Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#310130
Hej med jer.

Har en Yamaha RX-A880 5.2.2 receiver - Dvs. kan drive 2 atmos højde højtalere.

Hvis jeg har mulighed for 4 lofthøjtalere - Men stadig kun har 2 kanaler til dette - Er der så nogen effekt/idé i at parallekoble de 4, så de 2 til venstre kanal køre samme output (front og bag), samt de 2 højre køre samme output (front og bag)?

Eller får jeg lavet noget rod ud af det?

Har pt kun 2 loft højtalere, men overveje 2 mere hvis ovenstående kunne give mening.
#310134
Jeg kan ikke se pointen i dette.

Hele ideen med Atmos er jo netop at skubbe forskellige signaler ud til højttalerne dynamisk ift. opsætningen af højttalere, så hvad er pointen i at parallelkoble højttalere sammen så man netop omgår dette?

Du ville få effekten at højde kanalen blev "spredt ud", men det er ikke det samme som at have dedikeret koblede højttalere. Jeg havde nok bare holdt mig til et almindelige 5.1.2 system i dit tilfælde og så stolet på at systemet gjorde sit arbejde.

Hvis du for alvor vil have ekstra højde kanaler giver det meget bedre mening at opgradere din receiver til en som har mulighed for dette :)
#310137
Kunne godt være jeg skulle overveje det.
Bør de 2 subs være ens?

Har i forvejen en Dali 12", men har en ældre Argon 10" (hifi klubbens brnad), liggende også, som jeg tidligere brugte.
#310142
Hmmmm godt spørgsmål.

Det burde nok være to identiske subwoofers for at sørge for så uniform spredning som muligt gennem lokalet. Kunne forestille mig der var noget mere power i den Dali 12" end i Argon 10" som ville kunne skabe en dissonans i spredningen af bassen. Men hey, hvis du har den liggende så prøv det! :)

Generelt skal de to subwoofere være så ens som muligt, da en stor forskel i kvalitet kan trække den overordnede kvalitet af bas gengivelsen ned hvis det giver mening :)

Hvis f.eks. din ene subwoofer har en meget længere decay tid (den tid det tager for enheden at stoppe med at spille igen) end den anden subwoofer, så gør du jo faktisk bassen mindre tight end den ellers kunne være og introducere muligvis faseproblemer.

Husk at kør din rumkalibrering på din AV Receiver igen hvis du prøver dig af med to subwoofere! :)
#310143
Jeg misforstår muligvis din hensigt, men det kan på ingen måde anbefales at sætte flere højttalere til samme udgang på forstærkeren. Det vil halvere impedansen og det kan så være med til at overbelaste forstærkeren. Så hvis dine højttalere f.eks. er rated til 4 ohm, vil modstanden reelt kun være 2ohm og det er ikke sikkert det er noget din forstærker vil være så glad for.
#310149
Du halverer kun impedansen i det særlige tilfælde, der er tale om 2 højtalere med samme impedans.
Er der tale om flere højttalere eller forskellige højttalere, gælder det ikke!

Det farlige ved højttalere er, der ikke er tale om en ren ohmsk belastning.

Det tal, der bliver opgivet, kan du ikke regne med, da det varierer alt efter hvilken frekvens, der er tale om, hvilket kan gøre det til en vanskelig belastning for en forstærker.
Du kan også vælge at forbinde dem i serie, men så vil du i teorien, kun kunne spille halvt så højt...
#310160
Supergris skrev: 11. feb 2020, 18:36 Du halverer kun impedansen i det særlige tilfælde, der er tale om 2 højtalere med samme impedans.
Er der tale om flere højttalere eller forskellige højttalere, gælder det ikke!

Det farlige ved højttalere er, der ikke er tale om en ren ohmsk belastning.

Det tal, der bliver opgivet, kan du ikke regne med, da det varierer alt efter hvilken frekvens, der er tale om, hvilket kan gøre det til en vanskelig belastning for en forstærker.
Du kan også vælge at forbinde dem i serie, men så vil du i teorien, kun kunne spille halvt så højt...
Enig i at en seriekobling nok ville være at foretrække hvis det var man ville det her (som jeg som sagt slet ikke synes giver mening), da receiveren ville kunne kompensere for effekttabet ved at skrue op for den pågældende kanal :)