Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303712
Torben Rasmussen skrev:Hvis det er ligesom alle de øvrige tjenester, så er trailere ikke i hverken HDR eller med fuldt lydspor, så det er nok farligt at bruge dem som guide. Det gælder i hvert fald for både iTunes og Rakuten.
Dobbelttjekkede lige. Apple TV+ trailere ligger i Dolby Vision.
Af CSP
#304740
Og det ses og høres tydeligt! Apple sætter nye standarder for den tekniske side af streaming - watch and learn HBO!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304743
Jeg tog første målinger i weekenden (fik løst mit problem med konsollen ved at opdatere til nyeste Xcode og parre Apple TV 4K igen). Som CSP nævner, så er det tydeligt at se, at Apple sætter nye standarder for streaming, så jeg var ikke så overrasket, da mine målinger bekræftede det.

Værd at bemærke, at Apple TV+ har variabel bitrate på billeddelen og at den svinger ret meget fra scene til scene, så man skal have konsollen i gang i et lidt tid for at få et rimeligt gennemsnit.

See er højdespringer af de tre, som jeg har målt på. Her målte jeg gns. 29 Mb/s i video-bitrate. Det angives, at den peaker på 41 Mb/s, men det har jeg ikke mulighed for at vurdere da vi får gennemsnitlige værdier.

Billede

The Elephant Queen svinger lidt mindre og ligger gennemsnitligt på ca. 26 Mb/s i video-bitrate.

Billede

Snoopy in Space: Ud over, at det er herligt, at Apple gør 4K Dolby Vision til ny 'standard' for, hvad man kan forvente fra dem, så ligger bitraten ret højt, når man tænker på, at tegningerne i tv-serien er relativt simple. Gns. video-bitrate på omkring 13-14 Mb/s.

Billede

Som I kan se, så har jeg ikke et Atmos-anlæg tilsluttet denne skærm, så lyd-bitrate går for alle tre op i 386 Kb/s. Den vil givetvis ligge højere, når man trækker Atmos-lydsporet ned.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304764
Med andre ord leverer Apple TV+ på billeddelen noget der svarer til 1.5-2x højere bitrate ift. en typisk HD Blu-ray (pga. HEVC vs. AVC enkodning) og ca. halvdelen af en typisk UHD Blu-ray. Det trækker da i den rigtige retning.

Jeg fik i sidste uge endelig påbegyndt Chernobyl på HBO Nordic. Der er godt nok noget af en kontrast imellem billedkvalitet på de to... At skaberne af indholdet giver HBO lov til at servere indholdet i så dårlig kvalitet er mig en gåde. Men fed tv-serie derudover :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304765
Ja, der må virkelig sidde nogle filmskabere og græmmes, når de ser hvordan man har voldtaget deres materiale.
Af CSP
#304767
Det var jo præcis hvad der skete for Netflix, skaberne af Stranger Things krævede at lyden blev forbedret hvilket resulterede i at Netflix hævede bitraten på lydsporet.
Brugeravatar
Af TBC
#304770
Nice, med målingerne fra Apple TV+
Skal Apple TV+ så ikke have sin egen plads i skemaet?

Er der tale om en egentlig encode-parameter-forbedring kunne håbe at det er noget der "smitter" og finder vej til både iTunes og andre udbydere også. Prøv at holde øje med nye filmtitler på iTunes (f.eks i 3840x1600) for at se om højere bitrater også finder vej dertil.

Men sammenlignet med film på iTunes ville det naturligvis også bare kunne være et udtryk for fuldstændigt samme kvalitetsparametre i encodet som benyttet på film og andet indhold på iTunes i forvejen, hvor der her med f.eks. See så er tale om en måske oven i købet encodemæssigt mere krævende titel (grain, mange små detaljer i tøj, jord, vand, bevægelse og meget andet) i fulde 3840x2160 i stedet for en typisk films f.eks. 3840x1600. ...Det ville i hvert fald hurtigt kunne forklare springet fra en film i f.eks 20 mbps film på itunes til See's til 29 mpbs.

...Jeg håber naturligvis på det førstnævnte ;-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304793
Jeg er sikker på, at Gyzzo får Apple TV+ med i næste opdatering af skemaet :) I mellemtiden kan jeg lige supplere med måling på Dickinson.

Jeg tror egentlig bare, at Apple har drejet lidt på knappen til bitrate ift. iTunes-film. For mig at se, så er de andre parametre ens, så de tager nok en vurdering fra titel til titel. Jeg prøver at holde øje med nye iTunes-udgivelser i nærmeste tid også.
dickonson_bitrate.jpg
dickonson_bitrate.jpg (183.69 KiB) Vist 4821 gange
Brugeravatar
Af Naiera
#304796
Det er ikke godt når udbyderne "foretager en vurdering" mht. bitrate. Netflix mener at tegnefilm kræver mindre båndbredde end "live action", men i virkeligheden forholder det sig stik modsat. Dette resulterer i at f.eks. Big Mouth ofte ligner lort.
Brugeravatar
Af TBC
#304815
Den tendens ser du overalt, både hos Netflix og på iTunes og alle andre stedet hvor der bliver benyttet kvalitetsparameter-baseret encoding med variabel bitrate. Det handler for så vidt ikke om udbyderens vudering af de specifikke materials værdi, men encoderens benyttede kvalitetsparametre.

Så kommer det helt af sig selv at f.eks. See har behov for mere bitrate end andre serier mind mindre [encodingmæssigt] komplese scener eller tegnefilm har det, og derfor får det tildelt helt automatisk af encoderen inden for de parametre den helt overordnet har fået specificerede fra start. Som jeg forsøgte at for klare ovenfor mht. at kunne det i sig selv sagtens være et udtryk for fuldstændigt samme kvalitetsparametre i encodet som benyttet på film og andet indhold på iTunes i forvejen, at man ser højere bitrater på materiale der både kunne være mere komplekst og samtidig have flere pixels at definere (f.eks. ala 3840x2160 vs 3880x1600 afhængigt af aspect ratio), Men det gælder så også tilsvarende den anden vej hvor en tegnefilm eller en snakke film med mindre løben omkring i komplekse skovscener, ikke har behov for samme bitrate som når Jason Momoa løber rundt i han komplekse kostume med flagrende hår i et komplekst sceneri som en skov hvor der måske oven i købet regner og dermed behov for definering af mange flere detaljer definerede i encodet end i f.eks. en tegnefilm eller en mere stille snakkefilm.
Brugeravatar
Af Naiera
#304818
Tegnefilm har brug for mere bitrate end “live action”. Det er en total misforståelse at tegnefilm skulle kræve mindre.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 47