Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304899
Glemte lige Samsung 75"8k Q900, den har fået hdmi via opdatering, koster pt. kr 25000 i EL G.
Slet ikke utænkeligt den kommer i nærheden af kr 20000 til BF.
Den performer meget ens med Q9FN, og så har du 8K når/hvis det kommer frem for alvor, hvis du altså har tænkt at beholder skærmen længe, for 8K ligger ikke lige i nærmeste fremtid.
#304900
Fedt setup, jeg har nu også min skærm hængende ok højt uden at føle mig generet.

Lige et tillægsspørgsmål til dit setup. Hvad er dit kildemateriale? Jeg ser du skriver NUC, men jeg synes at huske det kun er de nyeste modeller som understøtter HDR. Hvis du alligevel "kun" sender bluray fullhd gennem kablet vil din projektor jo fortsat være tilstrækkelig.

Det var bare ment som en hentydning til at du nok skal overveje at sætte lidt ekstra af til en HDR kompatibel medieenhed hvis ikke din NUC allerede understøtter det.
#304905
JensF skrev:Fedt setup, jeg har nu også min skærm hængende ok højt uden at føle mig generet.
Jeg vil gætte lidt, og mene at LCD-VA paneler ikke tåler de sidder for højt, så begynder farver og sort at blive matte, da den ikke har gode vinkler fra siden, og det gælder jo også op/ned.

Hvor LCD-IPS/OLED bedre kan være med der, og klarer man har skærme siddende i en højere position.

Min ene skærm i stuen sidder højt , og synes ikke den påvirker farver særligt. Har så en ældre Samsung med VA panel i et rum, og den sidder i loft, der påvirkes farver/sort lidt men ikke vildt, den er ikke vippet.
#304908
Nu købte jeg plasma selv om der den gang var en masse med det burn in har aldrig oplevet det jeg tænker jeg kommer lige så lidt til og opleve burn in på mit lg c8 og det er altså de oled tv der score højst i test på billed
#304910
George1 skrev:Glemte lige Samsung 75"8k Q900, den har fået hdmi via opdatering, koster pt. kr 25000 i EL G.
Slet ikke utænkeligt den kommer i nærheden af kr 20000 til BF.
Den performer meget ens med Q9FN, og så har du 8K når/hvis det kommer frem for alvor, hvis du altså har tænkt at beholder skærmen længe, for 8K ligger ikke lige i nærmeste fremtid.
Den havde jeg faktisk helt overset.. Også fundet testen herinde - ser positivt ud da :) Og lækkert med One Connect (og opdateringen som følger) + Den "gode version" af remote :)

Tak for at flagge denne op, er tilføjet min "observationsliste" :)
#304911
JensF skrev:Fedt setup, jeg har nu også min skærm hængende ok højt uden at føle mig generet.

Lige et tillægsspørgsmål til dit setup. Hvad er dit kildemateriale? Jeg ser du skriver NUC, men jeg synes at huske det kun er de nyeste modeller som understøtter HDR. Hvis du alligevel "kun" sender bluray fullhd gennem kablet vil din projektor jo fortsat være tilstrækkelig.

Det var bare ment som en hentydning til at du nok skal overveje at sætte lidt ekstra af til en HDR kompatibel medieenhed hvis ikke din NUC allerede understøtter det.

Enig - Jeg købte denne NUC brugt på DBA for godt 1 år siden, og ja tænker HDR kan blive en udfordring, så enten opdatering/køb af ny NUC eller evt. en Nvidea Shield - Kan dog godt lide HTPC's fordele.

Har også kigget lidt på 4K projektorer, men ja en ting ad gangen, det koster jo det hele :) :) :)
#304917
SealDK skrev:Enig - Jeg købte denne NUC brugt på DBA for godt 1 år siden, og ja tænker HDR kan blive en udfordring, så enten opdatering/køb af ny NUC eller evt. en Nvidea Shield - Kan dog godt lide HTPC's fordele.

Har også kigget lidt på 4K projektorer, men ja en ting ad gangen, det koster jo det hele :) :) :)
Nemlig, pris er jo altid en faktor. Det er også min pointe, nemlig at det vil være synd at du bløder 20k for et lækkert TV som er god til HDR, hvis du oplever at din gamle projektor er bedre. Især hvis det lige drejer sig om at give de ekstra 1300 for en shield. Du skal i øvrigt også stadig have 4K HDR film på din NAS eller leje dem før du får noget ud af det også.

4K i sig selv er i øvrigt ikke specielt imponerende sammenlignet med bluray. Det er HDR som gør udfaldet ;)
#304919
JensF skrev:
SealDK skrev:Enig - Jeg købte denne NUC brugt på DBA for godt 1 år siden, og ja tænker HDR kan blive en udfordring, så enten opdatering/køb af ny NUC eller evt. en Nvidea Shield - Kan dog godt lide HTPC's fordele.

Har også kigget lidt på 4K projektorer, men ja en ting ad gangen, det koster jo det hele :) :) :)
Nemlig, pris er jo altid en faktor. Det er også min pointe, nemlig at det vil være synd at du bløder 20k for et lækkert TV som er god til HDR, hvis du oplever at din gamle projektor er bedre. Især hvis det lige drejer sig om at give de ekstra 1300 for en shield. Du skal i øvrigt også stadig have 4K HDR film på din NAS eller leje dem før du får noget ud af det også.

4K i sig selv er i øvrigt ikke specielt imponerende sammenlignet med bluray. Det er HDR som gør udfaldet ;)

Helt enig - Hvis jeg skal have fuld udbytte af skærmen, så skal det understøttes med input signalet.

PS4 har jeg jo, og det er sjovt på 110" HD projektor, men også spændende hvad en ny UHD + HDR fladfætter skærm eventuelt kan gøre ved PS4 oplevelsen.

Ligeledes har jeg Netflix også, og de har da også en del af højere kvalitet mht materialet der.

Min nye satelit reciever er jo også 4K, og ja mange signaler stadigt SD/HD og få UHD kanaler - men tænker opskaleringen ved stadigt har en lille positiv effekt ?

Så selvom der skal investeres lidt mere på sigt, så kan jeg godt med en ny skærm bruge den fra start :)
#306335
Nogen der kan give input til det "bedste" vægbeslag til sådan et Samsung 75" Q9FN ?

Vil jo gerne have skærmen så langt ind til væggen som muligt.
#306421
OPDATERING:

Tog min endelige beslutning i går, og efter samtale med sælger (inlusiv garanti for udbetaling af difference hvis prisen falder Black Friday), afsluttede vi handlen omkring et Samsung 75" Q9FN.

Ift. ophæng, valgte jeg at lede efter et beslag selv, og har fundet frem til dette:

https://www.foetex.dk/elektronik/tv-oph ... ricerunner

Nu glæder jeg mig bare til ny fladskærm ankommer Tirsdag næste uge :)

Igen tak til ALLE herinde, fantastisk forum, og jeres test af skærme her på Flatpanels, samt jer brugeres super gode input og meldinger i tråden her, har helt sikkert værende af afgørende for mit valg!

Mange Mange Tak og rigtig god TV kiggeri til Alle ;)
#306444
George1 skrev: 28. nov 2019, 11:46 Rigtig godt valg, tillykke med dyret.👍
Må man spørge hvad du gav for det ?
Måske du også kommer med noget bruger info, når tid er.
Mange tak George! ;)

Jeg gav 23.000,- for det

Ville egentligt gerne have været/ventet til under 20.000,- Men da jeg var i Elmutanten for at se Q9 i en 65" version for 2 uger siden, oplyste de mig at de iøvrigt kun havde 4 på lager (altså af 75").
Og der hvor jeg endte med at handle, havde de lige solgt de sidste, men fik en lille sending ind på mandag... Så jeg tænkte umiddelbart at det måske er ved at være slut med den model der, så derfor jeg slog til nu. :)

Synes også 23.000,- er meget for et TV (for mig), har kun 1 gang givet 20.000,- for TV før, og det var et "400kg" tungt 29" Sony Triniton fra ca. 1991 - det havde jeg så også stående indtil 2009
(iøvrigt "købt for 1 krone i FONA", dvs. afbetal i gud ved hvor mange år, og køb så for 1 krone til sidst hahaha)

Skal da nok give et besyv med når jeg har kørt med Q9'eren her et stykke tid :)