Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302469
Hej folkens.
Håber der er nogen der kan hjælpe en noob lidt :-)
Mit forrige ellers dejlige Samsung tv røg sig en tur / blev mærkeligt efter et lyn nedslag der bla kogte min Yousee tv boks af....
Så jeg skal jo ud og have mig et nyt. Jeg tænker mit budget er max 9K.. Lidt ønsker herunder.

I omegnen af de 55"... (Gerne Samsung, dem "kender jeg" men ikke et krav)

Streamer en del netflix, viaplay og de andre der findes, samt alm tv og boxer..

Vil gerne kunne tilgå internettet fra skærmen af (ved ikke hvorfor men mit gamle tv var sygt langsomt når det kom til dette)..

Vil gerne have en soundbar til..

Helst med fornuftig billede.. I "gamle dage" hed det vist 100 hz :D Mener det jeg havde som er stået af hed 400 hz... Hvad ligger vi på den dag idag før det er godt? Jeg synes ikke jeg kan se dette under Specifikationer når jeg søger på et tv idag..

Nogen ideer? :)
#302471
Der findes bunker af tråde magen til din, og der kommer nye hver dag, så du kan finde masser af tråde om folk, der søger nyt TV, blot ved at bruge søgefunktionen.

Lad være med at tænke på Hz; det hører fortiden til.

Hvis du med at "tilgå internettet" ønsker at bruge skærmen til at browse på nettet, kan jeg på det kraftigste anbefale dig at tilslutte en computer, da jeg endnu ikke har mødt et TV, der er godt nok til denne disciplin.

Find desuden ud af, om du ønsker 55" eller 65". Hvis du har pladsen, så er 65" som regel at foretrække, og ikke meget dyrere i nogle tilfælde...
#302472
Tak for svar.
Synes ellers jeg havde brugt lidt tid på at "lede" herinde men har ikke rigtig fundet noget. Kun en gammel tråd med "anbefalinger" som jeg opdagede var fra 2007 :-D
Jeg tror ikke min stue er stor nok til et 65"...
Der er bare kommet så mange nye termer som Oled og Qled og mange andre ting. For ikke skide mange år tilbage heddet lcd eller plasma, det var da til at folholde sig til. :-)
#302473
Ja...der er kommet mange begreb til de senere år. Basalt set arbejder vi dog stadigvæk med to overordnede teknologier i form af LCD og OLED. QLED er primært en marketing gimmick, dermed ikke sagt at det er et dårligt fjernsyn. Med et budget på 9k kan du helt sikkert få en rigtig fin 55" skærm. Den overordnede bedste billedkvalitet får du med OLED og her har LG nogle fine bud med B8 og C8. Snakker vi LCD kan du kigge på noget QLED fra Samsung, alternativt kunne Sony XF9005 være et godt bud. Se evt. testen her på sitet.
#302477
Hvis der er plads på væggen, er 65" ikke for stort! :)

Her på siden, vil du kunne finde købsanbefalinger, hvor de fleste TV i den bedre ende er anbefalet:

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1169844738

Med dit budget, er du i stand til at finde et rigtigt godt TV, hvor de fleste herinde, nok vil anbefale et OLED, med mindre du er den meget forsigtige type, med et brugsmønster ud over det sædvanlige, hvor "faren" for burn-in gør, du vil søge mod et LCD.

Hvis du ikke mener, din stue kan rumme et 65" (overvej det grundigt), så vil min umiddelbare anbefaling være et LG B8 til knap 7.000 kr.:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4634988 ... ign-Priser

Med hensyn til 65"ere er der i øjeblikket ikke de gode tilbud, men de kommer med jævne mellemrum, hvor de anbefalede modeller har været nede omkring 8.000 kr. for LCDer og 10.000 kr. for OLED...

I øjeblikket er det kun Sony 65XF9005, der holder budgettet:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4515671 ... ign-Priser
Senest rettet af Supergris 8. sep 2019, 23:05, rettet i alt 3 gange.
#302487
Morten.78 skrev:Tak for svar.
Synes ellers jeg havde brugt lidt tid på at "lede" herinde men har ikke rigtig fundet noget. Kun en gammel tråd med "anbefalinger" som jeg opdagede var fra 2007 :-D
Jeg tror ikke min stue er stor nok til et 65"...
Der er bare kommet så mange nye termer som Oled og Qled og mange andre ting. For ikke skide mange år tilbage heddet lcd eller plasma, det var da til at folholde sig til. :-)
QLED er en opgraderet LCD skærm som vi alle ved. OLED er anderledes