Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Miklos
#305434
Jeg står overfor at skulle opgradere vores 8 år gamle TV og i den anledning har jeg usædvanligt svært ved at finde ud af hvad jeg skal vælge når behovet er bedste 24p oplevelse blandet med HD/UHD Fodbold og F1.

Vi ser næsten udlukkende Film og Serier via Plex og her er næsten alt content 23,976/24fps, og så ser vi også fodbold og F1 i enten HD eller UHD. Pt. er der ikke behov for at spille eller se HDR på TVet.

Baseret på hvad jeg har kunne læse er OLED ikke godt til 24p (men fremragende til ander typer content), er det forstået korrekt?

Jeg har overvejet Sony XG95 eller LG SM9010, men jeg er ikke helt sikker. Min udfordring er jeg også vil have 5.1 lyd og har et budget på 20K, hvilket lige kan lade sig gøre med hhv. Sony HT-ZF9 eller LG SL10G soundbars og de 2 baghøjtalere man kan få til begge.

Hvis nogen har erfaringer med disse TV eller har forslag til helt andre TV og/eller lyd setups, så tager jeg imod alt input med kyshånd <B
Af naggie21
#305443
Den skal jeg lige have igen? OLED er ikke god til 23,976/24p? Hvorfor i alverden skulle de ikke være det? Det er jo det langt de fleste film og serier skydes i. Hvorfor skulle de dog lave TV som er dårlige til at vise det meste?

Nej du, køb du roligt et OLED. Jeg har en fantastisk oplevelse med 24p på mit.

Har du talt med en forhandler i Elmutanten, siden du har fået talt øret fuld med sådan noget vrøvl?
Af Miklos
#305445
Rtings.com og de fleste andre review sites. Oled er "for hurtig". Følgende er fra Rtings LG C9 review.

"Due to the nearly instantaneous response time of the LG OLED C9, 24p motion can appear to stutter, as each frame is held static onscreen for nearly the entire time. This can be especially noticeable in slow panning shots when watching movies."

" It has a nearly-instantaneous response time, which is great, but this also results in a more noticeable stutter, especially when watching 24p content, which may bother some people. "

" The C9 also has a nearly instantaneous response time, which unfortunately results in higher levels of stutter, especially when watching 24p movies."
Brugeravatar
Af Naiera
#305448
:s
Af Niels E
#305464
Der er noget om snakken. Flatpanels har også omtalt det og taler i den forbindelse for at industrien bevæger sig videre mod HFR. Man kan jo ikke rigtig sige det er en svaghed ved OLED teknologien, men at teknologien er “for god” og udstiller svaghederne ved den gamle standard.
Jeg selv går med overvejelser, om hvorvidt jeg skal købe et LCD eller oled af denne grund. Er meget følsom over strutter og der går nok noget tid før vi får film i HFR. Ville dog ærgre mig at skulle købe et LCD, da oled er overlegent helt generelt.
Af Miklos
#305467
Niels E skrev:Der er noget om snakken. Flatpanels har også omtalt det og taler i den forbindelse for at industrien bevæger sig videre mod HFR. Man kan jo ikke rigtig sige det er en svaghed ved OLED teknologien, men at teknologien er “for god” og udstiller svaghederne ved den gamle standard.
Jeg selv går med overvejelser, om hvorvidt jeg skal købe et LCD eller oled af denne grund. Er meget følsom over strutter og der går nok noget tid før vi får film i HFR. Ville dog ærgre mig at skulle købe et LCD, da oled er overlegent helt generelt.
Det er præcis det dilemma jeg er i.

Jeg har lavet en USB stick med forskellige scener i 24p formater som jeg prøver og har også aftalt med Power at jeg kan byttet mit TV (eller få pengene retur) hvis jeg ikke er tilfreds og skal gå tilbage til LCD fra OLED. Men prøver et LG B9 og så må jeg håbe på det bedste :D
Af Niels E
#305470
God plan og godt at have en forhåndsaftale med Power I tilfælde af du ikke kan holde det ud.

Jeg lurepasser lidt og håber der kommer bedre Black Frame Insertion på næste års Oled. Det kunne måske afhjælpe det lidt.
Kan også være, jeg ender med at købe et godt LCD på Black friday, hvis fristelsen bliver for stor :D
Af Supergris
#305471
24p er underforstået et progressivt signal optaget med 24 fps (frames pr. second) eller 24 Hz, som er det antal billeder, der optages pr. sekund (frekvens).

Standarden stammer fra dengang, man optog film på celluloid og fandt det sted, hvor man mente, man ikke længere kunne opfatte, der egentlig var tale om still-billeder og ikke flydende bevægelser.
Film-materialet var rigtigt dyrt, og der optages jo langt mere, som senere bliver klippet fra, end den endelige film består af.

Standarden hænger stadig fast den dag i dag, og der er gjort forsøg med HFR, som eksempelvis Hobitten, med blandet modtagelse!

Niels E, jeg er nu ret sikker på, Flatpanels kun er fortaler for HFR i forbindelse med 3D, hvis din information stammer fra denne artikel:

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1355725974

Det ser ud til, det yngre publikum, er mere tilhængere af HFR end de ældre, da de er blevet vænnet til en anden måde at opfatte video på gennem videospil.

Personligt synes jeg, det ser forfærdeligt ud!
Det "filmiske" udtryk fuldstændig forsvinder, de fleste CGI-effekter bliver nemmere at gennemskue, og det virker som om, du sidder og betrager en film blive optaget i studiet.
Det kan på mange måder sammenlignes med "soap opera" effekten, som kan opstå, hvis man benytter interpolation.

Det er rigtigt, OLED er betydeligt hurtigere end LCD, og der stadig benyttes "sample and hold"- teknologi til at drive skærmen, hvilket nogle folk bliver generet mere af end andre.
Det kaldes "motion blur" og er en længere historie.
Problemet kan forsøges afhjulpet ved hjælp af interpolation, og de nyere OLED har fået "BFI" (Black Frame Insertation), som kan leges og tweakes med, hvis man føler sig meget genereret af det.

Dette blev en længere smøre, som der kan koges meget suppe på, men personligt mener jeg stadig OLED er i stand til at levere den bedste oplevelse ved gengivelse af film og naturligvis alt andet, men det kræver, man "leger" med indstillingerne...
Af Niels E
#305476
"En lille smule TruMotion kan afhjælpe resultaterne af ultra-lav 24fps billedfrekvens på ekstremt hurtige skærme såsom OLED i denne overgang, hvor Hollywood skal forsøge at overvinde stædigheden og den perverse forestilling om, at 24fps er det endelige mål og sandheden - ligesom stumfilm og sort/hvid var det forinden."
Sakset fra testen af LG C9 OLED.

I samme test nævnes at BFI systemet er stort set ubrugeligt, da det kører ved for lave Hz. Det skal gerne op på 120 Hz før det bliver brugbart og lysstyrken ikke dykker for meget.
Af Nagash
#305479
Det er i hvert fald ikke noget jeg har bemærket på mit OLED. Det kører bare lækkert smooth. Har et 65" Sony AF8. :D
Af Miklos
#317261
Glemte vist at lave en konklusion på denne tråd - jeg endte med at skifte fra OLED til et LG NanoCell LCD TV, da 24p og sport bare var bedre og det er 90% af mit TV forbrug.

Sony's OLED klarede mine tests bedst, men jeg er åbenbart alt for følsom overfor stutter og jerking så OLED er ikke for mig. QLED så også rigtig godt ud, men Power gav mig et tilbud på et LG NanoCell jeg ikke kunne sige nej til (fik gratis ATMOS lydsystem med i handlen) :D
Af Supergris
#317263
Du har dermed tilvalgt et TV med IPS-panel, som du herinde finder svært ved at finde tilhængere af, da det aldrig kan komme i nærheden af den kontrast og sortniveau, som et OLED eller et af de bedre LCD-TV med VA-panel kan levere...

Hvis du ikke altid sidder lige for skærmen, eller ofte ser TV i dagslys eller i en meget oplyst stue, så kan et TV med IPS-panel, sagtens vise sig, at være et fornuftigt valg, men ellers tror jeg, du vil få svært ved at finde filmfanatikere, der ville tage samme valg som dig, uanset om de får smidt et gratis ATMOS lydsystem med i handlen, dog er det vigtigste jo altid, at man selv er glad og tilfreds, når man har handlet!