Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#309039
Jeg er kommet godt igang med mit LG C9, og det har fungerer ganske fortrinligt i dagligdagen - indtil jeg nu har fået tiden til at se nogle film.

Jeg oplever at flere film, som jeg ellers vil have svoret at have set tidligere uden problemer, nu fremstår "grynet" i billedet - specielt mørke scener, har en bevægende struktur/støj.

Jeg har søgt på diverse forums på nettet, og mange oplever det samme eller tilsvarende - ikke nødvendigvis med C9 modellen, men generelt OLED - Har ikke kunne finde nogle ændringer som kunne løse mit problem.

Benytter ATV 4K, som melder Dolby Vision 4K.

Mine observationer/forsøg
- Youtube 4K videoer fremgår helt perfekte og uden problemer
- ATV er kablet med ethernet.

- HDMI kabel forsøgt udskiftet
- Billedeprofiler forsøgt ændret på TV, er pt. på biograf (tidl. biograf hjemme).
- Forsøgt forskellige afspillere Plex (Primær) giver samme billede som test app såsom VLC.
- Forsøgt at ændre ATV til 4K SDR billede i stedet for 4K Dolby Vision

Nogen der har en idé om hvad der sker?

Er gået fra et ellers udemærket 55'' Samsung ES8005 til 65'' LG C9 - er det forøgelsen i størrelse og måske understøttelse af nye formater Dolby Vision, 4K, HDR som forstærker evt. grain som reelt set tilstede på mediet?

Saving Private Ryan i 4K Blu-ray var en skuffelse mht. grain - har dog ikke set den tidligere i samme release.
#309041
Du bør helt sikkert sætte Apple TV til 4K SDR 50Hz og så sætte match indhold til på begge optioner. Hvis det er 4K DOLBY VISION kilder du har set, så bør det dog ikke have været udfordringen.

OLED har jo generelt haft udfordringer med near black, som der dog burde være lavet løsninger på, i hvert fald hos Sony, LG og Panasonic. Hvor Panasonics løsning skulle være bedre, og også blev lavet for et par generationer siden. Læs evt. anmeldelser her på sitet, eller HDTVTESTs reviews. Men jeg er ikke sikker på om jeg forstår at det specifikt er problemet, eller om du oplever generel "grain"/forstyrrelser generelt i billedet?
#309044
Jeg mener selv den skifter displaymode på ATV afhængigt af indhold, men vil havde selvsamme "issue" med 4K SDR 50Hz.

Vil mene at eftersom 4K i youtube på ATV kører uden problemer, så er det ikke et generelt problem. Jeg oplever ej heller problemet når der ses TV via den indbyggede tv tuner.

Nu prøvede jeg at se HBO True Detective afsnittet, på anden enhed - og der er meget grain - så vil umiddelbart se bort fra denne som test - men synes bare generelt jeg er stødt mere på "grain" mere med C9 i 1 mdr end jeg har gjort i mange år med mit Samsung TV - tilpas meget til min tanke er, det kan ikke være tilfældigt.

Lyder til det er lidt indstillinger jeg skal forsøge at arbejde med.
#309046
Til info så understøtter AppleTV ikke 4K videoer over YouTube. Det er desværre max 1080P.
Har selv et 65” C8 og har ingen problemer lignende det du beskriver. Hvor meget har du skruet op for lysstyrken på dit TV?
#309056
Det er altid svært at rådgive når folk roder, og mener de gør alt korrekt.

Start med et ægte UHD blu-ray medie, lån en afspiller, test billede i UHD kvalitet, og så tager vi den derfra. Alt det streaming og ATV indstillinger gør intet bedre, når du ikke indstiller ud fra kvalitet og hvad er korrekt.

Så længe du bruger streaming kvalitet til at forsøge at bekræfte dig selv i godt billede, kommer du ikke langt.
#309060
Hvor skriver jeg at jeg gør der korrekt?
Vel netop derfor jeg spørger.

Nu er det ikke reference billedet jeg søger - og jeg er udemærket klar jo flere faktorer der sættes ind, des længere kommer man længere væk fra det optimale.

Jeg har dog stadigt ikke førhen oplevet problemer med mit gamle tv, med selvsamme setup.
Det kunne jo være nogle havde oplevet nogle indstillinger, noise reduction etc kunne gøre en forskel.
#309061
Langmack skrev: 16. jan 2020, 21:30 Jeg har dog stadigt ikke førhen oplevet problemer med mit gamle tv, med selvsamme setup.
Det kunne jo være nogle havde oplevet nogle indstillinger, noise reduction etc kunne gøre en forskel.
Hvorfor tror du dit gamle tv kan bruges som reference, for det er jo hvad du gør her?
#309066
Jeg spørger somend bare hvad grunden kan være til at jeg oplever det mere synligt nu end før.
Om det er pga forøget størrelse, nyere teknologier som forstærker evt grain på original materiale.

Men vi lader den bare ligge her, magter ikke lige din højrøvede og bedrevidende måde at komme ud med dit budskab på (jeg forstår din pointe)
#309086
bbplayer skrev: 16. jan 2020, 20:23 Det er altid svært at rådgive når folk roder, og mener de gør alt korrekt.

Start med et ægte UHD blu-ray medie, lån en afspiller, test billede i UHD kvalitet, og så tager vi den derfra. Alt det streaming og ATV indstillinger gør intet bedre, når du ikke indstiller ud fra kvalitet og hvad er korrekt.

Så længe du bruger streaming kvalitet til at forsøge at bekræfte dig selv i godt billede, kommer du ikke langt.
Mener du det seriøst? Det synes jeg ikke er min erfaring. Der er masser af fantastisk billedkvalitet på Netflix/Itunes du kan teste med. Jeg har selv et prof. kalibreret B7 samt en OPPO 205 og der er ikke mange gram forskel på billedkvaliteten af "gode" film på Netflix/Itunes og så de titler jeg har vælger at eje på disk. Så trådstarter kan mere end rimelig teste med streaming (blot det er OK indhold)

Til trådstarter: Tror blot du skal finde nogle tests af B9 (herinde samt andre) og så bruge det som udgangspunkt til at forbedre indstillingerne. Min egen erfaring er at HDR/Dolby Vision altså er noget afslørende med "near black" scener. Men alt i alt mindre bekymrende når alt tages med i betragtningen af overall billedkvalitet.
#309087
Dusty skrev: 17. jan 2020, 14:22 Mener du det seriøst? Det synes jeg ikke er min erfaring. Der er masser af fantastisk billedkvalitet på Netflix/Itunes du kan teste med. Jeg har selv et prof. kalibreret B7 samt en OPPO 205 og der er ikke mange gram forskel på billedkvaliteten af "gode" film på Netflix/Itunes og så de titler jeg har vælger at eje på disk. Så trådstarter kan mere end rimelig teste med streaming (blot det er OK indhold)
Udfra du kender trådstarter og hans netværk og streaming services og kvaliteten er det svært at argumentere imod men kender du ikke brugeren, så er der router, kabling, flaskehalse, services og så meget som kan gå galt, hvis man ikke kobler en dedikeret maskine til med kvalitets medie på.
#309094
Størrelsen har i hvert fald ikke nogen betydning i den henseende, udover at detaljer bliver nemmere at spotte, derimod kan OLED være utrolig følsomme, når det drejer sig om indstillinger, hvor en "OLED kan blive til en LCD", for at bruge Blackspot4200s udtryk, så jeg vil anbefale dig at læse denne tråd:

viewtopic.php?f=2&t=49259

, da det du oplever godt kan minde om det, trådstarter har observeret, og som jeg også selv har oplevet ved skærme, der er dårligt indstillede...