Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BraXiz
#305361
Stuen TV'et skal stå i er stor. Vil tro der er 6-8 meter fra sofa til TV.

Hvilken type TV ville i gå efter i sådan en situation.
Stort LED, til at fylde synsfeltet.
Mindre OLED med bedre billedkvalitet.

Det er ikke en mulighed at købe en større OLED, da maks pris er 20k, og meget gerne mindre.
Af Mr. Q
#305363
Sæt dig i din sofa / stol.
Mål afstanden fra dine øjne til hvor Tv’et skal stå.
Find en butik, som har de skærmstørrelser du har i tankerne, og hvor det er muligt at stå / sidde i den målte afstand.
Så får du forhåbentlig en fornemmelse for om hvad der passer dig bedst.

Mvh.
Mr. Q
Af Beckham
#305364
Har selv en 65" og sidder 3-4 meter fra skærmen. Hvis skærmen skulle ud på 6-8 meter så ville jeg helt sikkert gå efter noget større end 65".
Af George1
#305365
Helt klart en stor skærm, på 8 meters afstand kan du alligevel ikke se de fine detaljer på 65" OLED
Af PeterD
#305373
Supergris skrev:SIZE matters!
Peters bud er rimeligt oplagt, hvis der ikke er mulighed for at rykke tættere på...

Bilka har det til samme pris:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4930904 ... ign-Priser
For lige at skære det ud i pap for mig.

Forskellen på XF85 og XG85 (nyere) i 85"..?

Hvorfor er XF85 ikke faldet mere i pris..?

Der er også en 85" XG95 som..har den en mere lysstærk skærm, men betyder det noget i daglig brug?

Rammer XG85 mest det berømte "sweetspot" mellem pris/kvalitet/størrelse?
Af Supergris
#305377
Nu er det vel ikke dig, PeterD, der er på udkig efter nyt TV?

Korrekt med hensyn til modelbetegnelse! XG er 2019-modeller...

Jeg synes nu 20.000 kr. for et godt TV i 85" er yderst rimeligt.

Folk vil have billigere og billigere TV, samtidig med, de skal være større og større. På et tidspunkt vil det gå ud over kvaliteten (hvis det ikke allerede er sket).

Grunden til sidste års model (XF8596), som har ligget på 18.000 kr. i en længere periode hos de store kæder, ikke er faldet yderligere, er vel, der ikke er mange eksemplarer tilbage og de forhandlere, der ligger inde med nogle få stykker, ikke er interesserede i at sælge med tab?

XG9505, som i øvrigt er testet her på siden:

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1551680638

er afløseren til sidste års roste og meget anbefalede XF9005, er et step op i billedkvalitet mm., men det er også til næsten den dobbelte pris, så det er diskvalificeret på forhånd i henhold til trådstarters budget!

Den generelle bedre billedkvalitet vil naturligvis kunne mærkes i det daglige; specielt vil HDR-gengivelsen være markant bedre, men grundet den forholdsvis store se-afstand, vil forskellen i billedkvalitet nok være markant mindre, end hvis man sad tættere på, hvor detaljerne ville være tydeligere at spotte.

Her på siden, kan du få et overblik over de forskellige modeller Sony har at tilbyde i år:

https://www.flatpanels.dk/artikel.php?s ... 1554868732
Af PeterD
#305378
Fantastisk svar, @Supergris!

:)

Nej. Det er ikke mig som kigger (selvom det altid er spændende!) Jeg er stadig superglad for mit ST60 som jeg beholder lidt endnu..( Ja, ja ved godt at det er oldschool, men jeg er stadig glad for plasma og almindelig tvkiggeri)

Jeg kan ikke være med til de størrelser der skrives om
Af Grandahl
#305390
Enig med de andre, du skal over 65” med den afstand du har til dit tv...Black Friday er lige om hjørnet, og der kan sagtens være gode muligheder på de store skærme.. Her på siden vil tilbudsskærmene blive løbende opdateret med links til butikkerne... Så hold øje og spørg endelig ind til en model hvis du får en i kikkerten.
Af PeterD
#305397
Grandahl skrev:Enig med de andre, du skal over 65” med den afstand du har til dit tv...Black Friday er lige om hjørnet, og der kan sagtens være gode muligheder på de store skærme.. Her på siden vil tilbudsskærmene blive løbende opdateret med links til butikkerne... Så hold øje og spørg endelig ind til en model hvis du får en i kikkerten.
85" XG85 burde i hvertfald ligge lige til højrebenet. Det er i øvrigt også godt til sport, feks. fodbold
Brugeravatar
Af dtpisten
#305409
Hov..! Jeg springer lige med i denne tråd... hvad tænker de kloge hoveder herinde om 55" vs 65" med 3-4 meters afstand til TV'et ??

Jeg har LG C9 og B9 i tankerne... O-O

Venligst,
Erik
Af BraXiz
#305410
Tak til alle for råd og vejledning.

Jeg er glad for, at flere har foreslået de Sony tv jeg også har har haft kigget på.

Jeg gør som grandahl siger, og håber der kommer et godt tilbud på et til black friday.
Af Grandahl
#305416
Med 3-4 meters afstand kan du sagtens gå med en 65”..B9 og C9 er i øvrigt begge klasse tv, så hold du øje med dem Black Friday ???