Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302884
Disney+ er lanceret i gratis prøveperiode i Holland forud for officiel lancering i november (dansk lancering kendes endnu ikke). Det er ikke nemt at omgå geoblokeringen, men det kan lade sig gøre. Dog er adgang begrænset til enheder, hvorpå man kan starte VPN (derfor svært at få billedet op på TV'et).

Herunder en trin-for-trin guide:
1. Først skal man bruge en VPN sat til Holland (DNS-tricks virker ikke endnu). Disney har blokeret flere velkendte VPN'er. Vi fik adgang med denne, som er gratis på Apple App Store. Aktiver VPN til Holland.
2. Lav et nyt dansk Apple ID (bare for at være sikker idet jeg ved ikke hvad regionsændring gør ved eksisterende Apple ID) og tilknyt et dansk betalingskort (man skal ikke betale noget før 12. november, men Apple/Disney kræver, at man har tilknyttet en betalingsmetode for at komme i gang med Disney+).
3. På iPad/iPhone gå ind i Indstillinger -> iTunes & App Store - Apple ID - View Apple ID -> Skift landet til Holland, vælg 'none' som betalingsmetode, og udfyld en hollandsk adresse (tilfældig adresse kan genereres her). Første gang virkede det ikke for os, hvorfor vi måtte gøre det via iTunes på en PC/Mac i stedet.
4. Åbn App Store og søg efter Disney+. Download app'en med det samme på alle de enheder, som du vil bruge tjenesten på.
5. Åbn Disney+ app'en og opret en brugerprofil. Du vil nu kunne komme til betalingssiden (som nævnt skal der ikke betales noget før 12. november).
6. Følg punkt 3 for at ændre regionen på Apple ID tilbage til Danmark igen.
7. Mens VPN stadig er sat til Holland åbner du nu Disney+ app'en på ny og gennemfør oprettelsen (dansk betalingskort godtages). Du kan herefter skifte tilbage til dit normale Apple ID og gemme det nyoprettede Apple ID til en anden god gang.
8. Du har nu adgang til Disney+ så længe VPN er sat til Holland.

Noter:
- Det er muligt, at man også vil kunne købe et iTunes-gavekort til 10 Euro og benytte dette som betalingsgodkendelse. Jeg prøvede ikke denne fremgangsmetode.
- Det er ikke lykkedes os, at få billedet over på Apple TV.
- Det tricky i proceduren er ændring af regionen.
- Jeg er ikke klar over, om samme fremgangsmåde kan følges på Android. Jeg kan dog nævne, at jeg ikke kunne komme igennem oprettelsen via webbrowseren.

PS: Fik inspiration fra denne guide på reddit, men vi måtte ændre lidt for at komme igennem.
#302954
Men risiko for at gå off-topic. Så vidt jeg husker kan man gøre det samme i forhold til Britiske tjenester. Men hvad var det nu man kunne vinde dermed? Var det Freeview man kunne få installeret og virker det bagefter uden at man skal gå og slå VPN i routeren til og fra?
#303041
Jeg troede man skulle bruge VPN for at det ville virke, men endnu bedre med mig mig hvis man kan nøjes med at opsætte DNS særskilt for hver tjeneste direkte i ATV'et og på smart-tvet. Må lige finde en guide til det på et tidspunkt (du skal være velkommen til at linke hvis du allerede kender en guide og navnet på brugbare app der håndterer særskilt DNS for hver installeret app/tjeneste.

Jeg kan naturligvis bruge min VPN, men det er til sammenligning pokkers ubelejliget at skulle ind i sin router hver gang man skal skifte land - Så det ville næppe blive brugt på daglig basis.

Edit: Nå, det var åbenbart meget let at finde: https://dns-trick.com/channels/bbc-iplayer

Edit 2: Crap, det er for hele ATV'et / smart-tv'et [alle apps]

Du talte om mulighed for at vælge DNS "særskilt for hver tjeneste" altså på app basis?

...I'm all ears :)
#303101
DNS sættes også en gang i router eller på selve enheden. Derefter kan man så definere, hvor de enkelte tjenester skal pege hen. Sådan lidt groft sagt, så er DNS et opslagsværk for internettet. Bag hver www-adresse ligger DNS, der fortæller, hvor forbindelsen skal pege hen. Ved at bruge et andet opslagsværk kan man så omgå den direkte vej og dermed undgå geoblokering.

Her på redaktionen bruger vi tjenesten Smart DNS ( https://www.smartdnsproxy.com ). Så når DNS-adressen er sat f.eks. i routeren eller enheden, så kan man logge ind hos dem og vælge, hvor de forskellige tjenester skal pege hen. Der er mange lignende DNS-tjenester derude. Flere af dem har gratis prøveperiode.

Men som nævnt virker DNS-tricket ikke pt. med Disney+.
#303110
Rasmus Larsen skrev:Så når DNS-adressen er sat f.eks. i routeren eller enheden, så kan man logge ind hos dem og vælge, hvor de forskellige tjenester skal pege hen.
Ok, det er ved DNS-udbyderen online man forud definerer de mere specifikke DNS præferencer og ruten forbundet med specifikke tjenester/adresser og ikke i router eller app - Var ikke klar over denne fleksibilitet, troede blot man fik DNS som i ét bestemt givent land for alle apps på én gang. Det giver straks bedre mening mht. den mere fleksible specifikke destinations orienterede setting at det [kan] defineres hos DNS udbyderen. - Troede lige der var en app - Men der var åbenbart kun en god app idé ;)

EDIT: Har nu siddet og leget med smartdnsproxy.com. Kan godt få det til at spille med ITV, C4, 5 m.fl britiske "FTA" TV-tjenester (som i øvrigt ligner lort) til at virke på ATV'et og Android-TV'et. Men det jeg kom efter: BBC iPlayer kan jeg pinedød stadig kun få til at virke sammen med brug af min eksisterende VPN :(
...Er det status hele tiden, eller bare mig der har valgt en uheldig free trial-periode?
#303148
Rasmus Larsen skrev:Jeg har desværre ikke erfaring med BBC iPlayer. Hvis du har mod på at teste mere, så er der også tjenesterne Unlocator og Unblock-US. Det er dog nogle år siden, at jeg benyttede dem.
Ja, jeg fandt en større liste med reviews, man kalder det åbenbart smart-DNS frem for bare DNS, som var hvad jeg på forhånd var bekendt med og ikke så nogen grund til med en VPN forbindelse i over 10 år efterhånden).

smartdnsproxy havde generelt fået meget gode anmeldelser og havde også¨det billigste 2 års abonnement hvis man skulle finde på at købe endnu en tjeneste og praler også af at skulle kunne give adgang til BBC.