Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#302143
Hej folkens,

Første indlæg herfra. Jeg ville egentlig ha' skrevet et indlæg i tråden "65" til under 10.000," da jeg står i en lignende situation og skal købe en ny 65" fladskærm til under 10.000 kr. Men, for at præcisere min afsøgning mest mulig vælger jeg nu alligevel, at starte en ny tråd.

Jeg har indtil videre brugt en Epson EH-TW650 LCD projektor til min hjemmebio, en projektor jeg i øvrigt er yderst glad for, og projicerer billedet op på et 127" fastramme-lærred. Forskellige overvejelser gør dog, at jeg nu vil skifte til en fladskærm i stedet, og disse er lige fra at være fri for blæserstøj (som i mine ører er tydelig selv i Cinema-mode, hvor der er mindst blæserstøj), integrering af Netflix og HBO platforme på en lidt nemmere måde måske, at kunne se film selv når lokalet ikke er rimelig mørklagt, 4K UHD, nemhed udi opsætning (står og skal flytte i ny lejlighed), og så det faktum, at de 127" fastrammelærred pt. gør livet lidt sværere for en audiofil, der ofte finder, at højttalerne står i vejen midt i billedet.

Mit kildemateriale til en ny fladskærm vil være Blu-ray/4K UHD, Netflix/HBO (i højeste opløsning) og lidt DR net-TV - med prioriteringen af det sete i nævnte rækkefølge.

65" er den skærmstørrelse der vil passe mig bedst, da jeg på den måde lige kan se hele skærmen mellem mine højttalere (som er ret brede, godt 80 cm), uden jeg herved også føler at den bliver for lille (er jo vant til 127"). Jeg intenderer at montere fladskærmen på væggen, men er det for nogle at se mere hensigtsmæssigt, at stille TV'et ovenpå et lavere møbel måske?

Den fladskærm der pt. har min største bevågenhed, er Sony's KD-65XF9005, der jo generelt er varmt anbefalet af brugerne her, samt ikke mindst også godt anmeldt her på siden. Jeg kan også godt li' der er Ethernet indgang, da jeg foretrækker kablet forbindelse når der skal streames højopløseligt indhold fra Netflix, HBO og net-TV. Android softwaren får dog høvl (kan man ikke "bypasse" Android-delen med andre software valg som f.eks. Chromecast og andet via USB?). Nu er nævnte model jo også fra sidste år, så begynder der måske at presse sig nogle prisrimelige OLED-modeller på?

Sony'en bruger en LCD-skærm, men selvom OLED er næste teknologiske skridt, er det så for alle - alt andet lige - også den bedste synsoplevelse? OLED står jo knivskarpt med vanvittige farver, kontrast og flot sort-niveau, men kan det blive for meget af det gode? Nu er jeg f.eks. vant til, at se billedet via reflekteret lys fra en projektor, der giver et meget "cinematisk" feel som man også oplever i biografen, og kunne det derfor i det "lys" være en bedre idé, at købe en fladskærm med et godt LCD-billede, der umiddelbart fremstår lidt mildere vs. OLED?

Kom gerne med indskud, og beklager den lange besked.

/Mikael
#302145
Ang oled

Så er det jo bare tættere på det korrekte billede

Har ikke vandvittige farver eller står skarpere end lcd

Snakker vi lys så har oled faktisk mindre lys end lcd.
Tak for inputs - de er noteret :)

Det mere pragmatiske spørgsmål kunne så være, om et LCD-panel som det findes i nævnte sidste-års Sony model, der dengang kostede 20k kr., bider skeer med OLED-paneler der findes i nyere TV's med en lavere grundpris?
#302147
Indenfor dit budget på 10000kr er der ikke plads til et OLED, ellers havde jeg selv gået med den ud fra dine behov. Særligt da HDR også er overlegen her.

XF9005 glimrer med bevægelse og er god til sport, den er tilgengæld langsom i kanalskift, opstart, menu, smart tv mm.
Jeg havde selv gået med Samsung Q8DN, den har tilsvarende billidkvalitet med XF9005, men features er væsentlig bedre. Tizen smart tv er smooth og velfungerende, hurtigt på de parametre hvor Sonyen er langsom hvis det har noget at sige for dig..
Yderligere er den 1000kr billigere lige nu


https://www.pricerunner.dk/pl/2-4676092 ... ign-Priser
#302148
Grandahl skrev:Indenfor dit budget på 10000kr er der ikke plads til et OLED, ellers havde jeg selv gået med den ud fra dine behov. Særligt da HDR også er overlegen her.

XF9005 glimrer med bevægelse og er god til sport, den er tilgengæld langsom i kanalskift, opstart, menu, smart tv mm.
Jeg havde selv gået med Samsung Q8DN, den har tilsvarende billidkvalitet med XF9005, men features er væsentlig bedre. Tizen smart tv er smooth og velfungerende, hurtigt på de parametre hvor Sonyen er langsom hvis det har noget at sige for dig..
Yderligere er den 1000kr billigere lige nu


https://www.pricerunner.dk/pl/2-4676092 ... ign-Priser
Erhm..XF9005 er stadig bedst til bevægelse.. ;)

"Q8DN er den åbenlyse konkurrent til Sony XF90, hvor den vinder på lysoutput og brugerflade, men halter bagefter på bevægelseshåndtering og pris. Vi tildelte Q9FN en award for et par måneder siden, hvilket til dels var motiveret af den innovative One Connect boks, men bortfaldet af denne på Q8DN og med en intropris 4.000 kr. højere end XF90 i sin tid (65"-modellen), så falder den lidt mellem to stole rent value-for-money-mæssigt.

Vi lader det være op til den enkelte, hvad der prioriteres højest og hvis styresystemet (som ikke opdateres løbende på Q8DN) og brugerinterface vejer tungt, så er den et værdigt alternativ til Sony XF90.

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1533535150
#302149
PeterD skrev:Erhm..XF9005 er stadig bedst til bevægelse.. ;)
Det er da så værd at huske at siden her, har anmeldere som mener noget andet.

i år har vi sammenlignet LG C9 med Sony AG9. Sidste år konkluderede vi, at LG mere eller mindre har indhentet Sony, der har ført an på dette område i årevis

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1559025204

Så nu har du LG og Sony som gør det fint på begge fronter, og ingen taler Samsung her.
#302165
En skam, du ikke kan finde plads til en ordentlig projektor, da der findes mange gode nye modeller på markedet, der vil sparke din eksisterende model ud til højre, med støjniveauer, der ligger væsentligt under din nuværende model.

Med det du skal bruge skærmen til, og de kilder du har tilsluttet, vil jeg også vente på OLED kommer ned under 10.000 kr. igen, som det har været for nylig, eller finde lidt ekstra penge, da ydelsen ved materiale med HDR er så meget bedre...

Personligt kunne jeg aldrig lade smart-TV-delen på et TV styre mit valg, da jeg udelukkende ser mit TV/projektor som en monitor.
Der findes så mange eksterne løsninger på markedet, der slår ethvert smart-TV med flere længder.

Hvis du ender med en model fra Samsung, skal du være opmærksom på, de ikke understøtter DTS, men det kan naturligvis løses med en ekstern enhed.

LED-TV fremstår ikke "mildere" end OLED, tværtimod vil jeg næsten sige, da de bedre modeller har mere lys at give af, men dine indtryk har du sikkert fået ude fra butikkerne, hvor TVene står side om side og prøver at overdøve hinanden, så den uerfarne køber vil som regel vælge det TV, som umiddelbart er mest "fremme i skoene", derfor er det vigtigt, at bruge tid på at finde den bedste profil, når TVét er kommet hjem i stuen, og bruge tid på at få det indstillet bedst muligt.

Med hensyn til Ethernet-indgang, tror jeg, du vil få svært ved at finde et smart-TV, der IKKE har det!
Senest rettet af Supergris 1. sep 2019, 21:36, rettet i alt 2 gange.
#302167
Kære folkens,

Tak for indsparkene.

@Grandahl: Samsung TV'et du bringer på banen ser yderst kapabelt ud. Der er dog ét aspekt ved anmeldelsen her på siden der vækker mindre heldige associationer:

Ser vi på håndteringen af bevægelse, så er vi stadig ikke sluppet af med den tilfældige stutter, som Samsung traditionelt lider af, og pga. den lave responstid på LCD-panelet, så vil materiale i lav billedfrekvens (såsom Blu-ray og film i almindelighed) vil have tendens til at se ud som om det hakker.


Jeg er pænt hysterisk når et billede i bevægelse hakker - det er i sandhed en af mine kæpheste, at bevægelser har et umærkeligt flow, og jeg ser med det samme, hvis der er bare den mindste anormale "opførsel" her. 24 fps Blu-ray afspilning er bestemt ikke perfekt mht. bevægelse, men mit afspilnings-program til film (og musik), JRiver MC25, har en feature der udglatter bevægelser ret effektivt, uden der herved er uheldige bivirkninger - synlige af slagsen, i hvert fald. Andre mennesker er observante/følsomme omkring andre faktorer ved billedgengivelse, som de ligger særlig vægt på, og naturlig bevægelse er altså en af mine.

Måske Sony ligger bedst i svinget her netop pga. at de er rost for bevægelser. Deres billedprocessor, X1, i Sony KD-65XF9005 er åbenbart en giftig sag.

@purtsak: tak for tippet mht. nævnte OLED LG model. Gad vide hvordan den håndterer bevægelse?

Ja, det er med at være hurtig på stikkerne med tilbuddene på de interessante modeller og mærker, og fedt sitet her kan give et godt fingerpeg. Det er netop jeg benytter mig af :)