Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304210
Der er i disse tider snak om, hvordan man definerer opløsning efter producenterne er begyndt at bruge en række tricks og specielle subpixel-strukturer.

Hvis det har interesse, så er der her to artikler om emnet fra Display Daily. Den ene er forfattet af undertegnede.
So, When is 8K not 8K - LG has a View!
When is 8K not 8K - continued....

Det er i øvrigt et af de emner, som vi tog op i vores: Hvorfor du ikke skal købe 8K TV i 2019
Af George1
#304212
Spændende du skriver at Samsungs Q 8K ikke er 8K, (spil undtaget) pga Subpixel-rendering som jeg forstår det, men Q900 8K har jo ikke
Subpixel-rendering så må det jo vise ægte 8K ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304213
En metode til at måle opløsning ud over at tælle pixels er 'contrast modulation' - kontrastmodulering.

Det er organisationen ICDM (International Committee for Display Metrology), som primært står bag betegnelsen. Kort fortalt handler det om, at en skærm godt teknisk kan have f.eks. 4K eller 8K-opløsning, men hvis skærmen af forskellige årsager (sub-pixels, dårlig kontrast eller noget andet) ikke kan fremvise klar kontrastmodulering, altså klar opdeling af f.eks. hvid og sort i et billede, så kan denne opløsning ikke opnås i praksis.

Her er nogle eksempler.


Billede


Normale LCD TV med RGB-pixels samt OLED TV har typisk >90% kontrastmodulering. LGs RGBW LCD-skærme har vist omkring 50-60%. Samsungs seneste 4K og 8K-tv med 'wide viewing angle' har angiveligt <20%.

Jeg er ikke klar over, hvad Samsungs pentile OLED til mobil/tablet-skærme har, men en af begrænsningerne ved målemetoden er jo, at man med kontrastmodulering måler, ja, kontrast. Problemer med pentile pixels vil i stedet opstå ved særlige farvesammensætninger. Personligt er jeg ikke begejstret for skærmen på min kones iPhone XS, da OLED-skærmen med pentile-pixels generer mit øje ved tekstfremvisning med særlige nuancer samt scrolling.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#304214
George1 skrev:Spændende du skriver at Samsungs Q 8K ikke er 8K, (spil undtaget) pga Subpixel-rendering som jeg forstår det, men Q900 8K har jo ikke
Subpixel-rendering så må det jo vise ægte 8K ?
Seneste revision af 8K Q900R samt Samsungs 4K 2019-modeller med 'wide viewing angle' gør brug af samme princip.

Selve panelet i Samsungs 8K-skærme kan godt vise ægte 8K. Det er billedprocessoren, som styrer denne del med subpixel-rendering. Det er derfor man kan 'slå det fra' ved at skifte til Spil-profil.


Billede
Af George1
#304216
Måske strømforbruget bliver den største hurdle for 8K i fremtiden, det er jo med at spare på energien