Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#305169
Samme rum, som Ambeo blev testet i - der er et par ord om det i testen. Ikke ideelt til at bounce lyd på, da sofaen står op mod en endevæg, men Atmos-effekten i Stage er stort set fraværende alligevel. Men rummet vil jo altid påvirke lyden, så den del af ligningen kan jeg ikke tage ud.
Brugeravatar
Af Millemis
#305182
Nu skal man nok ikke forvente Atmos fra loftet med BS Stage - det tror jeg heller ikke er meningen.
Der er masser af video-lyd uden dedikerede Atmos-effekter.
Desuden er ‘Atmos-enabled’ et meget vidt begreb.

Med i bebømmelsen - selvom i nok tester den primært som tv-lyd - bør nok også indgå dens egenskaber som ren lyd-/musik-enhed.

Er spændt på testen ?

MM
#305196
Vi følger den skabelon som de øvrige soundbars trækkes igennem - den får ikke særbehandling ;) men det inkluderer også en forholdsvis lang playliste af musik.

Den umiddelbare konkurrent kunne være noget ala Sonos Playbar med sub, Bluesound 2i med en sub til eller Dali Kubik One+. Jeg har selv en Playbar stående og spiller den uden sub, så er der ikke nogen tvivl om hvad der klarer sig bedst. Selv med sub, så kan det ikke ændre på performance i mellemtone og diskant, og her er Stage bedre indstillet og har lidt flere (foruddefinerede) håndtag at justere på.

B&O har leveret et beslag med, som muliggør test af både liggende og stående position uden at man skal bore den fast, hvilket er fikst nok.
#305603
Tak. Jeg har desværre pakket Stage ned nu. Den pyntede ellers på TV-møblet.

Det er altid sjovt at vende tilbage til det udstyr man har selv, og opleve forskellene. Hvor Stage leverer bedre bund og bedre vokal end Playbar (uden sub), så vinder sidstnævnte dog lidt terræn når først baghøjttalerne spiller. Jeg har personligt ret svært ved at vælge mellem de her “front-Atmos” soundbars, som Ambeo og Sony ST5000, og så soundbars som har dedikerede baghøjttalere - når det nu skal være end soundbar altså. For nu, så får Playbar lov at leve videre herhjemme. Havde jeg ikke skiftet til et Sony OLED sidste år, så havde scenariet helt klart været et andet. C9+Stage er en virkelig fristende cocktail.
#305645
Peter Pan skrev: 1. nov 2019, 07:39
Millemis skrev:Men man skal da nok skynde sig at få fat i en sådan
stand.....de kan gå hen og blive halvdyre på den bla.
Billede
Måske hver at vide hvad den gulvstand kostede fra ny. O_O
Jeg har brugt en Beovision 10-46 stand, det kan også være en løsning.

Med venlig hilsen / Viggo Helbo Viggo Helbo
#305692
Hejsa igen,

Så er valget faldet på BL50 med en BS Core. Vil der være forskel om jeg forbinder dem med powerlink (cat 7) kabler eller god kvalitets optiske toslink? Tænker at så vil BL50 stå for DAC delen mod coren ved PL kabler.

VH Kristian
Brugeravatar
Af Millemis
#305696
Achim Muma skrev: 19. nov 2019, 22:35 Hejsa igen,

Så er valget faldet på BL50 med en BS Core. Vil der være forskel om jeg forbinder dem med powerlink (cat 7) kabler eller god kvalitets optiske toslink? Tænker at så vil BL50 stå for DAC delen mod coren ved PL kabler.

VH Kristian
Tillyke med det valg - det skal nok blive godt.
Egentlig må rådet være, at du prøver begge måder.
Teoretisk - og sikkert også praktisk - vil dog toslink-forbindelsen være at foretrække.
Husk at din Core så skal indstilles til variabelt output (på dig-ud’en).....men det ved du nok allerede.
Se også BL50-guiden
https://support.bang-olufsen.com/hc/en- ... pdf#page25
afsnit 5.2.8 og generelt.

DAC-delen (hvis man da kan kalde det sådan) i BL50 vil altid være igang....et analogt signal skal først digitaliseres (ADC-funktion) før BL50 overtager signalet til videre bearbejdning.
Hvis du springer digital -> analog konverteringen i Core og analog -> digital konverteringen i BL50 over, giver det et bedre udgangspunkt for BL50-motoren.
Men prøv dig frem - det er ikke sikkert, at du kan høre forskellen og måske kan du bedre lide PL-tilslutningen.
Jeg ville nok vælge en periode på flere dage til hver tilslutningsmåde, hvor du hører ting du kender i begge opsætninger.
Og husk at forskellige kilder altid vil give dig forskelligt resultat - sammenlign altid samme kilde med samme kilde på begge måder.

Har du en fysisk remote - jeg anbefaler helt klart en BeoRemote One/BT....især, hvis du bruger radiodelen i Core’n.
Generelt er lydregulering med en fysisk beoremote mere præcis end via en app på en smartphone/tablet.
Men måske vælger du at lydregulere via BL50-app’en?
Eller måske vil du have et ir-øje tilsluttet direkte til BL50?

Skriv gerne her om dine erfaringer og indtryk.

MM
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 326