Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kronholm
#302264
Har lige købt et sony a1 77" oled. I mørkere film klip har jeg bemærket lodrette striber, og har derfor kørt et test klip for at undersøge det.

Jeg har vedhæftet billede.

Er det noget sony reparerer på garantien eller mener producenterne at man bare skal leve med det? Jeg havde høje forventninger til oled teknologien, og det her skuffer mig ærlig talt.

På det ene billede ser der også ud til at være kraftig retention / burn in fra android logoet? Det havde jeg faktisk ikke spottet.
Vedhæftede filer
Sonyoled2
Sonyoled2
Screenshot_20190904-231107.png (778.87 KiB) Vist 3005 gange
Sonyoled
Sonyoled
Screenshot_20190904-230326.png (694.7 KiB) Vist 3005 gange
Af kronholm
#302274
Fidusen ved at vælge et oled tv med "perfect black" må da siges at forsvinde, når billedet får bjælker i netop de scenarier hvor oled skulle have en fordel.

Det kan godt være man ikke betragter det som en betydelig fejl på et 55", men når man sidder 3-4 meter fra et 77" så synes jeg ikke det er acceptabelt på et tv der kom på markedet i slutningen af 2017, med en vejledende pris på 180.000,-
Af George1
#302296
idan.nir-hakak skrev:George. Hvad hjælper et led på banding, de døjer også med problemet ? Tænker en kalibrering vil formindske problemet eller tager jeg fejl der ?
Trådstarter skriver jo selv at der er skuffelse over teknologien OLED og nævner burn in, det var ikke for at fornærme nogle OLED fan, men blot et forslag da jeg synes Q90 er et godt alternativ især til kr 25000.
#302298
Nej han nævnte retention, forsvinder igen. Og hans store hurdle var banding og ikke teknologien. LCD lider ligeså meget af det samt endnu flere ulemper oveni som oled ikke har. Nej Q90 når ikke a1 om aftenen til film. Så er det primært film og serier om aftenen så er A1 et bedre tv på alle fronter.
Af Globulus
#302302
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... g-254.html

--- klip ---

From what I can gather about the near-black overshoot.

LG: Mostly solved but not completely, I can still sometimes see hints of it but not nearly as bad as it was before the fw fix.

Panasonic: According to Vincent's review completely solved. (secret magic sauce?)

Sony: Seems like they completely ignored this issue. Looking at Vincents A9G review and also the comparison to Panasonic, the near-black overshoot on the Sony looks just as bad as I remember it from my C8 before the fix.

--- klip ---
Af George1
#302304
idan.nir-hakak skrev:Nej han nævnte retention, forsvinder igen. Og hans store hurdle var banding og ikke teknologien. LCD lider ligeså meget af det samt endnu flere ulemper oveni som oled ikke har. Nej Q90 når ikke a1 om aftenen til film. Så er det primært film og serier om aftenen så er A1 et bedre tv på alle fronter.
Trådstarter skrev dette
Jeg havde høje forventninger til oled teknologien, og det her skuffer mig ærlig talt.

På det ene billede ser der også ud til at være kraftig retention / burn in fra android logoet? Det havde jeg faktisk ikke spottet.
Af George1
#302310
Henviser til hvad jeg skrev i tidligere indlæg, men tak for kampen.
Trådstarter skriver jo selv at der er skuffelse over teknologien OLED og nævner burn in, det var ikke for at fornærme nogle OLED fan, men blot et forslag da jeg synes Q90 er et godt alternativ især til kr 25000.
Af kronholm
#302312
Man undres over at plasma er udkonkurreret pga. et marginalt bedre sortniveau, når man så til gengæld får en røvfuld banding i stedet.

... Men det er jo så nok ultra hd og miljø fanatikere der fortjener at få skylden for det.