Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Carra
#303030
Hej med jer,

Vil gerne udskifte mit gamle Panasonic 42VT30 ud bla. Pga. Blæserstøj og strømforbrug. Desværre er jeg i den situation, at jeg ikke har plads til et 55” (OLED) max 50/49”.

Var på besøg i Power for at forhøre mig omkring Panasonic’s nye 830 LCD serie. Sælgeren mente at LG’s SM90/00 serie villle være et bedre valg, da jer ser en del sport, bla fodbold.

Er meget i tvivl om billedekvaliteten på et moderne LCD tv overhovedet kan matche mit gamle Panasonic plasma tv. Det indehold de afspiller på skærmen i butikkerne ser jo fantastisk ud i de fleste tilfælde. Er godt bekendt med, at LCD stadig er lysår fra hvad plasma og OLED kan levere af stort.
Af Beckham
#303037
Ærgeligt du ikke har plads til en 55". Standarden nu er om dage er mere eller mindre 55" og du får meget mere for dine penge i denne kategori.

Anyway….det at LCD ikke kan følge med på sort niveau i forhold din gamle plasma holder ikke vand mere. Min nuværende LCD leverer langt bedre sort end min gamle Pana plasma. Men....det kræver selvfølgelig du kommer op i en vis klasse. Jeg er ikke lige bekendt med de to serier du nævner, men LG's lcd tv får som regel ikke en voldsom god kritik herinde. Hvis du ser meget bold bør du måske også kigge på noget Sony. De er kendt for at være rigtig gode til at håndtere de hurtige bevægelser.

Men du skal nok lige fortælle lidt mere om hvilket budget du arbejder med...
Af lennon
#303039
Nu kan jeg ikke lige huske Pana30, - men flere 55” er så ramme-løse,at de kun er marginalt større end ældre 50” plasma . .
Af Carra
#303040
Det giver selvfølgelig mening, at oplyse mit budget. Ville gerne holde mig under 10.000kr.

Og ja, mit 42” Panasonic er på størrelse med et rammeløst 50”.
Af PeterD
#303044
Hmm.

Tænker umiddelbart XG95 fra Sony til 49" til 8900 kunne være med i overvejelserne, selvom der vist er noget med bagbelysningen ved de sorte bjælker når der vises HDR?..og i forhold til konkurrenterne:
Er der nok "Local Dimming Zoner"? og har Samsung, Philips og LG har mere dybde og bas i højtalerne?

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... LmeV4zBR7J

https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... kd49xg9005

(Linket skulle vise et XG95 og ikke XG90 med mindre Elgiganten er på gale veje?) O-O

Noget andet er om Panasonic er helt ude af billedet når der skal leveres en opfølger til dit nuværende..? Ikke meget fokus der er på dem mere..
Af Grandahl
#303046
Huha det er en vandvittig pris.. Man får lov til at betale for de mindre skærme. Jeg ville se an efter tilbud der må komme i en bedre skala..

9000kr, det er lige før man kan købe en OLED i 65” til den pris
Af cloudy
#303053
Nu ved jeg ikke om det skal være VA-panel i 100hz, hvor pt. kun Sony gør sig gældende, da der er mange 50" til under 4000kr, som vil kunne afvikle sport tilfredstillende. Jeg ville kigge på styresystemet som afgørende faktor, hvor Panasonic desværre ikke har meget support for Danske apps. Android (Philips, Sony, mm), Tizen(Samsung) og WebOs(LG) har alle understøttelse af Danske apps som viaplay, yousee osv. Tag ud og prøv dem i butikken og få et nærmere indtryk.
Af Carra
#303061
Man betaler virkelig prisen blot fordi man ønsker et mindre tv. Det skyldes vel efterspørgselsen. Efter at være blevet beriget med viden herfra, smutter jeg igen en tur i Power og måske i Elgiganten for at give det et sidste kig. Har desuden i baghovedet, at Black friday nærmer sig... er ret overbevist om, at butikkerne allerede nu kender deres udsalgspriser på den dag.
Af Grandahl
#303065
Ja vent til Black Friday hvis det ikke er akut.. Ville kikke efter Samsung Q7 eller Q8DN og Sony Xf9005
Af PeterD
#303066
Grandahl skrev:Ja vent til Black Friday hvis det ikke er akut.. Ville kikke efter Samsung Q7 eller Q8DN og Sony Xf9005
Eller 50" PUS6703 som har været helt nede i omkring 3000 kr. Svært at indstille og ikke et spændende Smart tv, men Ambilight og et detaljeret, skarpt billede.

Skal du have god lyd og HDR er det så nok ikke tv'et du skal vælge. HDR er i øvrigt bedst på OLED-prisniveu.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4521880 ... ign-Priser

Med VA panel.

https://www.avforums.com/threads/65-pus ... t-27099882