Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ballers
#302789
Kære Eksperter,

Jeg skal snarligt ud og have mig et nyt TV, men vil lige have jeres vurdering med.

Jeg skal primært bruge det til at se fodbold via chromecast og naturligvis se film, som primært er via Netflix.

Jeg har selv søgt til rundt herinde og via andre sites og har udformet en brutto liste:

Samsung QE75Q90R
LG OLED77C9
Sony KD-85XG9505 85”

Out-sider:
LG W9

Jeg er villig til at vente til Black Friday, så prisniveauet falder forhåbentlig en smule. Jeg tænker at jeg maks vil smide 20/25.000kr, men naturligvis gerne mindre ?

Størrelsesmæssigt er vi egentlig ude i jo større jo bedre. Pris taget i betragtning lander vi dog nok på 75” 82”

Jeg er ikke den store ekspert på området, så konkrete råd og vejledning er

Vh.
Ballers
Af Ballers
#302792
kronholm skrev:Hvis det minimum er 75" så tør jeg godt påstå din outsider er out af billedet til 20-25.000,-
Det har du nok ret i ? Lige for W9, så kan den mindre model overvejes ?
Af kronholm
#302811
bare til orientering, når man smækker et kabel-tv signal med 720p/1080i op på et +75", så bliver man altså ikke specielt imponeret over kvaliteten på fodbold, hvis man sidder 3-4 meter fra det.

Gibraltar - Danmark, det var ikke optimalt. Jeg tænker heller ikke de kameraer der blev filmet med var helt med på beatet.

Man kan håbe der snart begynder at ske en forbedring med sendekvaliteten. Både kabel og streaming. Det står stort set stille (især kabel), selv om tv producenterne laver større og større fladskærme, med bedre og bedre opløsning.
Af Beckham
#302814
Jeg tænkte lidt det samme. Streaming og fodbold er ikke en optimal kombination og når det så skal blæses op i 75" bliver det nok ikke bedre. Men når det er sagt...et bud kunne måske også være 75" udgaven af Sony XF9005. Kan fåes til omkring 14-15k og du får ikke et bedre tv til fodbold.
Af Ballers
#302819
kronholm skrev:bare til orientering, når man smækker et kabel-tv signal med 720p/1080i op på et +75", så bliver man altså ikke specielt imponeret over kvaliteten på fodbold, hvis man sidder 3-4 meter fra det.

Gibraltar - Danmark, det var ikke optimalt. Jeg tænker heller ikke de kameraer der blev filmet med var helt med på beatet.

Man kan håbe der snart begynder at ske en forbedring med sendekvaliteten. Både kabel og streaming. Det står stort set stille (især kabel), selv om tv producenterne laver større og større fladskærme, med bedre og bedre opløsning.
Jeg sidder ca 6-7 meter fra skærmen. Er der en skærm du vil kunne anbefale ??
Af Ballers
#302820
Beckham skrev:Jeg tænkte lidt det samme. Streaming og fodbold er ikke en optimal kombination og når det så skal blæses op i 75" bliver det nok ikke bedre. Men når det er sagt...et bud kunne måske også være 75" udgaven af Sony XF9005. Kan fåes til omkring 14-15k og du får ikke et bedre tv til fodbold.
Blot for at være helt sikker. Så er XF9005 bedre til fodbold end Sony KD-85XG9505? -eller generelt et bedre tv til det hele?
Af Beckham
#302835
Jeg kender ikke lige de tekniske detaljer omkring XG'eren, men XF9005 har et system indbygget som gør at den håndterer de hurtige bevægelser i fodbold super godt. Læs evt. anmeldelsen her på sitet. Derudover XF9005 bagbelyst, hvilket er at foretrække frem for kantbelyst.
Af Ballers
#302844
Beckham skrev:Jeg kender ikke lige de tekniske detaljer omkring XG'eren, men XF9005 har et system indbygget som gør at den håndterer de hurtige bevægelser i fodbold super godt. Læs evt. anmeldelsen her på sitet. Derudover XF9005 bagbelyst, hvilket er at foretrække frem for kantbelyst.
Tak for input ? Jeg må lige få læst anmeldelsen ?
Brugeravatar
Af bbplayer
#302851
Ballers skrev:
Beckham skrev:Jeg tænkte lidt det samme. Streaming og fodbold er ikke en optimal kombination og når det så skal blæses op i 75" bliver det nok ikke bedre. Men når det er sagt...et bud kunne måske også være 75" udgaven af Sony XF9005. Kan fåes til omkring 14-15k og du får ikke et bedre tv til fodbold.
Blot for at være helt sikker. Så er XF9005 bedre til fodbold end Sony KD-85XG9505? -eller generelt et bedre tv til det hele?
XG9505 er et bedre tv end XF9005, alene på det grundlag det er 1 år nyere, har hurtigere processor og årgangen nyere, og XF9005 er en år ældre udgået model, som er svær at finde.

Har næsten samme specs, dog bedre hvor der er forskelle.

https://www.displayspecifications.com/en/model/46e617a9

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1551680638

Flatpanels nævner også at plus for XF9005 er prisen, hvis der skal være en årsag til at finde den ældre model frem, som de på tidspunktet regnede med blev i hele 2019, som nu ser ud til at forsvinde i butikker og ikke være lager vare.

Så, du får ikke ringere tv, bare dyrere med ikke kun samme med bedre specs end XF9005, hvis prisen ikke er vigtigere. Som anmeldelse også beskriver.
Af Romkuglen
#302852
PeterD skrev:Tænker OLED med den perfekte evne til at vise sort er en værdig mulighed.
Til film - især med HDR - helt klart ja til OLED. Men hvis det eks. skal bruges i en lys stue, og dagen - og så til at se fodbold og/eller sport generelt - tja der ville jeg vælge et LED LCD, som så som bonus kan fåes større en OLED til samme pris. SONY´s TV i 8 og 9 serien kommer med ChromeCast indbygget ifbm. Android TV.

Et SONY TV som eksempelvis KD-75XG9505 vil være en sweetspot for dine ønsker og preferencer. Tilmed er SONY´s TV kendte for at have god bygge kvalitet, mulighed for opgradering af SmartTV i 3-4 år efter køb (her Android OS) og alt i alt en god TV eje oplevelse.
Af Ballers
#302853
bbplayer skrev:
Ballers skrev:
Beckham skrev:Jeg tænkte lidt det samme. Streaming og fodbold er ikke en optimal kombination og når det så skal blæses op i 75" bliver det nok ikke bedre. Men når det er sagt...et bud kunne måske også være 75" udgaven af Sony XF9005. Kan fåes til omkring 14-15k og du får ikke et bedre tv til fodbold.
Blot for at være helt sikker. Så er XF9005 bedre til fodbold end Sony KD-85XG9505? -eller generelt et bedre tv til det hele?
XG9505 er et bedre tv end XF9005, alene på det grundlag det er 1 år nyere, har hurtigere processor og årgangen nyere, og XF9005 er en år ældre udgået model, som er svær at finde.

Har næsten samme specs, dog bedre hvor der er forskelle.

https://www.displayspecifications.com/en/model/46e617a9

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1551680638

Flatpanels nævner også at plus for XF9005 er prisen, hvis der skal være en årsag til at finde den ældre model frem, som de på tidspunktet regnede med blev i hele 2019, som nu ser ud til at forsvinde i butikker og ikke være lager vare.

Så, du får ikke ringere tv, bare dyrere med ikke kun samme med bedre specs end XF9005, hvis prisen ikke er vigtigere. Som anmeldelse også beskriver.
Super mange tak for uddybningen. Så du er altså enig, at det umiddelbart vil være det bedste tv for mit behov? ?
Af Ballers
#302854
Romkuglen skrev:
PeterD skrev:Tænker OLED med den perfekte evne til at vise sort er en værdig mulighed.
Til film - især med HDR - helt klart ja til OLED. Men hvis det eks. skal bruges i en lys stue, og dagen - og så til at se fodbold og/eller sport generelt - tja der ville jeg vælge et LED LCD, som så som bonus kan fåes større en OLED til samme pris. SONY´s TV i 8 og 9 serien kommer med ChromeCast indbygget ifbm. Android TV.

Et SONY TV som eksempelvis KD-75XG9505 vil være en sweetspot for dine ønsker og preferencer. Tilmed er SONY´s TV kendte for at have god bygge kvalitet, mulighed for opgradering af SmartTV i 3-4 år efter køb (her Android OS) og alt i alt en god TV eje oplevelse.
Tak for dit input ? Vil der fx være noget i vejen for at vælge 85” modellen eller vil billedet blive for dårlig efter din overbevisning?