Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af purtsak
#303707
Var inde og lure lidt på en der snakkede om panasonic 9000 bluray og så nævner han fiber hdmi kabler men han brugte vist projektor så jeg tænker det fordi han har lange kabler? Men så lurer jeg jo lidt på div verse test osv og kigge på mine egne kabler der står vist high speed 10,2gbps 340mhz men jeg tror de over 8år gamle og fra da jeg havde projektor og mener de 10 meter lange og nu har jeg jo købt lg c8 og sony 1080 reciever og der kommer nok os xbox one x men hvis de 2,1 kabler er bagud kompitabel så det vel bare dem jeg skal gå efter ikke ?
Brugeravatar
Af TBC
#303711
HDMI 2.0 kan bruge båndbredder helt op til 14.4 Gbit/s og HDMI 2,1 op til 42.6 Gbit/s. F.eks. bruger 8 bit 4K@60 Hz RGB 12.54 Gbit/s, mens 10 bit 4K@60 Hz RGB som HDR bruger 15.68 Gbit/s (og dermed altså kun er muligt med HDMI 2.1, med HDMI 2.0 skal signalet nødvendigvis subsamples på farverne som at kunne rummes inden for båndbredden)

Derfor er der ingen garanti for at dine kabler vil virke til alt. 4K@24 fps bruger kun omkring 5-6 Gbps (afhængigt af om det er SD eller HDR), så der får du næppe problemer, mens det er noget andet med 4K@50-60 Hz.

Jeg har selv to 10 år gammele tykke supra HDMI kabeler fra den gang standarden var 1.3–1.4b. Det ene er 5 meter og bærer fint HDMI 2.0's fulde båndbredde på 14.4 Gbit/s, mens det på 10 meter må overgive sig. Derfor har jeg selv fiber-HDMI kabel på det lange træk imellem Switch og Projektor, mens det gamle Supra kabel på 5 meter stadig aftjener værnepligt fra PC til HDMI switch, når gamer-PC'en skal tilsluttes i stuen.

Der er ingen af de enheder du nævner der har behov for mere end HDMI 2.0 og 14.4 Gbit/s, men er prisen proportionel fornuftig, kan du da altid købe et par højere ratede kabler med fremtiden for øje.
Af purtsak
#303716
Ja jeg tænker os når kablerne koster det samme nærmest så lan jeg lige så godt købe de 2,1 jeg har læst at den højere båndbredde skulle give bedre lyd igennem earc det kan man vel godt udnytte det vel kun er 4k120 osv man ikke kan eller hvad
Brugeravatar
Af bbplayer
#303739
Der findes ikke et hdmi 2.1 kabel med sådan navn, derimod hedder et certificeret hdmi kabel: "Ultra High Speed HDMI Cable" - som er godkendt til at supportere og bruges med HDMI 2.1 protokollen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#303742
Højere båndbredde supporteret i kablet giver ikke bedre lyd. Hvis du forsøger, at sende Atmos gennem et møgkabel, som ikke er gearet til det, så vil du nok blot få udfald i både lyd og billede (det vil næppe være lyden, som kommer til at sprænge loftet).

Der er relativt få kabler, som har fået HDMI 2.1 certificering, men da der ikke er nogen fysisk forskel, så er det - som bbplayer skriver - dem med "Ultra High Speed"-navnet du skal se på, da det udelukkende handler om hvor høj båndbredde de kan håndtere før de giver op. Det er et spørgsmål om afskærmning, så ældre kabler kan i princippet også sagtens være gode nok, hvis der ikke er for meget støj.