Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Achim Muma
#303988
Hejsa,

Så “er du til B&O - men ikke 100%” - mit svar er ja.

Jeg har længe drømt om nogle fede gulvhøjtalere og påtænker enten BL5 eller BL50 (vil finde et brugt sæt af hensyn til prisen).

Så her er mit spørgsmål til eksperterne i denne tråd.

Jeg vil gerne opnå følgende.

Simpelt setup med evt. BL50.
Vil gerne have en pladespiller (non-B&O).
Tilkobling af TV (pt har jeg et 55” LG OLED B6, men senere kunne et 65 C9 komme på tale)
Mulighed for at streame til BL50’erne via AirPlay eller gennem anlæg (ved ikke om Moment er en løsning)

Hvad skal jeg bruge ud over BL50 og en pladespiller?

Det skal være minimalistisk - magter ikke en løsning ala tænd pladespilleren - tænd anlæg - sluk tv - tænd tv - brug fjernbetjening nr.5 til at tænde BL50 - sluk igen noget andet. Sådan nu kan du streame eller bruge pladespilleren. (Hvis det kun kan gøres med 8 convertere og en masse ledninger - så undværer jeg hellere). Jeg kan bare ikke gennemskue hvad der skal til.

Håber I vil hjælpe.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#304001
Torben Skrev: hvis den ypperste billedoplevelse i hjemmebiografen stadig
formodes at komme fra et 40" B&O TV

@ Torben. Fat dog jeg refererer til en enkelt måde at opnå god surround lyden,
som har min interesse. Ikke til billedoplevelsen, som i altid fokuserer mest på.
Min kone er godt tilfreds med billedoplevelsen, og jeg bruger ikke meget tid
på at se tv.
#304016
Skal vi lige spole tilbage og se hvad der står i det billede du lagde op? "Lyd- og billedoplevelse, der overgår alle dine forventninger". Mine forventninger til en biografoplevelse går bestemt ikke kun på lyden.

"Fat det dog" er noget mine børn på 6 kunne finde på at sige...
Af Achim Muma
#304028
Millemis skrev:Stort set nogle kabler.....BL50 har flere forskellige indgange.
Vil du kunne AirPlay’e, selvfølgelige også en AP-modtager (hvis B&O, så en BS Essence MK2 eller en BS Core).
Prøv at læse denne:
https://support.bang-olufsen.com/hc/en- ... per-v3.pdf

MM
takker,

Som Jeg læser det og har undersøgt så kan Moment ikke sende signalet videre til BL50'erne i samme høje kvalitet som en Core kan via DPL.
Udfordringen er så hvordan jeg tilslutter en pladespiller til en core eller skal den bare sættes direkte til BL50'erne via en pre-amp?

Vil løsningen så være:
TV -> BL50 via WISA eller via TV -> Core via 3,5mm jack -> BL50 via DPL.
Pladespiller -> BL50 via RCA
Core - BL50 viaDPL.

tak for hjælpen - er ret ny på dette felt.
#304029
Du kan sætte én enhed direkte i Core via Line-in eller SPDIF og så har du AirPlay og pladespiller via denne enhed.

Med auto-source på BL50 kan du lade højttaleren styre hvilket input den bruger, så den kan skifte mellem TV og Core. Jeg ville nok styre udenom at bruge hovedtelefonudgangen på TV'et og ned i BL50 nu hvor du selv har bragt signalkvalitet på banen. WiSA må være at foretrække.

Hvis du vil have pladespilleren direkte i BL50, bør nok se på en RIAA/pickup-forstærker, som du sætter ind i mellem.
Af Achim Muma
#304031
Torben Rasmussen skrev:Du kan sætte én enhed direkte i Core via Line-in eller SPDIF og så har du AirPlay og pladespiller via denne enhed.

Med auto-source på BL50 kan du lade højttaleren styre hvilket input den bruger, så den kan skifte mellem TV og Core. Jeg ville nok styre udenom at bruge hovedtelefonudgangen på TV'et og ned i BL50 nu hvor du selv har bragt signalkvalitet på banen. WiSA må være at foretrække.

Hvis du vil have pladespilleren direkte i BL50, bør nok se på en RIAA/pickup-forstærker, som du sætter ind i mellem.
Vil det ikke kræve en pickup-forstærker mellem pladespiller og Core, hvis jeg går den vej?

og kan jeg bruge en WISA dongle med mit LG B6 OLED?
#304038
WiSA fungerer ikke på B6, nej. Der skal du op i nyere modeller. Jeg har kun set det demonteret på 9-serien, dvs. dem fra i år, selvom donglen har været annonceret sidste år også.

RIAA'en har du nok brug for uanset hvad ved eftertanke. Jeg tænker, at signalet er for svagt til at du har lyst til at køre med samme linjesignal fra Core uanset om det er AirPlay eller pladespiller, da du så nok får blæst vinduerne ud hvis du pludselig skifter til streaming.
  • 1
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 326