Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kasper.krommes
#302747
Hejsa. Har prøvet at google lidt, men finder kun informationer der er +2 år gamle.

Vi skal have en 30-40ish tommers skærm, som ungerne kan streame på, og som også kan bruges som skærm til laptop. Så altså en PC-monitor, der har indbygget smart TV og wifi ;)

Det vigtigste er, at det ser godt ud fungerer med laptop.

Kan læse mig frem til man bør have:
1) 4:4:4 RGB
2) Fuld 2.0 HDMI eller 2.1 HDMI
3) Lav input lag - hz?

Det er dog ikke alle skærme man rigtig kan tjekke for dette, uden at hoppe helt ind i manualer eller producentens hjemmeside. Så vil høre om der er nogen der har et lignende setup, er bekendt med aktuelle anbefalinger til et sådan setup, eller bare har nogle råd til hvordan jeg får fundet en egnet skærm ?

Takker tusind gange på forhånd.
Brugeravatar
Af hans123
#302749
Det korte svar et at alle skærme med hdmi kan bruges

Nu ved jeg ikke hvad du vil vise fra laptop. Men er det spil så har flere nye skærme game mode med laver input lag
Brugeravatar
Af bbplayer
#302751
Jeg købte Sony 43XF8577 her, den er super god som PC skærm, vil nok mene de 100hz har givet det bedre billede end min gamle LG 43" skærm gjorde.

Bruges primært til grafisk arbejde, så inget hurtigt , nok mere lidt ægte farver, store billeder og lign.
Den er virker ok for mig.

Så finder du en IPS skærm, 100hz, 43" (synes jeg er passende 49" blev alt for vildt). og lav lag , altså god opdaterings frekvens. Der var LG vist rimelig gode, synes stadig de 100hz hjælper måske er det bare bedre billede på denne.

Jeg bruger ikke skærmens smart funktioner, og kun 1 HDMI, uden remote, så knapper på siden er den jeg slukker/tænder på. Volume en sjælden gang.

Du vil ikke få noget ud af HDMI 2.1 , for jeg tvivler på vi har grafik kort som understøtter det, ikke engang GTX 2070/2080 supporter det og får det ikke da det er i chippen på kort, så det er nok ikke et mål du skal gå efter endnu på skærmen til PC brug.

Jeg har forsøgt med forskellige farveformat settings men intet jeg synes at vinde på, måske fordi RGB er grafik korts native farve, kun 4:2:2 virker optimalt, så kan man bruge Windows 10 HDR og aktivere det.
Det kræver dog en del indstilling hvis pc skal se normal ud efter HDR indstilling :)
Ellers virker det men så skal man jo have noget HDR medie tilsluttet f eks. VLC fejler på non-hdr film, hvis jeg husker korrekt. Så ikke et plus som sådan.
Brugeravatar
Af TBC
#302754
kasper.krommes skrev:Det vigtigste er, at det ser godt ud fungerer med laptop.

Kan læse mig frem til man bør have:
1) 4:4:4 RGB
2) Fuld 2.0 HDMI eller 2.1 HDMI
3) Lav input lag - hz?
Hvis PC bruget og punkt 3 er væsentligt, hvorfor så ikke købe en regulær monitor og så bare smække en relativt billig Chromecast i røven af monitoren til streaming? Det er ret svært at komme i nærheden af et smart-tv der ikke går på kompromis med både responstid og hz i forhold til en PC monitor. Det er også svært at få TV med mere end HDMI 2.0 endnu og så får du maks. 4K@60 Hz med 4:4:4 RGB, en responstid på typisk imellem 15 til 50 ms https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1444728963

I en monitor vil du have langt lavere responstid og typisk finde både Displayport med VRR (Displayport er den optimale forbindelsesmetode til en PC) og evt. en eller flere ekstra HDMI indgange til andet udstyr (eksempekvis ChromeCast, ATV eller lign)

Hvis du skal have en monitor der placerer sig i markedet sådan til lidt af det hele (4 ms input lag, op til 80 Hz, VRR, indbyggede højttalere og høretelefonudgang, HDR specifikt optimeret til PC/konsolbrug), så kunne Philips monitorer begge bygget specielt til konsolbrug for øje og med indbygget tuner være et muligt "lidt på alle hylder" bud med f.eks. en ChromeCast i HDMI indgangen. Det er svært at komme til zonestyret QLED og HDR i den størrelse med en monitor til den pris. De endnu bedre udrustede og på mange måder ret tilsvarende orienterede QLED skærme (også 1000 Nits, QLED med zonestyring, men med op til 120 hz og 65 tommer) kaldet BFGD monitorer (i øvrigt med indbygget Shield) koster til sammenligning omkring vanvittige 50.000 kr. :s ...Ellers havde det været det perfekte bud.

Fra Philips får man 43 tommer til lige omkring 4000,- kr og 32 tommer til et par hundrede kroner mindre. Skærmen er ikke perfekt, men svært anbefalelig til prisen med gaming for øje, særligt i gamepad afstand - med sidder de tæt, så vær opmærksom på de dithering pixel problematiker der beskrives i reviewet! (Det ville drive mig til vandvid ...jeg sidder selv 70 cm fra en non-HDR 4K computer monitor.

https://pcmonitors.info/reviews/philips-436m6vbpab/

Men ellers: En PC monitor med Displayport til PC'en og ekstra HDMI indgang til en ChromeCast eller et ATV er langt det bedste bud hvis gaming, 4:4:4 RGB ved høje hz og med lav input lag er de væsentlige og tungest vejende faktorer!
Af kasper.krommes
#302757
TBC skrev:
kasper.krommes skrev:Det vigtigste er, at det ser godt ud fungerer med laptop.

Kan læse mig frem til man bør have:
1) 4:4:4 RGB
2) Fuld 2.0 HDMI eller 2.1 HDMI
3) Lav input lag - hz?
Hvis PC bruget og punkt 3 er væsentligt, hvorfor så ikke købe en regulær monitor og så bare smække en relativt billig Chromecast i røven af monitoren til streaming? Det er ret svært at komme i nærheden af et smart-tv der ikke går på kompromis med både responstid og hz i forhold til en PC monitor. Det er også svært at få TV med mere end HDMI 2.0 endnu og så får du maks. 4K@60 Hz med 4:4:4 RGB, en responstid på typisk imellem 15 til 50 ms https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1444728963

I en monitor vil du have langt lavere responstid og typisk finde både Displayport med VRR (Displayport er den optimale forbindelsesmetode til en PC) og evt. en eller flere ekstra HDMI indgange til andet udstyr (eksempekvis ChromeCast, ATV eller lign)

Hvis du skal have en monitor der placerer sig i markedet sådan til lidt af det hele (4 ms input lag, op til 80 Hz, VRR, indbyggede højttalere og høretelefonudgang, HDR specifikt optimeret til PC/konsolbrug), så kunne Philips monitorer begge bygget specielt til konsolbrug for øje og med indbygget tuner være et muligt "lidt på alle hylder" bud med f.eks. en ChromeCast i HDMI indgangen. Det er svært at komme til zonestyret QLED og HDR i den størrelse med en monitor til den pris. De endnu bedre udrustede og på mange måder ret tilsvarende orienterede QLED skærme (også 1000 Nits, QLED med zonestyring, men med op til 120 hz og 65 tommer) kaldet BFGD monitorer (i øvrigt med indbygget Shield) koster til sammenligning omkring vanvittige 50.000 kr. :s ...Ellers havde det været det perfekte bud.

Fra Philips får man 43 tommer til lige omkring 4000,- kr og 32 tommer til et par hundrede kroner mindre. Skærmen er ikke perfekt, men svært anbefalelig til prisen med gaming for øje, særligt i gamepad afstand - med sidder de tæt, så vær opmærksom på de dithering pixel problematiker der beskrives i reviewet! (Det ville drive mig til vandvid ...jeg sidder selv 70 cm fra en non-HDR 4K computer monitor.

https://pcmonitors.info/reviews/philips-436m6vbpab/

Men ellers: En PC monitor med Displayport til PC'en og ekstra HDMI indgang til en ChromeCast eller et ATV er langt det bedste bud hvis gaming, 4:4:4 RGB ved høje hz og med lav input lag er de væsentlige og tungest vejende faktorer!
Punkterne var blot lidt research-resultater der kunne være relevante hvis det skulle være en TV skærm.

Det lyder som om den billigste og mest pragmatiske løsninger er med en Chromecast. Ville ellers helst undgå at skulle kører flere devices når ungerne bare skal parkeres ved lejlighed.

Den skal ikke anvendes til gaming, så tænker en normal PC skærm er fin. FC sådan en her? (Mest populære +28" på EDBpriser med 4K og HDMI): https://www.edbpriser.dk/produkt/samsun ... erm-4k-32/

Tusind tak for input!
Brugeravatar
Af TBC
#302758
kasper.krommes skrev:ungerne [skal] bare skal parkeres ved lejlighed.

Den skal ikke anvendes til gaming, så tænker en normal PC skærm er fin. FC sådan en her? (Mest populære +28" på EDBpriser med 4K og HDMI): https://www.edbpriser.dk/produkt/samsun ... erm-4k-32/

Tusind tak for input!
Velbekomme. Et par pointer:

- Bemærk at den skærm som den du linker til - og mange andre monitorer - ikke har højtalere indbyggede, hvis det er et krav (du nævner selv streaming)

- Hvis det bare er kravløse unger der skal parkeres ved et ligegyldigt billede og du sigter efter en helt normal skærm uden HDR, VRR og QLED mv og det ikke er dig selv der ønsker at nyde gavn af 1440p eller 4K real-estate på skrivebordet, så kan du lige så godt gå efter en væsentligt billigere 1080p-1440p monitor. 32 tommer er alligevel så småt at du næppe vil kunne se forskel på 1440p og 4K.

- Ovenstående punkter gælder ikke mindst også mht til streaming især hvis du ikke har tænkt dig at købe den dyrere 4K og HDR kompatible ChromeCast Ultra, men bare den billige 1080p version til ca. 300 kr.
Af kasper.krommes
#302760
De kravløse unger skal se tv via Chromecast, de skal vi/jeg ikke selv. Vi har en af de tidlige modeller liggende som vi gik bort fra, netop pga Smart TV fungerede langt bedre. Jeg skal blot arbejde på den. Måske lidt Fallout hvis mit liv ændrer sig en dag ;)

Ville jeg ikke kunne se forskel på 1080 og 4K når jeg arbejder på den? Ved ikke hvad de andre teknologier indbefatter, men det vil jeg læse op på.

Har et par fine eksterne højtalere.

Igen, tak.
Brugeravatar
Af bbplayer
#302770
kasper.krommes skrev:Ville jeg ikke kunne se forskel på 1080 og 4K når jeg arbejder på den? Ved ikke hvad de andre teknologier indbefatter, men det vil jeg læse op på.
Selvfølgelig vil du se forskel.

Alene det at du kan køre UHD 2160x3840 i opløsning giver en større desktop til arbejde og mange vinduer, og når du er oppe i 43", som jeg, så er det intet problem.

Du kan stadig gøre det lidt større i windows10 , hvis du mener UHD opløsningen er for vild. Men forskellen fra 1080x1920 er jo stor.
Brugeravatar
Af TBC
#302802
kasper.krommes skrev: Ville jeg ikke kunne se forskel på 1080 og 4K når jeg arbejder på den?
Jo, særligt i forbindelse med arbejde på den qua real-estate forholdet: Det at der kan være langt mere indhold på 4K skrivebordet vs 1080p skrivebordet. Se: https://external-preview.redd.it/rn3hTp ... df65893f03

Det jeg sagde var at du næppe ville kunne se forskel på selve 1440p vs 4K >opløsningen< på blot 32 tommer, men det ville du nemmere kunne erkende på 1080p vs 4K. Dertil kommer naturligvis det mulige real-estate som den ekstra opløsning giver. På blot 32 tommer kan du meget vel få brug for at opskallere 4K indholdet, så der bliver plads til mindre indhold på skærmen, så tekst og ikoner bliver større, så real-estate mere kommer til at svare til 1440p eller mindre real-estate. Jeg sidder selv med uskalleret 4K på en 43 tommer monitor, en skærmstørrelse som 4K opløsningens real-estate passer rigtigt godt til.

Mht 1080p streaming vil du næppe opleve nogle forskelle ud over den pixel denisty du vil kunne se meget tæt på skærmen (men ikke på afstand)

.
kasper.krommes skrev:Ved ikke hvad de andre teknologier indbefatter, men det vil jeg læse op på.
HDR = High Dynamic Range
VRR = Variable Refresh Rate
QLED = En uheldig og misledende [PR opfundet] betegnelse for et LCD panel med et ekstra lag til lys og farveforstærkning bestående af nanokrystaller (Quantum dots; QD)
Zone styring = styring af lyset bag LCD panelet i zoner.

...kombinationen af zonestyring og QD er væsentligt for at en LCD skærm kan tilnærme sig og i det mindste udnytte noget af HDR signalet kontraster og lysstyrker.

Men hvis der er tale om normalt skrivebordsarbejde, SDR spil og 1080 SDR streaming er det for så vidt overflødigt.