatpanels.dk er nu:

'BETTER IS BETTER' 
Fint initiativ med denne afstemning.

Ja giver vel egentlig god mening; da der er mange super billednørder på dette site.
En afstemning blandt semi nørder og andet godt folk, havde haft modsat resultat tror jeg.
#310259
Supergris skrev: 12. feb 2020, 19:24 Jeg vil tro, det kun er, hvis du kender nogen i din vennekreds/familie?
De fleste andre ville nok vælge et nyt til under 10000 kr., da mange ikke kan skelne de enkelte modeller.
Sony 75XF9005 har til sammenligning været nede i 13000 kr.
Hvis de 4 års udvidet forsikring stadig gælder lidt endnu, kan du godt have ret, men det er jo alligevel ikke aktuelt, så skidt med det...
Det har faktisk været helt nede i 10.000kr fortrød lidt jeg ikke slog til der , men havde lige købt xe9005 i 65"
#310261
ekelund skrev: 14. feb 2020, 16:04
Supergris skrev: 12. feb 2020, 19:24 Jeg vil tro, det kun er, hvis du kender nogen i din vennekreds/familie?
De fleste andre ville nok vælge et nyt til under 10000 kr., da mange ikke kan skelne de enkelte modeller.
Sony 75XF9005 har til sammenligning været nede i 13000 kr.
Hvis de 4 års udvidet forsikring stadig gælder lidt endnu, kan du godt have ret, men det er jo alligevel ikke aktuelt, så skidt med det...
Det har faktisk været helt nede i 10.000kr fortrød lidt jeg ikke slog til der , men havde lige købt xe9005 i 65"
Ja jeg ved ikke hvad der har været af rest lager hvor de har nogle udstilling/demo til salg det ses tit til sidst en tv model er til salg. 
Bilka kun i Aalborg havde for et stykke tid siden et par stykker af xf9005 75" til mener det var 11999kr udstilling/demo model
#310275
Bilka Holstebro havde såmænd et demoeksemplar af 75" XF9005 til 7.000 kr., men det havde så også banket af sted fra morgen til aften i en ukendt periode.

Vedrørende større skærm eller mindre skærm i bedre kvalitet, så er jeg også selv lidt i tvivl, om jeg kan mase en 65" LCD-skærm ind, eller om jeg skal gå efter en OLED-skærm i 55". Det må fremtiden vise.
#310278
Jørgensen66 skrev: 14. feb 2020, 20:08 Bilka Holstebro havde såmænd et demoeksemplar af 75" XF9005 til 7.000 kr., men det havde så også banket af sted fra morgen til aften i en ukendt periode.

Vedrørende større skærm eller mindre skærm i bedre kvalitet, så er jeg også selv lidt i tvivl, om jeg kan mase en 65" LCD-skærm ind, eller om jeg skal gå efter en OLED-skærm i 55". Det må fremtiden vise.
Jeg har mit XE9005 75" i stuen og et XE8005 49" i soveværelset.
Jeg er STOR Sony mand ikke tvivl om det for mig bedst tv bedst til sport og film og bedst bygge kvalitet bedst opdateringer bedst app osv osv
Det er min mening

Nå men vil sådan set gerne prøve et lille Sony AG9 i soveværelset i 55"
Men ved ikke hvorfor Sony de sidste 4-5 mdr ikke har gået med LG i dumping af oled prisen som på deres LG B9 og C9 de mister jo marked på det ligner ikke Sony
Gider ikke at betale snart 70% ekstra for et AG9 oled.
Da jeg købt mit 49 og 75" for godt og vel 2 år siden kiggede jeg også på oled A1 I 65" men synes ikke tiden på det tidspunkt var rigtig til oled frem for et godt LCD i 75"

Så sidste lørdag købt Jeg sgu et lille LG C9 i 55" hjem til soveværelset til at prøve i 1 mdr Kan altid aflevere det tilbage hvis det ikke er mig med bla webos osv

Når men har brugt hele ugen til ordentligt indstilling og har set alm tv signal så som sport og film, programmer osv
Netflix er tjekket alm HD og deres kompimeret 4k signal HDR og dolby vision og ikke mindst rigtig Blue Ray og 4k fra org skiver både i alm 24 fps og 60 fps

Har jeg set noget jeg synes var godt på LG har jeg set det samme indhold på mit Sony 75"
Nå men efter mange timer med ordentligt indstilling på LG og test er jeg kommet frem til LG har lige et trin eller 2 bedre billede en mit store Sony ingen tvivl om det.
Synes så til FEKS fodbold Sony gør det noget bedre med deres motion flow .Billedet er stadig bedst på LG

LG kommer med rigtig lækker billede det bedste jeg har set samme med AG9
Tager du så FEKS en rigtig 4k på LG super billede wow ingen tvivl ,men det slår altså ikke det store tv i stuen når vi ser feks film den wow Fakta man for på et 75" hvor man FEKS Kan se deres bumser eller andet de 20 "ekstra gør bare utroligt meget som et lille 55" ikke kan levere selv med bedre billede.
Selv da jeg for et par uger siden var uden at kigge i butik med nogle af mine egen med bragte org film lagt på HD på Sony oled ag9 I 65" og Sony XG9505 75"
Man kan godt se e billede forskel med + til oled men stadig de 10 ekstra " gør stadig bare meget.


Når men nu har jeg stadig 3 uger inden jeg skal beholde eller aflevere LG tilbage.
Tror jeg beholder det og lever med det ikke er Sony
Men til stuen er jeg meget i tvivl.
Skal det være Oled for første gang skal jeg ikke have noget under 77" det er helt sikker.
Ellers kunne jeg godt falder for XG9505 i 85" lækkert lækkert

Vil gerne sige til slut at dette er helt og alene min mening og alle andre kan selvfølgelig have deres egen mening


Nå tv'et i soveværelset kalder.
God aften :)
Senest rettet af barslund69 15. feb 2020, 09:07, rettet i alt 2 gange.
#310282
Hvis man har et minimumskrav mht skærmstørrelse, for at man kan se feks fodbold eller game og læse/se de relevante detaljer...det kunne være 55", så kunne man spørge sig selv om man ønsker en større skærm på bekostning af billedkvaliteten?

For mit vedkommende er 65" et absolut mindstekrav og +75 er mere luksus. Jeg skulle sidste år vælge mellem highend 65" til 13-16.000 og et midend 75-82" til kr 12-17.000 og endte med at købe et tv lå mellem midend og highend LCD tv og fandt det til en, på daværende, yderst favorabel pris - et 75" Panasonic FX780 til kr 9.999. Kunne på ingen måder være mere tilfreds for i foråret 2018 var det næsten uhørt at finde et 75" i den klasse til den pris.

Flere tommer er ikke bare flere tommer. Hvis man har et 55" OLED eller highend QLED og kan vælge mellem et lowend 75" til kr 7.000 og et midend 75" som feks et Q70 til kr 15.000 så er der en verden til forskel i dilemmaet.

Derfor burde spørgsmålet modificeres og det vel være selvsagt: skal man vælge mellem et mindre tv der i størrelse kan gå an og et endnu større tv, hvor man med det større tv skal gå lidt på kompromis og købe noget der billedmæssigt og features, ligger én klasse under det mindre?

I dag kunne et dilemma se således ud i en stue med 4-6 meter afstand til tv'et:
Option 1: 65" Panasonic GZ1500 til kr 19.995
Option 2: 65" LG C9 til kr. 13.999
Option 3: 75" Sony XG9505 til kr 19.990
Option 4: 75" Samsung Q70R til kr 16.499
Option 5: 82" Samsung Q60R til kr 16.999 (endnu større men et trin yderligere ringere).

Alle har forskellig smag og sin egen måde at vægte sine økonomiske præferencer på, så derfor kan folk vælge vidt forskelligt og der findes ikke et endegyldigt facit. Og netop de egne personlige præferencer opfatter nogle somme tider som universelle og eneste rigtige og de sætter mange kræfter ind på at overbevise andre om egne vurderinger...for at opnå en selvtilfredsstillese og accept af ens faglige ekspertise.
Nogle har måske et behov for at se sig selv, som en der på mindst ét område er ekspert eller "den bedste" fordi de i den daglige tilværelse ikke kommer i nærheden af denne følelse. Der kan være komplekser eller en ukontrolleret arrogance/hensynsløshed i spil når der diskuteres "hvad der er bedst", for det handler for nogle udelukkende om at hævde sig og vise sine evner til at diskutere eller bare at få poleret ego'et.
#310301
IT-Bruger skrev: 15. feb 2020, 01:08 Hvis man har et minimumskrav mht skærmstørrelse, for at man kan se feks fodbold eller game og læse/se de relevante detaljer...det kunne være 55", så kunne man spørge sig selv om man ønsker en større skærm på bekostning af billedkvaliteten?

For mit vedkommende er 65" et absolut mindstekrav og +75 er mere luksus. Jeg skulle sidste år vælge mellem highend 65" til 13-16.000 og et midend 75-82" til kr 12-17.000 og endte med at købe et tv lå mellem midend og highend LCD tv og fandt det til en, på daværende, yderst favorabel pris - et 75" Panasonic FX780 til kr 9.999. Kunne på ingen måder være mere tilfreds for i foråret 2018 var det næsten uhørt at finde et 75" i den klasse til den pris.

Flere tommer er ikke bare flere tommer. Hvis man har et 55" OLED eller highend QLED og kan vælge mellem et lowend 75" til kr 7.000 og et midend 75" som feks et Q70 til kr 15.000 så er der en verden til forskel i dilemmaet.

Derfor burde spørgsmålet modificeres og det vel være selvsagt: skal man vælge mellem et mindre tv der i størrelse kan gå an og et endnu større tv, hvor man med det større tv skal gå lidt på kompromis og købe noget der billedmæssigt og features, ligger én klasse under det mindre?

I dag kunne et dilemma se således ud i en stue med 4-6 meter afstand til tv'et:
Option 1: 65" Panasonic GZ1500 til kr 19.995
Option 2: 65" LG C9 til kr. 13.999
Option 3: 75" Sony XG9505 til kr 19.990
Option 4: 75" Samsung Q70R til kr 16.499
Option 5: 82" Samsung Q60R til kr 16.999 (endnu større men et trin yderligere ringere).

Alle har forskellig smag og sin egen måde at vægte sine økonomiske præferencer på, så derfor kan folk vælge vidt forskelligt og der findes ikke et endegyldigt facit. Og netop de egne personlige præferencer opfatter nogle somme tider som universelle og eneste rigtige og de sætter mange kræfter ind på at overbevise andre om egne vurderinger...for at opnå en selvtilfredsstillese og accept af ens faglige ekspertise.
Nogle har måske et behov for at se sig selv, som en der på mindst ét område er ekspert eller "den bedste" fordi de i den daglige tilværelse ikke kommer i nærheden af denne følelse. Der kan være komplekser eller en ukontrolleret arrogance/hensynsløshed i spil når der diskuteres "hvad der er bedst", for det handler for nogle udelukkende om at hævde sig og vise sine evner til at diskutere eller bare at få poleret ego'et.
Tommel op herfra👍, var lige ved at skriver tommer op