Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#302315
Du sidder næsten og siger , vi skal begynde at køre i Ford Taunus igen? Altså hvis noget fornyer sig og teknologien , mekanik og andet gør det er for dyrt at producere, det bruger for meget energi at bruge, og kvantitets salg ikke gør det muligt mere at serie producere, så er det jo kun et plus at OLED også gør billede bedre, det bruger lidt mindre strøm (synes stadig det bruger men intet imod 40-50" plasma).

Så ikke lige et argument jeg synes om, og slet ikke at de stoppede på grund af sort, som overvejende kun er et af mange plus sider på de nye teknologier. Og så glemmer du at alle producenter af plasma lukkede fabrikkerne og de så hoppede over hos LG og købte paneler.

Skærme synes altid at have problemer, om det er LED,(x)LED eller når vi får nye mLED og andet, så finder vi jo problemer. Nok også når hologrammet dukker op, så er sort jo glemt :)
#302320
Ja mit Pioneer krp 600m står stadig fantastisk, lidt blødere billede, lidt mere støj men dybden og det filmiske billeder kan ingen led skærme komme i nærheden af, ej heller Samsung 9 serie :)
Af kronholm
#302333
Synes ikke det er acceptabelt. Bemærkede det også under fodboldkampen og efterfølgende netflix.
Vedhæftede filer
SonyOledVerticalBanding2.jpg
SonyOledVerticalBanding2.jpg (184.96 KiB) Vist 2805 gange
SonyOledVerticalBanding.jpg
SonyOledVerticalBanding.jpg (186.38 KiB) Vist 2805 gange
Af Globulus
#302334
kronholm skrev:Synes ikke det er acceptabelt. Bemærkede det også under fodboldkampen og efterfølgende netflix.
Der er mange eksempler på resultatet af 5%-testen i denne tråd:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... tting.html

Her er en tråd specifikt om A1E:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... ed-tv.html

Dit TV ser meget almindeligt ud i den sammenhæng.

Du kan da prøve at få det byttet og håbe det bedste, men du vil formentlig enten få at vide, at det falder indenfor specifikationerne eller du vil blot få et nyt eksemplar med de samme - eller andre - problemer.

I så fald må du afgøre med dig selv, om OLED er noget for dig eller om du kan lade være med at sidde og kigge efter det i mørke områder af et billede - på samme måde som LCD-ejere må vænne sig af med at lade sig distrahere af clouding.

Som nævnt tidligere i tråden har nogle producenter delvist løst problemet vha dithering i nogle af de seneste modeller.
Af kronholm
#302335
Jeg skal ikke have byttet noget som helst. Hvis det dér er acceptabelt på et 180.000,- krs tv, så bliver det bare returneret og så tror jeg sony ryger på listen over producenter jeg ikke skal have noget fra.

Men siden du negligerer problemet, så vil du måske købe det?
Af Globulus
#302336
Jeg neglicerer det ikke. Jeg har i et tidligere indlæg linket til den seneste side i mega-tråden om emnet, hvor en bruger skriver, at problemet er løst med en opdatering til C8 (og E8 og nyere modeller, går jeg ud fra) og at Panasonic heller ikke ser ud til at lide af det (længere), mens Sony ikke har gjort noget ved det.

At der overhovedet eksisterer en aktiv mega-tråd er jo i sig selv en indikation på, at der er et problem.

Og problemet eksisterer stadig i de fysiske paneler, men producenterne er blevet bedre til at skjule det vha dithering-algoritmer.

Du har så valgt en Sony-model fra 2017 og jeg forsøger blot at henlede opmærksomheden på, hvad man skal regne med for denne model. Et af dine billeder tyder også på, at du ikke just sidder 5 meter fra dit TV, så urenheder i billedet vil alt andet lige være mere tydelige, når man sidder (relativt) tæt på.

At modellen engang har kostet 180.000 kr. tillægger jeg ikke nogen betydning i den sammenhæng. Du har vel givet 49.999 kr. for den, hvis du lige har købt den, og selv den pris er udtryk for, at 77"-størrelserne stadig ikke produceres i store mængder på de eksisterende produktionslinier. Prisen - hvad den end måtte være - skal heller ikke tages som udtryk for, at TV'et indeholder anden og bedre teknik end de mindre størrelser.

Når nye produktionslinier/fabrikker tages i brug må det forventes, at prisen på den størrelse vil rasle ned, på samme måde som vi har set det med de store LCD-modeller. Det er kun 4 år siden man skulle betale 150.000 kr. for et 88" Samsung SUHD TV og i dag kan man få et 85" Samsung QLED TV til 25.000 kr. Om et par år kan prisen på et 77" OLED meget vel være krøbet ned under 25.000 kr. - for at gribe et tal ud af den blå luft.

Dine eneste reelle alternativer er vel LG C8 og C9. C8 er på tilbud til 46.999, men ser ud til at være udsolgt, mens C9 koster 66.999 kr.

Hvis det var mig selv, der stod og skulle bruge et OLED TV i den størrelse, ville jeg starte med at købe et 75" QLED TV såsom Samsung QE75Q7FN (2018-model) til 15.999 eller QE75Q60R (2019-model) til 14.999 kr. som en stop-gap løsning og så udskifte det med et OLED om et par år, når der formentligt er kommet et endeligt gennembrud i prisen på de store modeller.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#302346
kronholm skrev:24.000,- så laver vi en hurtig handel. Jeg smider 2 års ekstra garanti oveni.

Er det det vi gør?
Er det nu blevet til en salgstråd? Fangede slet ikke salg/køb er kommet på tale ;;)
Af Globulus
#302348
Basto skrev:Det ser voldsomt ud ? jeg troede ikke Oled var så skidt
Rolig nu. Jeg tvivler ikke på, at man lægger mærke til det i levende live, hvis man kigger efter det, men kameraet forstærker effekten og det er ikke anderledes end når man ser fotos eller YouTube-videoer, som får blooming på LCD TV til at se værre ud end det er.
Af George1
#302350
Globulus skrev:
kronholm skrev:Synes ikke det er acceptabelt. Bemærkede det også under fodboldkampen og efterfølgende netflix.
Der er mange eksempler på resultatet af 5%-testen i denne tråd:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... tting.html

Her er en tråd specifikt om A1E:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... ed-tv.html

Dit TV ser meget almindeligt ud i den sammenhæng.

Du kan da prøve at få det byttet og håbe det bedste, men du vil formentlig enten få at vide, at det falder indenfor specifikationerne eller du vil blot få et nyt eksemplar med de samme - eller andre - problemer.

I så fald må du afgøre med dig selv, om OLED er noget for dig eller om du kan lade være med at sidde og kigge efter det i mørke områder af et billede - på samme måde som LCD-ejere må vænne sig af med at lade sig distrahere af clouding.

Som nævnt tidligere i tråden har nogle producenter delvist løst problemet vha dithering i nogle af de seneste modeller.
Nå synes ikke jeg har hørt meget fra ejere af billige LCD
ang. clouding måske fordi de er bekendt med problemet, synes ikke det er så relevant i denne tråd med et andet problem og mega dyrt OLED.