Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nb-n-n
#302576
Hej jeg har et spørgsmål der nok falder en del uden for forum “Sorry” , men ved ikke hvorhen skal spørge...
Jeg døjer lidt med trætte øjne når jeg ser tv, og alt muligt med en skærm...så lyset bliver altid dæmpet en hel del på det hele, jeg bruger mange timer med at se tv hver dag surfer på iPhone ...
Så tænkte jeg om de gule skærm briller ville hjælpe?...mit spørgsmål er bla om man får samme farve oplevelse med de briller på?...bliver det hele ikke gult eller lidt andre farver?...
Når mine øjne bliver trætte er det ligesom at have svejseøjne...næsten!!
Så råd søges...skal siges at det er værst hvis jeg sidder i total mørke uden
En lampe tændt...men del jeres erfaring med de briller...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af nb-n-n 5. okt 2019, 19:36, rettet i alt 1 gang.
Af Globulus
#302581
Hvilke mærker/modeller af de forskellige apparater er der helt nøjagtigt tale om?

Og nej, "iPhone" eller "Samsung TV fra 2015" er ikke tilstrækkeligt i denne sammenhæng.
Af DavidWebb
#302649
du kunne også prøve at gå til optiker eller øjenlæge. Du skriver ikke om du er 18 år eller 78, men det kunne også være noget en alm "skærmbrille" kunne klare. Så start med en tur forbi optikeren.
Held og lykke med det
Af Globulus
#302655
Dit TV benytter PWM, men jeg skal ikke kunne sige ved hvilken frekvens. Din iPhone skulle være flimmerfri.

Du kan evt teste dit TV med en af de metoder der nævnes i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=QMXYfi2lRdA

Sørg for at have noget (meget) lys tændt omkring dig når du ser TV eller bruger en skærm. At se TV i mørke, når man har det sådan, er ikke den bedste idé.

Jeg vil også anbefale, at du dropper din iPhone og skifter til en iPad med True Tone til dit surferi, når du er hjemme. F.eks. den nye iPad mini eller iPad Air. Se hvilke modeller der understøtter True Tone her: https://www.apple.com/lae/ipad/compare/ Jeg har selv brugt True Tone lige siden det kom frem og det er så meget mere afslappende at se på end tablets eller telefoner uden denne funktion.

Mht om alt bliver gulligt med skærmbriller: Jeg har ikke selv prøvet et par skærmbriller, men jeg kører stort set altid min PC-skærm i "Paper"-tilstand, som nok giver lidt af en tilsvarende effekt. Nu er der jo på ingen måde tale om, at alting er totalt gult, da det ville betyde, at man ikke kunne se blå farver. Der er en drastisk forskel lige når man skifter fra "Standard" til "Paper" og derefter tænker jeg ikke yderligere over det. Jeg skifter dog tilbage til "Standard" når jeg skal redigere billeder.

Du kan - som DW skriver - tage en tur forbi optikeren og mon ikke du der kan prøve et par skærmbriller, så du kan få en fornemmelse for, hvad de gør ved omgivelserne, men i første omgang ville jeg nok selv rette så meget som jeg kan ved kilderne og eventuelle dårlige vaner (som at bruge skærme i mørke) før jeg ville farve hele min verden derhjemme.
Af nb-n-n
#302683
Jeg er 40 år...jeg vil ikke ud i nogle store omkostninger med ny airpad osv...jeg har bestilt et par Arozzi Vision Vx200 briller...om det gør forskel når jeg får dem, “de er først bestilt i går” ja det må guderne vide!!!...men tror på st skærmbriller er det jeg mangler, for det hjælper ihvertfald hvis jeg tager alm “mørke” solbriller på når jeg surfer iPhone...dog er de alm. solbriller jeg har ALT for mørke til det formål, men mine øjne slapper lidt af...så krydser fingere for at de briller er fine til mit brug


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af BrianH
#302686
Du skal da have en ny airpad (hvad det så end er) Eller... og det er bare en vild tanke... lade være med at se tv og surfe på iPhone mange timer hver dag.

nb-n-n skrev:Jeg er 40 år...jeg vil ikke ud i nogle store omkostninger med ny airpad osv...jeg har bestilt et par Arozzi Vision Vx200 briller...om det gør forskel når jeg får dem, “de er først bestilt i går” ja det må guderne vide!!!...men tror på st skærmbriller er det jeg mangler, for det hjælper ihvertfald hvis jeg tager alm “mørke” solbriller på når jeg surfer iPhone...dog er de alm. solbriller jeg har ALT for mørke til det formål, men mine øjne slapper lidt af...så krydser fingere for at de briller er fine til mit brug Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af nb-n-n
#302693
Nope...der skal findes de passende briller...hvem vil skrue ned på sin tv afhængighed!!? ...ikke mig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Af Globulus
#302704
Dine øjne skulle også gerne holde de næste/sidste 40+ år af dit liv, så skærmbriller eller ej, så er de forskellige forslag alligevel værd at have i baghovedet når maskinparken skal opgraderes.

En mobiltelefon med et Super AMOLED display (iPhone X osv + et utal af Samsung-mobiler) er f.eks. nok ikke lige noget for dig i denne sammenhæng.

Og jeg synes stadig du skal foretage en flimmertest af dit TV - uanset om du står over for at skulle udskifte det eller ej. Skærmbriller der bortfiltrerer blåt lys afhjælper ikke de problemer, der skabes af PWM. Husk også her på, at hvis en skærm benytter PWM vil den flimre mere, desto mere du skruer ned for lyset, i hvilket fald du måske er bedre tjent med at skrue OP for lyset og så have en masse lys tændt i stuen. Min tidligere PC-skærm var forfærdelig på dette punkt, så jeg "løste" det ved at skrue fuldt op for baggrundsbelysningen (= nul flimmer) og så langt ned for kontrasten, hvilket gav mig en lavere lysstyrke uden flimmer - men selvfølgelig ikke det ideelle billede.
Af nb-n-n
#302866
Jeg har modtaget mine skærmbriller *Arozzi vision vx200* jeg har helt friske øjne selv efter at have set flere film i totalt mørke ..billedet ser ikke ret “farvet” ud selvom brillerne er med lidt en lilla agtig Tint i farve, men farverne er pæne og forskellen jeg ser er bla skarpt blå er meget mere dæmpet og hvid er lidt mere som knækket hvid...altså jeg oplever en meget lille forstærkning af billedet selvom brillerne er uden styrke, det er dog så lidt at jeg næsten er i tvivl om det bare er farven i glasset der giver en forskel!...pyt, jeg syntes de briller er super fine til at tage vare på sine øjne med...billedet er i forvejen stillet til warm2 ...med brillerne virker det som om der var enu en warm justering...ansigter røde farver grønne bliver meget pæne i brillerne, når jeg ind i mellem lige skal se forskellen virker efter noget tids tilvænning af billedet i brillerne, ja så virker billedet uden brillerne meget mere blåt...det giver jo god mening, syntes billedet nærmest har samme skær som jeg husker billedrørs-tv havde bare meget bedre i detaljer 4k med 4k materiale selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk