Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af opson
#304728
Jeg købte i januar 2019 et Philips 8303, i brugsanvisningen er der et afsnit omkring tænd med Chromecast og i menuen har det en funktion "tænd med Chromecast" problemet er bare at funktionen ikke virker, efter tv'et har være i stdby en times tid så forsvinder cast enheden på netværket, jeg sendte logs til Philips, de skiftede mit bundkort og WiFi modul, det endte med at de opgav at få funktionen til at virke da det var en modelfejl og i sidste ende tilbød de at tage mit TV retur, nu har jeg så købt et 9104 i troen på at det ville virke på dette TV, jeg kunne dog hurtigt konstatere at dette TV har samme fejl.(efterfølgende fundet ud af at 9104 er bygget på 2018 hardware)
Grunden til jeg skriver her inde er håbet om at flere vil råbe op og tvinge Philips til at tage stilling og gerne at flatpanels.dk går ind i sagen og undersøger hvad det sker.
Meld gerne tilbage her i tråden hvad jeres erfaringer er med denne funktion og hvilken model.
Jeg har selv et 6301 (2016) model hvor det virker upåklageligt
Brugeravatar
Af Huleboer
#304753
Det problem har jeg også oplevet med en Philips skærm. Jeg mener det er en 55PUS7363/12 fra sidste år.

Der skal man tænde for TV'et før det er muligt at caste til den.
Det er dog ikke noget jeg har gravet yderligere i, og har heller ikke bidt mærke i at det specifikt skulle være muligt at tænde for TV'et på den måde.
Af Globulus
#304761
Problemet er vel ikke større end at man tænder for sit TV før man forsøger at caste til det(?) Det er da ikke et problem, der er så stort, at man skal udskifte/opgradere sit TV. Efter min mening.

Du skriver: "problemet er bare at funktionen ikke virker, efter tv'et har være i stdby en times tid så forsvinder cast enheden på netværket,"?

Er der ikke blot tale om, at TV'et har to niveauer af standby, hvor der ikke er forbindelse når det har nået det "dybeste" niveau, dvs. der, hvor det kun reagerer på fjernbetjeningen?

Prøv at sætte et Sparometer på den og se, hvor megen strøm TV'et trækker den første time efter du har slukket det og hvor megen det trækker efter der er gået en time og TV'et er forsvundet fra oversigten. Taler vi om 5-10-15 Watt efterfulgt af en halv Watt?
Brugeravatar
Af bbplayer
#304762
På min Sony AndroidTV , kan man vælge hvilken standby skal aktiveres, så det lyder da bare som om standby kicker in og det går i deep standby, og sparer strøm, det er da meget fornuftigt og klimavenligt, når EU nu vil have ens enheder ikke skal bruge mindre end 2w i timen i standby :)
#304778
Umiddelbart virker det på OLED934, men jeg har kun testet ved at hive strømmen og lade den starte op igen. Den kører i lavt dvaleniveau på 0.5 W, men om der er ekstra liv i noget stadig er svært at sige. Må prøve at huske at teste igen når den har stået lidt tid.
Af Globulus
#304779
Altså du kan se TV'et på listen over tilgængelige enheder på trods af at det kun trækker 0.5 W på kontakten?

Det lyder da mere end imponerende.

Der skal trods alt en lille smule strøm til for at drive en SoC, et Wifi-modul, osv.

Igen: Sæt et Sparometer på og test det når du rent faktisk har konstateret, at TV'et er gået i dyb dvale.
#304789
Den falder til ro på godt 19 W med Chromecast-start aktiveret. Den dykker af og til ned på de 0.5 W, men forbliver synlig for cast. Men altså, det virker på 934’eren.
Af Kamajoka
#304838
Det virker også fint på mit 65pus8102, så ikke noget problem herfra.
Når jeg aktiverer at TV skal kunne tænde ved cast, får jeg beskeden at standby forbruget er højere med indstillingen aktiveret.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304839
Globulus skrev:Altså du kan se TV'et på listen over tilgængelige enheder på trods af at det kun trækker 0.5 W på kontakten?

Det lyder da mere end imponerende.
Apple TV4 holder AirPlay synlig i standby ved 0,4W.

Moderne Smart TV kører ligeledes ARM-baseret SoC, så de burde teknisk kunne designes til noget lignende. Desværre er de ofte samlet ved at klaske nogle hyldemoduler sammen. Så man ender typisk med at skulle have disse 'hurtig start' eller andre manuelle funktioner aktiveret, hvilket bringer standby op på 10-25W.

Værste synder (som jeg har målt) er Loewe TV, der med sin "hurtig start" trækker 73W. Uden hurtig start tager det op mod et minut at tænde for TV'et. Jeg har ikke tjekket, men de må næsten have bygget TV på en x86-platform.
#304878
B&O havde også på et tidspunkt en "hurtig start", som også fik forbruget godt i vejret (42W). Det var dog fordi deres Avant TV var super langsomt til at starte fra kold, så dér fik man ikke engang cast med :)
Af Brian E
#304880
Er det fordi, der er indbyggede Chromecast i de TV?

Her i huset tænder alle vores Samsung TV, når vi caster til dem, og de er altid synlige. Jeg har intet gjort for at få det til at ske, men det er også eksterne Chromecast, så de fortæller vel bare TV'et, at nu skal det tænde.