Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#306723
Jamen så er det fordi skærmen er kalibreret via AutoCal, det kan vi kontrollere med sikkerhed, kan du ændre på gamma indstillingen ? Hvis nej, så må skærmen være kalibreret via AutoCal.

Er den købt i Power ?!

Du kan også skifte til
F.eks TechniColor eller Biograf profilen, der burde den så ikke være “greyed out” medmindre de også er blevet kalibreret, men det virker usandsynligt.
#306724
Hej Alle
Mange tak for jeres input. Jeg har nu fundet årsagen til at menu-punktet hvidbalance var “greyed-out”.
Det var fordi at funktionen med “tilpasning af skærmens lysstyrke, så dine øjne ikke blændes” var sat til. Da jeg slog det fra så kunne jeg tilgå hvidbalance👍👍👍
#306728
Blackspot4200 skrev: 1. dec 2019, 13:56 Jeg tillader mig lige at komme med et godt råd :)

Billede profiler som Ekspert Lys/Mørk - Biograf eller TechniColor er ret præcise fra fabrikkens side af, derfor jeg vil jeg anbefale jer ikke at lave noget ændringer i hvidbalance eller farvestyringssystem, det er fordi der er tale om meget panel specifikke værdier og hvis du/i ikke har nogen måleenhed til verificere om de ændringer i indtaster er korrekte så famler man mildt sagt i blinde og ender nemt med at gøre billedet mindre korrekt end hvis man slet ikke havde indtastet noget under de to menu punkter.
Der vil sige at det ikke kan betale sig at få dig forbi til en kalibrering.? Måske forskellen er minimalt?? Så må jeg lige lave en fabrik tilstand igen
For har da pillet lidt
🤣🤣🤣
#306730
Hov hov nu har vi kun snakket SDR (Ekspert Mørk) 😄 der er jo et utal af kalibrerings muligheder på den skærm. Men jo der er en forskel, men det er ikke dag og nat vi taler om.

Der kan kalibreres SDR på flere profiler, heriblandt spil tilstande ! Så kommer HDR10 hvor man kan kalibrere de “almindelige” billede profiler som TechniColor og Biograf men også spil tilstand og det samme med Dolby Vision.

Et eksempel kunne være, for 1850 kr. inkl moms kan du få følgende profiler kalibreret:

Ekspert Mørk
Ekspert Lys
Spil tilstand

TechniColor (HDR10)
Spil tilstand (HDR10)

Dolby Vision Biograf (nat)
Dolby Vision Biograf Hjem (dag)

Og skærmens pris taget i betragtning, syntes jeg selv det er mere end godt givet ud for at få det hele til at stå 100% korrekt.

Derudover får man en kalibrerings rapport for hver billedeprofil 😃 og så har du visheden om at det hele er indstillet korrekt, det giver en vis ro til at man bare kan nyde det kanon gode billede !
#306731
Blackspot4200 skrev: 1. dec 2019, 19:58 Hov hov nu har vi kun snakket SDR (Ekspert Mørk) 😄 der er jo et utal af kalibrerings muligheder på den skærm. Men jo der er en forskel, men det er ikke dag og nat vi taler om.

Der kan kalibreres SDR på flere profiler, heriblandt spil tilstande ! Så kommer HDR10 hvor man kan kalibrere de “almindelige” billede profiler som TechniColor og Biograf men også spil tilstand og det samme med Dolby Vision.

Et eksempel kunne være, for 1850 kr. inkl moms kan du få følgende profiler kalibreret:

Ekspert Mørk
Ekspert Lys
Spil tilstand

TechniColor (HDR10)
Spil tilstand (HDR10)

Dolby Vision Biograf (nat)
Dolby Vision Biograf Hjem (dag)

Og skærmens pris taget i betragtning, syntes jeg selv det er mere end godt givet ud for at få det hele til at stå 100% korrekt.

Derudover får man en kalibrerings rapport for hver billedeprofil 😃 og så har du visheden om at det hele er indstillet korrekt, det giver en vis ro til at man bare kan nyde det kanon gode billede !

Hehe godt modsvar 👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼 jamen du har helt ret, hvornår kommer du til det mørke Jylland igen
#306754
Det ville jeg mene er noget mere end nødvendigt. Jeg plejer at sige 100 timer for at være på den sikre side, men har målt efter på min egen fra dag 1 og der skete der stort set ikke noget efter en 25-30 timer, men jeg kan sagtens kontakte dig næste gang igen, hvis du gider sende mig din mail i en personlig besked ville det være super.