Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#306140
Hej , jeg tænkte at det er tid til ny pc-skærm til afløsning af min ca 15 år gamle 19" 4:3 samsung 971p som har va panel.
Grunden til jeg vil have ny skærm er for at få lidt større skærm med mere moderne 16:9.
Jeg sidder ca 80-90 cm fra skærm og skalere teksten større ca 25 %. Det betyder at flere hjemmesider kan jeg ikke se det hele i breden, og så må jeg skalere ned igen.
Jeg læser meget på skærmen og lidt video, derfor er jeg glad for va-panel med kontrast 3000:1.
Jeg ved de fleste mener ips er det eneste rigtige.
Jeg tænkte først en 24" 1080p, men nogen råder mig til at gå op i 27", men er det så ikke lige på grænsen med 1080p, når jeg læser meget og teksten gerne må stå skarpt ?

hvis jeg alligevel skalere ca 25 % større er det vel ikke længere native opløsning, selv om det er sat op til 1080p på grafikkort.

Jeg har et rimelig godt grafikkort som skulle kunne klare noget skalering.
grafikkort ULTIMATE-PRO,GTX1060-6G,i5-8400,16G-RAM,240SSD (ULTIMATEPRO-1060
#306170
Hvis dit grafikkort ikke kan klare mere end 1080p, så ville jeg nok ikke gå over 27", ellers er der her et fantastisk bud (prisen er lige faldet en god plovmand, selvom prisen allerede var skarp) på en alsidig skærm med 1440p:

https://www.pricerunner.dk/pl/25-485080 ... ign-Priser

EDIT. Jeg kan se, du har skrevet hvilket grafikkort du har. Der burde ikke være problemer mht. dit grafikkort...

og nej... Den bliver ikke for stor.

Det lyder da helt vanvittigt, du har levet med en så gammel CRT-skærm, når din computer ser ud til at være up to date. Sæt i værk...
#306194
Tak for svar, jeg sidder faktisk med et 32" sony led 653, som eksperiment, men synes det er for stort dominerende på mit skrivebord. Jeg tænkte først på 24", men tror nu at 27" kan være ok.
Jeg glemte at skrive at jeg helst ikke vil have en curved, da jeg ikke er vant til det.
Men får jeg den bedst læselige tekst ved at vælge 1440p eller 4k, og så vælge at gøre alt større i windows indstillinger, fremfor at vælge 1080p og så køre native opløsning.
Jeg undrer mig over hvorfor næsten alle kvalitet skærme er ips , når led tv er af va panel som giver bedre kontrast
#306212
Det er fordi IPS er bedst når det kommer til kontorbrug :)

På den afstand du sidder, som er ret lang, så ville jeg også klart anbefale 27". Du behøver ikke at bekymre dig om dit grafikkort ift. opløsning sålænge du ikke skal spille grafiske computerspil. Hvis det bare er video og læsning, så kunne du for så vidt bruge 4k. Men det ville nok være overkill trods alt.

Men anbefaling vil være 27" 1440p. Du vil godt kunne bruge 1080p også, men når du skalerer vil 1440p nok give mere mening. Du skal så ganske givet lave en større skalering end du er vandt til. Måske 50-75% grundet den større pixeltæthed.

Ift. paneltype, så er den største ulempe ved IPS betragtningsvinklen og det betyder sjældent noget på en PC monitor. De har rigelig kontrast, og billedet står roligere og med bedre farver ift. VA.
VA (og TN for den sags skyld) vinder ift. opdateringshastighed, men det er umiddelbart kun en fordel hvis du skal spille esport.
Så min anbefaling til dit behov vil være IPS.

Personligt har jeg både en IPS og en TN 144hz skærm. Dene ene primært til spil, og en primært til alt andet. På kontoret sidder jeg ved to IPS skærme.
#306214
Ok tak for svar, jeg tror nu stadig jeg vil gå efter et va-panel da den har bedre kontrast. hvad mener du med det står roligere på et ips panel ? hvis va havde så dårlige farver ville man vel ikke bruge dem til tv, som næten alle lcd tv har
#306218
Når du sidder tæt på en skærm, så vil smalle betragtningsvinkler blive synlige ud mod kanterne af skærmen. IPS har så også sine problemer med det famøse "IPS glow", som også ses når du sidder så tæt på, så begge teknologier vil have fordele og ulemper.
#306230
Så du mener det giver mening at gå efter et va panel når skærmen skal bruges mest til at læse på, og lidt film + youtupe

Nu læser jeg dit svar igen, du mener va-panel har dårlige betragtnings vinkler ud til siderne ?
Hvis jeg sidder 80-90 cm fra skærm, vil det så være et problem.?
Jeg ville helst have en flad fordi jeg ikke har prøvet andet. Men det er måske bedre med buet til betragtnings vinkler mod kanterne af skærmen ?
#306235
Det er vist på høje tid, du prøver noget andet. Hvis du ikke er tilfreds, er der jo mindst 14 dages returret...
Hvis du har muligheden, kan den jo også hænges på væggen, som i de fleste tilfælde, vil rykke den en anelse længere tilbage.
Du vil højst sandsynligt ikke have behov for at skalere, når du er oppe i denne størrelse...