Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars L
#301460
Det er ved at være tid til at skifte min gamle plasmaskærm fra 2009 ud med et nyt TV.

De 2 anker, jeg har haft med mit tidligere tv, er refleksioner (lys fra vinduer og lamper) samt at det har været meget svært at se, hvad der foregår i mørke scener. Jeg har en lys stue med en vestvendt væg bestående af vinduer. Vi sidder ca. 4.5 meter væk.

Jeg er usikker på, om det skal være QLED eller OLED. Der skal være hurtigt menuvalg - der er ikke noget værre end at side og vente. Skal mest bruges til streaming dog.

Budgettet kan være et sted mellem 10-80.000 kr. Men der skal være værdi for pengene. Så hvis et TV til 80.000 kun er marginalt bedre end til 20.000, bliver det naturligvis det til 20 :)

Mvh. Lars

Hvad ville I vælge?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301462
Tillad mig at lægge ud med et forslag;

1. Samsung Q90R pga det mest lysstærke billede med suveræne betragtningsvinkler og få refleksioner. Det bedste QLED tv med billede i tilnærmelsesvis OLED-klassen.
2. LG C8 (77") som for tiden fås til en særdeles fordelagtig pris omkring 32K. Fantastisk flot billede. Dog skal man være obs på de sædvanlige kendte brugsmønstre mht undgåelse af burn-in.
Af Lars L
#301503
Tusinde tak for hurtigt svar! Jeg var ude at kigge på 1 i dag.

Sælgeren talte om en 8K model i stedet for 4K modellen. Hvad tænker du om det - er det det værd?
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301505
Du er altid velkommen :)

Sælgeren har højst sandsynligt forsøgt, at sælge dig en Samsung 8K fra 2018, da der skal luges ud i lagrene. De fås til stærkt nedsatte priser, men er sikkert ikke umagen værd.
Formoder, at du har været ude og kigge på et 4K Q90R, som modsat 8K modellen har markedets mest effektive AR coating + betragtningsvinkler som ligger i den fornemste ende af skalaen.

Der er stort ikke noget 8K materiale at fodre et 8K tv med og når PS5 frigives er det slet ikke sikkert at Samsungs 2018 8K tv overhovedet vil kunne afvikle spil i den opløsning. Nogle rygter taler om at Samsung vil tilbyde en løsning, men intet konkret er kommet op på bordet.

Kig ved lejlighed evt på denne artikel herinde:
Hvorfor du ikke skal købe 8K TV i 2019
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#301510
Jeg ville umiddelbart springe 8K over. Vi har testet Q900 og jeg ville til enhver tid tage Q90R før jeg nappede Q900 (eller Q950).
Af Lars L
#301530
Tak til jer begge :) Det var en Q950 han foreslog. Jeg tror, jeg hopper på en Q90R - LG C8 ser også lækker ud, men vi er slemme til at at efterlade TVet med et eller andet stilbillede på. F.eks. går børnene gerne flere timer fra en minecraftskærm på pause.
Af Supergris
#301531
Hvis penge ikke er noget problem, er det vel nok ét af de bedste bud, men jeg synes absolut ikke, det er de ekstra penge værd, da der er tale om en forholdsvis ny model, som du får lov til at betale for.

Der er 15.000 kr. til forskel i forhold til sidste års model, som priserne er i øjeblikket, hvilket der kan fås en masse andet godt for; faktisk findes der rigtig fornuftige TV i 75" til mindre end prisforskellen, hvor ydelsen ikke er langt efter de to Samsung, der er på tale, som du kan finde her på siden, blot ved at søge lidt.

Da udviklingen går så hurtigt, ville jeg ærgre mig ved at smide for mange penge efter et TV, der 6 mdr. senere, kan erhverves for det halve eller mindre!

Jeg ville nok i stedet kigge på sidste års model, hvor den største forskel nok er antirefleksbehandlingen, som ikke nødvendigvis behøver være et problem:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4542897 ... ign-Priser
Af Supergris
#301626
Personligt mener jeg ikke, Samsung er 11.000 - 26.000 kr. bedre end f.eks. Sony 75XF9005, som kan fås til 14.000 kr.:

https://www.pricerunner.dk/pl/2-4516050 ... ign-Priser

Smid en Nvidia Shield TV eller en Apple TV 4K efter den, og du har et system, der ikke er langt efter i ydelse.
Der er også masser af penge tilovers, hvis du vil investere i en bedre fjernbetjening, der kan styre al din elektronik...

Om 2 -3 år, kan du så skifte TV, hvis der er kommet noget afgørende bedre på markedet, uden du behøver ærgre dig. Medieafspilleren kan flyttes med over, eller finde et andet sted at gøre nytte...
Brugeravatar
Af elcom
#301628
Hvis fokus specifikt er på præstation i en lys stue, mere end prisen. Så er Q90R et fornuftigt valg, det er et imponerende refleksions lag de har sat på den. Og der kan forhandles når prisen er ren ny pris. Der har været en del forskellige 20% kampagner på 2019 QLEDs, med forskellige krav. Men sælgerne plejer at være til at snakke med, hvis man fanger en der har lov til at handle.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301630
Der er ca 3 mdr til BF og hvis prisen for et Q90R kommer ned i samme leje, som Q9FN kom ned i sidste år, så kan det købes for ca 17K.
Jeg er optimist og tror, at det evt kommer ned i 15-16K.
Af lennon
#301634
Jeg ville også helt klart gå efter Q90 i stedet for Q9 . Den er som nævnt optimeret på nogle ret så vigtige parametre - netop antirefleks og betragtningsvinkel .
Af Supergris
#301635
Fint TV, men ALT for højt prissat! Den kommer næsten med garanti ikke ned under 17K for 75"eren foreløbig, hvis nogensinde...
Af George1
#301636
Tror IT bruger tænker på 65 " men Q9FN 75" havde vejledende pris på kr 45000 og har netop været nede i under kr 22000 så Q90 75" med vejledende pris på kr 40000
kommer ned i kr 18000/19000 over tid.