Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af -claus-
#308675
Hej
Efter at jeg lige er blevet skilt, og fraflyttet familien, står jeg nu med vores gamle 40" soveværelses tv. Jeg er begyndt at savne noget bedre/større.
Jeg har kig på Sony 55XF9005 til ca. 5800 kr i Hifiklubben.
Jeg har også overvejet et LG 55B9 oled til 7000 kr eller at vente til C9 kommer på tilbud til 8000 kr igen.
En af de fordele, som jeg tit høre om ved LG tv'ene, er at de bedre kan anvendes med en PlayStation 5 når den bliver tilgængelige. Hvordan skal det forstås? Er meget fristet til at hoppe på Sony'en. Men kunne godt finde på at købe en Next gen konsol til den tid.
#308678
Fordelene ved LG B9/C9 er, ud over bedre billedkvalitet, understøttelse af HDMI 2.1.

Ift. PS5, next gen Xbox giver det mulighed for low latency mode (ALLM), variable refresh rate (VRR) og 120 Hz i 4K opløsning.
Af -claus-
#308684
Tak
Er LG oled blevet bedre til at håndtere shadow details. Og hvad med flydende bevægelser i billedet. Det er nemlig ting som jeg registrere tydeligere end billedkvalitet.
Sidst jeg prøvede LG Oles for nogle år siden, var shadow details ikke særligt godt. Det var som om den gik direkte fra mørkegrå til sort. Alle nuance der imellem var der ikke.
Senest rettet af -claus- 9. jan 2020, 11:01, rettet i alt 1 gang.
#308685
-claus- skrev: 9. jan 2020, 10:30 Sidst jeg prøvede LG Oles for nogle år siden, Hvar shadow details ikke særligt godt. Det var som om den gik direkte fra mørkegrå til sort. Alle nuance der imellem var der ikke.
Så var det indstillet forkert, eller så tog du fejl af OLED og en anden type skærm :)
Af -claus-
#308708
Har lige været i den lokale power, hvor de både har LG oled og Sony 55XF9005 udstillet. Det var dog svært at lave en ordentlig sammenligning, da tv'ene kun bruger standard indstillinger, de ikke står side om side og ikke viser samme indhold. Men jeg er tæt på at have besluttet, at det bliver C9, når det igen rammer 8000 kr. Jeg tænker de 1000 kr extra i forhold til B9 er godt givet ud.
#308711
-claus- skrev: 9. jan 2020, 11:03 Det var vidst ikke muligt at indstille sig ud af det dengang.
Du kan ikke få helt flydende overgange på er super skarpt billede, der vil detalje graden vinde. Derimod kan du justere om tv skal forbedre med falsk skarphed og modsat gøre det blødere i overgange, og så får du et anderledes farveskift. Jeg ville dog vælge skarpt fremfør bløde overgange.
#308715
-claus- skrev: 9. jan 2020, 14:38 Hej BBplayer
Jeg refererede til detaljer i dyb sort. Jeg kan læse på diverse test at LG stadigvæk har lidt issues der.
OLED har stadig langt bedre sortniveau og shadow detail end Sony'en, selvom der er plads til forbedringer. Det er derfor ikke et argument, der taler for, at man skal vælge Sony'en. Tværtimod!
#308716
-claus- skrev: 9. jan 2020, 14:40 Ville et Panasonic TX-55GZ960E til 10000 kr være et bedre køb?
Nej. Sammenlignet med LG er der ingen nævneværdige forskelle i billedkvalitet, og Panasonic understøtter ikke HDMI 2.1.
#308717
-claus- skrev: 9. jan 2020, 14:38 Hej BBplayer
Jeg refererede til detaljer i dyb sort. Jeg kan læse på diverse test at LG stadigvæk har lidt issues der.
Jeg tror ikke noget som er slukket og sort, kan blive mere mørkt end det. Måske diode som du tænker på men sort som slukket, der er da vist ikke meget at komme efter, det bliver jo BtB :)
Af -claus-
#308720
aalb1970 skrev: 9. jan 2020, 14:53
-claus- skrev: 9. jan 2020, 14:40 Ville et Panasonic TX-55GZ960E til 10000 kr være et bedre køb?
Nej. Sammenlignet med LG er der ingen nævneværdige forskelle i billedkvalitet, og Panasonic understøtter ikke HDMI 2.1.
Der er vel stadigvæk forskel på, hvordan kildematerialet behandles og fremvises, samt forskel på farveprofiler. Ellers tager jeg helt fejl?