Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madz
#302378
har idag været ude og se på nyt tv og blev ikke rigtig klogere kommer fra et gammelt samsung plasma fra 2009 og vil helst ikke gå ned i billedkvalitet men samtidig heller ikke ofre en bondegård
det bliver brugt til Youtube og Telia TV, har en udestue bag sofaen så der kommer en del lys ind på skærmen om dagen.
Hvad vil i anbefale?

blev anbefalet denne i power
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-733619/

og denne i Bilka
https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... /100377841
Af George1
#302381
Når nu du ikke vil ofre en bondegård, havde jeg valgt 7FN jeg synes designet er fedt og One Connect boks tæller på plus siden, hvis du starter bilen og køre til Powers åbning i Esbjerg d. 13 September kan du få Q7FN 65" til kr 6600.
Måske Samsung 8DN kommer på bud igen, den var nede under kr 8000, så får du et endnu bedre billede men ingen One Connect boks.
Af George1
#302382
George1 skrev:Når nu du ikke vil ofre en bondegård, havde jeg valgt 7FN jeg synes designet er fedt og One Connect boks tæller på plus siden, hvis du starter bilen og køre til Powers åbning i Esbjerg d. 13 September kan du få Q7FN 65" til kr 6666. ( 50 stk )
Måske Samsung 8DN kommer på bud igen, den var nede under kr 8000, så får du et endnu bedre billede men ingen One Connect boks.
Du kan også få Sony 9005 til kr 6666 Power åbning Esbjerg ( 20 stk )
Af madz
#302384
Tak for hurtig svar jeg læser at q7fn er kantbelyst og ikke bagbelyst er det noget jeg som almindelig mand kan se forskel på ?
er det nogle forskel fra mit gamle plasma
Af George1
#302386
Min bror har et kantbelyst og er meget tilfreds, men hvis du vil nørde med billedkvaliteten er både Sony 9005 og Samsung 8DN noget bedre rent billedmæssigt.
Skulle mene du får et løft i billed kvaliteten uanset hvad når du kommer fra et 10 år gl. plasma, er dog ikke plasma ekspert.
Af madz
#302390
jeg fik afvise oled var udedlukket pga. det meget lys vi har i stuen har en udestue lige bag sofaen så tv.et står med skærmen lige i solen mod syd
Af Supergris
#302394
Ingen TV yder optimalt i direkte sollys, men OLED er hverken bedre eller dårligere i den sammenhæng!
Ingen TV har i øvrigt godt af at stå i direkte sollys, da det kan skade skærmen, så overvej en anden placering eller evt. gardin...
Af PeterD
#302411
Det kommer and på om du er til LCD eller OLED.

Der er kørt lidt skræmmechampagne med at OLED ikke er så god når du får lys ind af vinduerne men jeg syntes nu det er lidt som at skyde gråspurve med kanoner..
Af George1
#302415
Herinde bliver du normalt altid anbefalet og drejet over til OLED da det har det bedste billede, uanset hvad dit behov er eller andre kommer med af forslag.
Hvis du spørger mig så er OLED ikke 40 procent bedre for en ikke nørd forbruger, men måske for en fladskærms nørd.
Af Beckham
#302421
Her må jeg erklære mig enig. OLED er fantastisk på mange måder, men skal også fodres med noget ordentlig materiale før at den virkelig shiner. Hvis vi snakker almindelig HD flow tv\streaming, så tænker jeg heller ikke at skærmen vil føles 40% bedre for den gns. forbruger.
Af Supergris
#302423
Måske ikke, men priserne er efterhånden nede i en pris, hvor andre topskærme ofte ikke kan følge med, så efter min mening, er hverken en lys stue eller prisen en gyldig grund til, at forkaste OLED på forhånd, hvis man er på jagt efter et TV i topklassen.

Hvis man på forhånd ved, man kommer til at smide en del materiale med HDR efter skærmen, synes jeg, de sidste penge (naturligvis afhængigt af hvilken skærm, man sammenligner med) er givet godt ud!
De har været under 10.000 kr. for 65", og jeg gætter på, de gør det snart igen.

En anden og ofte overset grund til, jeg foretrækker OLED, er den måde, de viser billedet på, som for mig opleves mere "filmagtigt".
Jeg har hørt folk nævne, at det minder mere om plasma end LCD, i den måde den formidler filmmateriale på, hvilket jeg personligt foretrækker...