Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Damale
#304282
Hej Flatpanels

Jeg fik anbefalet forum her fra af en bruger på Hardwareonline fordi jeg skal købe nyt tv og har fået øje på LG's OLED 55" C9 til stuen.

Jeg har set det hos Elgiganten, Power og Expert til 16.000,- og hos Computersalg til 13.000,-
Det der undrer mig er at endelsen på modelnummeret ændrer sig fra forhandler til forhandler og jeg kan simpelt hen ikke finde ud af om det er noget jeg skal gå op i. Hvis fx. det er fordi der sælges en model i en lavere kvalitet eller med dårligere komponenter, så er det da værd at gå op i i forhold til levetid eller brugeroplevelse, men indtil videre lader det til at være fuldstændig det samme.

Modelnumrene hedder:
OLED55C9MLB.AEU hos Elgiganten
https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... ontent=all

OLED55C9PLAAEU hos Power og Expert.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

OLED55C9PLA hos Computersalg.
https://www.computersalg.dk/i/5619524/l ... #specsarea

Er der nogen her der ved om der er en forskel?
Brugeravatar
Af bbplayer
#304283
model numre ændringer, er en gammel sag. De ændrer dem så man ikke kan prismatche op imod hinanden, så du får lov at betale hvad de vil have, og ikke hvad konkurrenten kan sælge den til.
Af George1
#304284
Sagt med andre ord der er ingen væsentlig forskel.
Samsungs 8005 havde også forskellige nr eneste forskel
var på den medfølgende fjernbetjening.
Af Damale
#304285
bbplayer skrev:model numre ændringer, er en gammel sag. De ændrer dem så man ikke kan prismatche op imod hinanden, så du får lov at betale hvad de vil have, og ikke hvad konkurrenten kan sælge den til.
Det vidste jeg godt nok ikke, men det er da rart lige at blive oplyst.
Det var da en gedigen gang svindel ift. at så burde butikken ikke skilte med prismatch.
Men fedt, så slipper jeg også for at have med Elgiganten at gøre, deres kundeservice er så tung at slås med hvis der skal reklameres.
Af George1
#304292
Næ der er meget der er misvisende, også fjernsyn kan have forskellige paneler IPS og VA og hedde præcis det samme, også et problem for forbrugeren.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304299
Det er nok mere et problem hvis man shopper rundt i størrelserne på LCD-skærmene i mellem- og lavprissegmentet. På OLED har de samme panel.
Af Supergris
#304315
Der findes eksempler , hvor samme model i samme størrelse, består af både VA og IPS-paneler, men de er få...
Af Damale
#304334
Rasmus Larsen skrev:Som de andre nævner, så er det præcis samme TV.

Hvornår forventer du at handle? LG C9 bliver nok en af de modeller, som kommer en del ned i pris under f.eks. Black Friday. Prisen står lidt kunstigt højt pt. fordi modellen er så ny.

Se eventuelt denne artikel: Hvornår kan det bedst betale sig at købe TV-skærm?
Det var da godt nok en voldsom forskel, i så fald venter vi og kigger til black friday. Det TV vi har i stuen er ved at være noget træt, et Samsung fra 2013, det reagerer ikke altid som det skal og har fået problemer med smart-funktionerne, hopper af WiFi osv.
Så vi har ikke vildt travlt, men vil efterhånden rigtig gerne have det udskiftet.
Af Damale
#304335
Vi var forbi Elgiganten i Fields og kigge idag, vi fik fat i en kompetent medarbejder der ikke bare spurgte til vores budget som det første, som det skete i Elgiganten i Roskilde.
Han startede med at vise os nogle ok bud i 5-8.000kr klassen og vi endte med at kigge på et Sony OLED og er vidst nået frem til at det enten bliver LG's C9 55" eller Sony's KF8 55".
De kan det samme begge to, Sony er 3.000 billigere, men LG har en utroligt lækker brugerflade hvor fjernbetjeningen kan bruges som et pegeredskab istedet for at man skal fedte rundt med piletasterne.

Nogen anbefalinger mellem de to herfra?
Brugeravatar
Af bbplayer
#304338
Du mener nok Sony AF8 , og det er altså en 2018 model, har ikke HDMI 2.1 den er outdated og en AG9 er den nærmeste når du skal sammenligne , fortæller andre også :) (du må ikke sammenligne pris på en 2018 og 2019 model) .
LG C9 , er HDMI 2.1 , har nyere SoC (cpu og grafik) , nyeste WebOS og et par andre ting som VRR.

Så Sony er kun billigere fordi den er 1 år gammel og C9 er ny :)
Af BMLauridsen
#304339
Har selv et LG C8 og er utroligt glad for det. Valgte det bla for netop brugerfladen, som jeg synes er dejlig hurtigt og nem at bruge. Konen er også meget begejstret ??
Af aalb1970
#304345
Jeg ville heller ikke handle nu. En pris på 15.000-16.000 er alt for høj for et 55'' C9, selvom det er prissat lavere end f.eks. Sonys AG9. Den vil falde til under 12.000 inden årets udgang.