Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Perfod
#301745
Har lige erhvervet mig et Lg 65 B8 men ved hurtig panorering hakker billedet.
Alt det hakkeri kan fjernes hvis jeg slå trumotion til , men så ligner det jo at det er filmet med en mobiltelefon.
Hvad er løsningen på mit problem, eller skal jeg ha nyt tv
#301752
Du skriver jo intet om, hvilken software, du afspiller med?
Det er meget vigtigt, du har indstillet din afspiller, så den afspiller materialet i den hastighed, det er optaget i, ellers vil du opleve hakken...

1080p relaterer jo kun til opløsningen, og siger intet om bitraten eller hvilken hastighed, det er optaget i...
#301756
Problemet er nok, at der mismatch mellem kildematerialet og output til dit tv, når det gælder opdateringsfrekvens.
Af Perfod
#301760
Supergris skrev:Du skriver jo intet om, hvilken software, du afspiller med?
Det er meget vigtigt, du har indstillet din afspiller, så den afspiller materialet i den hastighed, det er optaget i, ellers vil du opleve hakken...

1080p relaterer jo kun til opløsningen, og siger intet om bitraten eller hvilken hastighed, det er optaget i...
Afspiller med NVIDIA Shield med KODI.
Hz er indstillet til 59,xxx som er 2,5 gange 24fps og det som der anbefales
Brugeravatar
Af elcom
#301761
Uden at være ekspert, men er det så ikke en af udfordringerne med visse OLED TV?

At panelet opdaterer så hurtigt at det kan give udfordringer med indhold i lav framerate, som film i 24fps.

Læste en anmeldelse af et B8, hvor de nævnte at det kan hjælpe at slå motion håndteringen til, men gør det med custom settingen, så den kan justeres så lavt som muligt for at undgå SOE (den mobiltelefons tilstand du nævner).
Af sokken
#301763
Perfod skrev:
Supergris skrev:Du skriver jo intet om, hvilken software, du afspiller med?
Det er meget vigtigt, du har indstillet din afspiller, så den afspiller materialet i den hastighed, det er optaget i, ellers vil du opleve hakken...

1080p relaterer jo kun til opløsningen, og siger intet om bitraten eller hvilken hastighed, det er optaget i...
Afspiller med NVIDIA Shield med KODI.
Hz er indstillet til 59,xxx som er 2,5 gange 24fps og det som der anbefales
Jeg har afspillet mange film på min shield med kodi og jeg har endnu ikke oplevet hakkeri. Så du burde få den til at køre uden hakken.
Det er en B6 jeg har og mener den er indstillet med flatpanels kalibrering
#301767
elcom skrev:Uden at være ekspert, men er det så ikke en af udfordringerne med visse OLED TV?

At panelet opdaterer så hurtigt at det kan give udfordringer med indhold i lav framerate, som film i 24fps.

Læste en anmeldelse af et B8, hvor de nævnte at det kan hjælpe at slå motion håndteringen til, men gør det med custom settingen, så den kan justeres så lavt som muligt for at undgå SOE (den mobiltelefons tilstand du nævner).
Jo, det er en af udfordringerne pga. sample and hold teknologien der anvendes i OLED panelerne i kombination med den lave responstid.

Problemet kan reduceres på de OLED tv, der har BFI (Black Frame Insertion) teknologi. Oftest reducerer det dog lysstyrken betragteligt og introducerer også flimmer ved nogle opdateringsfrekvenser.
Brugeravatar
Af elcom
#301771
Hvad jeg kan læse mig til, så kan du forsøge med Real Cinema til ON og True Motion custom med både de-judder og de-blur sat til 0.

Hvis problemet er med 24fps materiale.
Af Mr.DJ
#301772
Perfod skrev:Har lige erhvervet mig et Lg 65 B8 men ved hurtig panorering hakker billedet.
Alt det hakkeri kan fjernes hvis jeg slå trumotion til , men så ligner det jo at det er filmet med en mobiltelefon.
Hvad er løsningen på mit problem, eller skal jeg ha nyt tv
Nu ved jeg ikke "hvor nørdet" du er mht. din tekniske viden, men panoreringer kan i sagens natur aldrig blive 100% flydende så længe vi snakker om indhold der er optaget med 24 billeder per sekund(24 fps). Derudover vil synligheden også afhænge af hvordan den panorerende scene er optaget og nogle scener vil derfor have mindre "hakken" end andre.

Men som de andre i tråden antyder, man minimere problemet ved at sikre sig at man har synkroniseret tv + afspiller til den mest ideelle opdateringsfrekvens, samt som du allerede har fundet ud af, aktivere truemotion funktionen. Jeg har ikke selv et OLED, men mindes at truemotion funktionen har forskellige niveauer af virkningsgrad....har du eksperimenteret med dette og var det stadig ikke acceptabelt? Flatpanels plejer så vidt jeg erindrer at sætte denne til "low" eller hvad det nederste trin nu hedder.

Hvis du har en 48FPS optaget film a la The Hobbit serien, kan du sammenligne panoreringer(disclaimer: Kender ikke til Nvidia Shields specs og ved derfor ikke om denne understøtter 48fps playback). Har selv en PopcornHour A-500 medie afspiller, som kan synke på både 50/60 og 24fps indhold, men aner som sagt ikke om Shield tilbyder dette.

Men håber da du kunne bruge mit skriv til lidt alligevel! ;-)
Af Perfod
#301779
Har leget lidt med truemotion , meeen det ser sygt underligt ud...
Har nu læst mig frem til at det er et generalt problem på oled grundet der faktisk ikke er noget Blur på oled og det er der på LED , så derfor flyder det mere sammen på LED og hakkeri ses ikke så tydeligt .
Problemet er ikke overhængende og konstant men sad lige og så en Bokse film i går hvor jeg bemærkede baggrunden hakkede et par gange..
Men måske er det bare sådanne når man får nyt tv at man sidder og kigger efter fejl, har ihvertfald oplevet noget nyt hver gang jeg køber nyt TV , det sker dog ikke så tit jeg køber nyt tv.
men takker mange gange for hjælpen med inputs til løsning
#301784
Du skal sætte skærm frekvensen til at være ens med filmen:

Adjust display refresh rate to "On start / stop".

Har samme tv, og oplever ikke stutter.

Jeg bruger dog ikke den fejlbehæftede KODI, men SPMC som er baseret på KODI, men optimeret til Shield.

De skal "frekventere" ved samme hastighed, så stutter det ikke mere.

Når det er sagt, har jeg også justeret mig lidt ud af det:

Se link: https://www.reddit.com/r/OLED/comments/ ... r_on_oled/