Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af purtsak
#305105
Ja nu har jeg ikke problemet med burn in men hvis jeg forstår det korrekt så det f.eks tv2 news symbol der kan være problemet nu jeg godt nok ikke vildt god til pc eller hvad man nu bruger men kan de da ikke bare gøre så det symbol forsvinder efter 5 min jeg mener nu de burde kunne ændre det nemt men sådan er det måske ikke i den virkelige verden?


denne tråd er ment som hjælp til dem der oplever problemet os fordi jeg selv er vildt glad for mit oled tv og synes det synd for folk skal gå glip af det pga symboler osv

Har flatpanels snakket med nogle af de kanaler om det muligt eller ved i noget?
Af purtsak
#305110
Fis ud af tråden hvis du ikke kan bidrage jeg prøver faktisk på at få løst et problem som jeg ikke kan forstå er der så nej jeg stopper sgu ikke ?
Brugeravatar
Af bbplayer
#305111
purtsak skrev:kan de da ikke bare gøre så det symbol forsvinder efter 5 min
Hvem mener du gør dette, f.eks Kanal5? De ved ikke hvornår du slår over og væk fra kanal5. Logo'r sidder alverdens steder på kanaler i hele verden, og glem ikke der er virkelige mange bare på parabol, har jeg 20.000+ kanaler, dog ikke mange jeg kan se :)
Så den går altså ikke, du kan ikke bare sådan skære det væk. Så du må komme op med en bedre løsning, hvis du mener dine kanal valg er i fare for at ødelægge dit tv.
Af purtsak
#305112
Jeg tænkte nu kunne man jo tage en dialog om emnet Da jeg troede det kunne løses jeg har som sagt ikke noget problem havde jeg heller ikke på mit plasma tv men jeg streamer os alt på mit tv
Af bphhm
#305114
purtsak skrev: Har flatpanels snakket med nogle af de kanaler om det muligt eller ved i noget?
Er lidt med på hvad du mener, men det vil nok være svært at ændre. Nu kan jeg se de nyere LG OLED's selv dæmper billedet ved stationære billedområder. De ku' godt nøjes med at dæmpe den stationære del og ikke hele billedet, men formålet er formentlig at reducere risikoen for burn in.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#305121
Tænker nu out of the box: tv producenter kunne da godt lægge noget software ind der fjerner eller meget præcist og effektivt reducerer lysstyrken i logoer med feks 95 %.
Men ellers kunne man da starte med at logoer skal være flydende og ikke stå samme sted på skærmbilledet mere end 30 sekunder ad gangen og konstant lade det skifte position, så det eksempelvis havde over 250 positioner i den øverste del af panelet.

Men måske kan Samsung vise vejen frem med deres kommende QD-OLED? I hvert fald så burde det ikke være et problem om nogle år. Teknologien og kreativiteten hos producenterne bør meget snart kunne gøre BI til en saga blot....
Af Supergris
#305128
Jeg er ikke i tvivl om fænomenet problemet eksisterer, men reelt tror jeg ikke, det er noget, man behøver bekymre sig over.
Jeg har set et par stykker herinde, der skriver de har fået burn in, men intet om hvor stort problemet er.

Nogle melder også om burn in, men efter skærmrens et par gange er det forsvundet, så er det vel ikke burn in, men retention?

Det kunne være interessant, hvis de, der mener, de har fået burn in, kommer på banen og skriver lidt om, hvad det er de oplever, hvordan de mener, det er opstået, om problemet er blevet mindre eller større med tiden osv..

Burn in opstår jo som regel ikke fra den ene dag til den anden. I nogle tilfælde går det i sig selv, andre gange er det kun tydeligt i mild grad.

I de fleste tilfælde er det jo ikke sådan, at et TV er komplet ubrugbart, blot fordi der er kommet antydningen af et logo, undertekster eller lignende, selvom det naturligvis kan være ganske irriterende, men jeg synes, vi mangler et ordentligt grundlag for at kunne vurdere, om det reelt er noget, man som potentiel køber af nyt TV skal være bekymret over eller ej...
Brugeravatar
Af Pede8000
#305129
På mit tidligere Panasonic plasma, havde jeg antydningen af et DR1 logo i øverste venstre hjørne. Ikke en "deal breaker", men lidt irriterende når man ved det er der. Min mor har arvet TV'et, og har ikke bemærket det. Jeg har heller ikke fortalt det.

Det nuværende DR1 logo er noget mindre massivt og med lidt svagere farver, så de har nok lyttet lidt til deres brugere. På samme måde har TV2 Charlie (ja, jeg ser en krimi ;-) ) fjerne den massive gule streg i deres logo. Tak for det.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#305130
Måske skulle man lige tage tage med, at Flatpanels ikke er en database hvor alle uden undtagelse, i hele Danmark der oplever burn-in, registreres.

Der kan være 100-vis (hvis ikke flere) der enten ikke ved hvad hvad fænomenet kaldes og er eller bare ikke deler deres problematik med andre, for at afhjælpe/minimere burn-in, hvis det overhovedet er muligt og skaden kan oprettes.
Af bphhm
#305141
Supergris, jeg tror blot du skal skrive "burn in" i søgefeltet for at finde gode eksempler på burn in og beskrivelser af hvordan det er opstået. Og du vil finde flere end et par stykker. Jeg har selv for noget tid tilbage gjort øvelsen.

Nogen kan leve med det og andre som jeg selv kan overhovedet ikke acceptere burnin, og specielt ikke i det omfang jeg med tiden selv oplevede.

Men jeg er da helt enig med dig i at det kunne være godt med statistik der viser hvor stort et problem der er. Det kan jo ikke være helt lille med de advarsler der er i manualer og de krumspring leverandørerne indfører i styringen af lys, pixelshift etc.

Personligt har jeg ædt mine egne principper og købt et LGC8 på tilbud og indført en fast rutine for burn in check så jeg fanger det før garantiens udløb. Måske kunne jeg være så heldig at få det dækket denne gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#305144
Vores tese pt. er, at burn-in først opstår når TV'et rammer et loft for hvor meget det kan udkompensere de enkelte pixels, hvorfor man ikke nødvendigvis ser det løbende. På et eller andet tidspunkt, så kan rense-cyklus ikke ændre spændingen på de enkelte pixels mere og så dukker logoer mv. op. Det er naturligvis ikke noget vi kan få bekræftet, men flere af de rapporter, der har været, har antydet, at problemet er opstået nærmest ud af det blå - og de ting der dukker frem kan dermed godt være opstået længe før panelrensen rammer loftet.

Ser man på performance af Pana GZ2000, så lader det til, at man kan gøre mere for at mindske problemerne, hvor varme-spredning kunne være ét punkt at tage fat på.
Af purtsak
#305148
Ligesom i trække dem i points ved ikke at opdatere styresystem kunne i ikke gøre det samme med burn altså give krakter efter hvor mange år man får garanti imod burn in for måske at presse dem til at gøre mere for som jeg ser det er det da kun win win situation for dem hvis man skal hen og købe nyt tv efter de 2års reklamation
Af George1
#305151
Det har jeg også haft oppe at vende, dog uden den store succes. Se her
skrev:
Rtings har lige fået deres fra Amazon, så der kommer nok en test fra dem inden længe.



Ok de trækker vist ikke point fra pga manglende opdatering.
Kunne også diskuteres om ikke OLED skulle have fratrukket point så længe burn in problematikken ikke er løst.