Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#286852
Hej Alle!

Jeg fik for et par uger siden fingre i denne anmelderroste Surround Receiver, til Elgigantens åbningsfest i Skejby.

Den skuffer IKKE, og fylder stuen med fyldig 5.1 lyd, der bare trækker tænder ud. Jeg påtænker at udvide til Atmos 5.1.2 setup når jeg finder de rigtige upfiring højtalere (hører meget gerne om jeres erfaringer!).

Jeg kommer fra en 6-7 år gammel Yamaha 5ér serie og forskellen er til at høre. UI er mega flot, og det er bare fedt at styre sine enheder gennem 1080éren og slippe med kun et kabel til sit TV.

Jeg har sluttet ATV 4K, cd-afspiller (analogt), UHD-afspiller, BD-afspiller (bruges mest til SACD), Nintendo Switch/ PS4 og min Stofa boks til. Dejligt med en overskuelig menu på TV, når man skal skifte input.

Den har indbygget Chromecast samt airplay og natuligvis bluetooth.

Auto kalibrering, fungerer rimeligt fornuftigt, udover at den sætter alle mine højtalere til "stor" og crossover til 120Hz.Nogen der ved hvorfor?

Jeg har ændret højtalere til "small" samt crossover til 80Hz som anbefales af THX. Nu lyder det lyder kanon!

Eneste anke er at der ikke findes en fed remote-app som den jeg havde til min Yamaha. Dette skyldes måske at Sony har satset på det lækre UI, og det er vel OK, men det ene udelukker vel ikke det andet?!

Håber at I kan bruge mine indtryk til noget, hvis I selv leder efter en god (ikke highend) receiver og kan nøjes med 7.2/ 5.2.2.

Udforing: Prøv lige at få Bravia-link/ Apple/ Philips til at spille via CEC. Mission Impossible! :D Slukker og tænder helt vilkårligt, og min X700 afspiller kunne jeg sket ikke slukke. Derfor er det helt deaktiveret.

Til gengæld er den lige blevet opdateret til eARC, så er man da lidt fremtidssikret.

Skriv endeligt hvis I har nogen spørgsmål. Håber ligeledes at nogen har fundet en fed app til fjernbetjening!
Af Supergris
#286861
Ja, det er en fed receiver, der er et absolut best buy, når den er på tilbud.

Hvad blev den solgt til ved åbningsfesten i Skejby?

Det er ganske normalt, at auto kalibrering sætter fronterne som store, hvorfor ved jeg ikke. Måske fordi, den ikke kender kvaliteten af subwooferen?
Som regel er det en fordel efterfølgende at ændre dem til små, næsten uanset størrelsen på dem, samtidig med at ændre crossoveren, nøjagtig som du har gjort.

Jeg var ikke klar over, man kunne ændre ARC til eARC via firmware, ganske som man kan med Dolby Vision, men jeg kan læse mig til, det er muligt. Det er der sikkert nogle, der bliver glade for... :)
Brugeravatar
Af Pede8000
#286986
eARC er nok mest hvis man benytter smart-tv på sit nyere/dyrere tv end mit. :) Sonys highend OLED har det.
Det kræver så også at udbyderene, f-eks. Netflix, streamer lossless lyd for at få noget ud af det.
Jeg har som sagt sat mine enheder direkte i receiveren og skifter på den måde mellem dem.

Her må jeg igen rose Sony for deres interface, der gør det til en leg at justere lyd med mere, mens man ser en film. Fjernbetjeningen er ret basic, og jeg bruger den mest til tænd/sluk, og til at skifte til 2 channel direct ved stereo.

Den har også en feature som laver "fantom baghøjtalere" (7.1 ved 5.1 opsætning), men det er ikke helt overbevisende, det kan under ingen omstændigheder sammenlignes med ægte 7.1 som jeg havde før.

Jeg glæder mig til at udnytte de 2 ledige højtaler-terminaler til en atmos/ dts-x opsætning.

Den kører alle kilder ( 4K/ HDR/ HLG) perfekt igennem, så der er ikke noget at bekymre sig om. Jeg har slået opskalering fra og lader mit tv om det.

Hov, jeg gav 2770,- til åbningsfesten i Skejby (fed butik i øvrigt), hvilket var de 2 timers kø-ophold værd!
Af Gromit
#287345
Ja, det er en rigtig, rigtig fed receiver, som er blevet rost til skyerne i diverse anmeldelse verden over.

Brugerbetjeningen er intuitiv og logisk godt konstrueret - hvilket SONY altid har været de bedste til af alle producenter.

Naturligvis, har alle holdninger til diverse indstillinger i den daglige brug. Det kommer jo meget an på, hvilken receiver man kommer fra eller tidligere har haft. Der er altid plads til forbedringer uanset mærke, producent og brugerinterface. Men SONY er tæt på, at ramme det perfekte. :)

Lyden er ganske enkelt helt fænomenal, og egner sig bedst til film. Derudover, så har SONY brilleret med STR-DN1080, at producere en A/V receiver, hvor mange konkurrenter ikke kan være med.

Jeg er ganske enkelt dybt imponeret...!

Allerbedst, er det, når denne SUPER A/V receiver er på tilbud. ;)
Af Strider
#291159
Jeg gik lidt indkøbs amok til januar udsalget, og købt både en 55" Sony AF8, og denne Sony receiver også.
Hvordan ville i bedst sætte lyden op, når jeg indtil videre, kun har 2 front højtalere og en center højtaler.
Synes næsten kun lyder kører ud af min center og ikke så meget lyd ud af de 2 fronter også.
Brugeravatar
Af Pede8000
#291162
Tillykke med den!
Altså du vil jo i sagens natur få et lidt front tungt lydbillede.
Al dialog kommer jo fra centeren, og du vil derfor ikke opleve nogen form for surround oplevelse.
Du kan jo vælge at skrue lidt ned for center højtaleren, hvis den dominerer for meget.

På det personlige plan har jeg netop udvidet mit 5.1 til 5.1.2 (upfiring fra HFK).

DET er fedt! Her oplever man virkeligt en lyd man fordyber sig i.
Af Strider
#291178
Nej ved godt at alt lyden vil komme fra fronten af og ikke vil være noget surround :-)

Men det er mere at jeg synes næsten alt lyden kommer ud fra center højtaleren, og ikke så meget mine 2 front højtalere som står ved siden af på hver siden.

Men må lige prøve at rode lidt med indstillingerne :-)
Brugeravatar
Af Pede8000
#291179
Ha ha, yes, men det kunne være at du troede at du kunne få surround oplevelsen med det der virtuelle backspeaker halløj. Det giver ikke rigtigt noget.

Skru ned for centeren inde i menuen, og skynd dig at spare sammen til et 7.1 eller endnu bedre et 5.1.2 setup. Det vil du ikke fortryde. Start evt med en god sub, så opnår du en større detaljegrad i lyden og en bedre spredning.
Af colourblind
#308529
Hej. Overvejer at købe sådan en fætter, men opdagede at den ikke har DAB. Er der en venlig sjæl der vil fortælle lidt om internetradio via DRapp. Er der muligt at tænde for radioen og skifte mellem kanaler, uden at navigere via tv? Mvh. Anders
Af Supergris
#308541
Hvis du er interesseret, har jeg en stående i kassen, som jeg nok ikke får brugt. Den er ubrugt og kvittering fra POWER købt i sept/okt. måned 2019.
Kan afhentes i Esbjerg eller sendes hvis modtager betaler portoen...
Brugeravatar
Af Pede8000
#308544
colourblind skrev: 6. jan 2020, 17:54 Hej. Overvejer at købe sådan en fætter, men opdagede at den ikke har DAB. Er der en venlig sjæl der vil fortælle lidt om internetradio via DRapp. Er der muligt at tænde for radioen og skifte mellem kanaler, uden at navigere via tv? Mvh. Anders
Den er rigtig fin som AVR, men der er ikke indbygget internetradio osv.

Jeg bruger Airplay når jeg hører radio/ Tidal, og det virker fint også uden at tænde TV.
Af colourblind
#308917
Supergris skrev: 6. jan 2020, 23:51 Hvis du er interesseret, har jeg en stående i kassen, som jeg nok ikke får brugt. Den er ubrugt og kvittering fra POWER købt i sept/okt. måned 2019.
Kan afhentes i Esbjerg eller sendes hvis modtager betaler portoen...
Hva kostern?
Mvh Anders
Senest rettet af colourblind 23. jan 2020, 19:35, rettet i alt 1 gang.
Af ruma01
#309012
Såfremt colourblind springer fra kunne jeg godt være interesseret i den du har Supergris.
Mvh
Rune