Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sponk
#304177
LG kommer med deres Real 8k 75SM9900 på markedet her i oktober/november. Det er dog stadig kun LCD.

Personlig tror jeg ikke du kan leve med LCD når du har først haft OLED,
Af George1
#304189
Torben Rasmussen skrev:Subpixel-rendering (som Q900 ikke havde) gælder kun for Samsungs modeller. Det er dét der sænker opløsningen.

Opskaleret indhold ender ikke et sted mellem 4K og 8K. Det ender ca. på samme opløsning, som kildematerialet. 8K vist på en ægte 8K-skærm er 8K.
Tak for info 8-)
Af George1
#304197
Torben Rasmussen skrev:Subpixel-rendering (som Q900 ikke havde) gælder kun for Samsungs modeller. Det er dét der sænker opløsningen.

Opskaleret indhold ender ikke et sted mellem 4K og 8K. Det ender ca. på samme opløsning, som kildematerialet. 8K vist på en ægte 8K-skærm er 8K.
Skal det betyde at Q950 ikke er et ægte 8K ???? og at Q900 er et ægte 8K????
Af PeterD
#304201
Efter at have læst om ZG8 og Q950R og deres evne til at vise 8K (OL i Tokyo bliver første udsendelse optaget med 8K kameraer) og kan, indtil videre, kun udsendt og ses i Japan (!)..

Skal du se "ægte" 8K har du brug for en temmelig stor skærm..og spørgsmålet er om du virkelig kan se meget forskel og hvad med tv signalet fra udbyderne? Der er vel begrænsninger på hvor meget man kan komprimere signalerne så er der plads og når man komprimere signalet, taber man ikke detaljer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304204
George1 skrev:
Torben Rasmussen skrev:Subpixel-rendering (som Q900 ikke havde) gælder kun for Samsungs modeller. Det er dét der sænker opløsningen.

Opskaleret indhold ender ikke et sted mellem 4K og 8K. Det ender ca. på samme opløsning, som kildematerialet. 8K vist på en ægte 8K-skærm er 8K.
Skal det betyde at Q950 ikke er et ægte 8K ???? og at Q900 er et ægte 8K????
Når Q950 kører i film-mode så viser den ikke 8K pixels, nej. Men Q90 viser heller ikke 4K pixel når den kører i samme mode. Læs anmeldelsen af Q90. Det er forklaret deri - endda med billeder.
Af George1
#304395
Torben Rasmussen skrev:
George1 skrev:
Torben Rasmussen skrev:Subpixel-rendering (som Q900 ikke havde) gælder kun for Samsungs modeller. Det er dét der sænker opløsningen.

Opskaleret indhold ender ikke et sted mellem 4K og 8K. Det ender ca. på samme opløsning, som kildematerialet. 8K vist på en ægte 8K-skærm er 8K.
Skal det betyde at Q950 ikke er et ægte 8K ???? og at Q900 er et ægte 8K????
Når Q950 kører i film-mode så viser den ikke 8K pixels, nej. Men Q90 viser heller ikke 4K pixel når den kører i samme mode. Læs anmeldelsen af Q90. Det er forklaret deri - endda med billeder.
Hvis jeg køber et Q900 så viser det altså ægte 8K i film- mode ????? -fordi den ikke har subpixel-rendering og den har heller ikke Ultra Wide Angel.
Af George1
#304401
Har selvfølgelig læst flere gange men ikke fundet et klart svar, ej heller fået et jeg forstår, derfor tillader jeg mig at spørge igen, men er jo heller ikke så klog/ vidende som dig Bbplayer
Brugeravatar
Af bbplayer
#304403
George1 skrev:Har selvfølgelig læst flere gange men ikke fundet et klart svar, ej heller fået et jeg forstår, derfor tillader jeg mig at spørge igen, men er jo heller ikke så klog/ vidende som dig Bbplayer
Hvis du mener jeg er klog nok til at læse artiklen og forstå den, så har du ret, det kan du jo bare selv gøre.
Hvis du ikke kan læse og forstå, så har du et helt andet problem, og så er det jo helt iorden at du må spørge flere gange :)

Jeg er ellers ret sikker på at teamet her på siden, skriver anmeldelser som de håber rigtig mange kan forstå det meste af, så læsere ikke skal spørge igen om det samme som beskrives der.
Det må så fortælle dem at du altså mener, at de skriver artiklerne dårligt og for svære at forstå.
Brugeravatar
Af bbplayer
#304404
Synes artiklen fremhæver det klart og tydeligt lige her, måske skal du uddybe hvad du ikke kan læse dig til her.
Dér hvor 8K til gengæld gør en kæmpe forskel, er hvis du får fingrene i noget ægte 8K-materiale. Med så mange pixels, så bliver detaljegraden pludselig en helt anden og man kan næsten tale om 3D-effekter skabt på et almindeligt 2D-lærrede. Vi havde ikke adgang til 8K i HDR, men blot SDR-materiale, men resultatet er overbevisende og ligesom med skiftet fra 1080p til 4K, så er det næste bump i opløsning også synlig. Hvis du sidder tæt nok på skærmen. Med 4K presser man allerede nu citronen når det kommer til hvor fine detaljer du kan skelne i normal siddeafstand, og med skiftet til 8K, så bliver det ikke nemmere at få det hele med.
Her har du spurgt om det samme, igen, i anden tråd og fik svar.
Rasmus Larsen skrev:
George1 skrev:Spændende du skriver at Samsungs Q 8K ikke er 8K, (spil undtaget) pga Subpixel-rendering som jeg forstår det, men Q900 8K har jo ikke
Subpixel-rendering så må det jo vise ægte 8K ?
Seneste revision af 8K Q900R samt Samsungs 4K 2019-modeller med 'wide viewing angle' gør brug af samme princip.

Selve panelet i Samsungs 8K-skærme kan godt vise ægte 8K.
Af George1
#304417
Det skriver Rasmus.
Selve panelet i Samsungs 8K-skærme kan godt vise ægte 8K. Det er billedprocessoren, som styrer denne del med subpixel-rendering. Det er derfor man kan 'slå det fra' ved at skifte til Spil-profil.

Derfor konkluderede jeg at GL MODEL Q900 som ikke har Subpixel-rendering og heller ikke har Ultra W kunne vise 8K i film profil altså ikke nødvendigt at skifte til spil-profil, OL 2020 bliver optaget med 8K, spændende om vi får set sport i 8K flow tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#304423
Da vi testede den første model af Q900 var det så tidligt, at vi ikke var OBS på, at få set på pixels under mikroskop med andet end hvid farve på. På ren hvid kan man nemlig ikke se, om domænet er opdelt. Men det er jo underordnet nu - du kan ikke købe den første version uden wide-angle mere.
Af George1
#304425
Ok! se det var info???, takker.. mener nu stadig der er få gl. q900 som jeg vil lure på/overveje, da jeg sidder lige for skærm, og ikke er stor fan af U.W.A.