Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#300947
Hejsa.

Har lige købt et fantastisk C8 65" som erstatning for mit 55" B6. Alt er godt, og er rigtig glad for de nye Technicolor-profiler etc. MEN men men... Jeg sidder og ser Jumanji i Dolby Vision, "Cinema" profilen. OLED light omkring 50 og ellers ikke pillet ved noget. Jeg kan så se, at når man når til scener, der foregår i halvmørke i længere tid (få minutter), så begynder tv'et at skrue ned for lyset. Og det rammer alt, lige fra undertekster, som nu er grå, til selve billedet som bliver mere fladt.

Jeg havde godt læst om det problem med Sony's OLED tv men troede ærlig talt det var løst på LG. Men det seneste jeg kan finde er en udtalelse fra LG i november 2018 om, at de "vil kigge på det" eller noget i den stil. Og så er der vist ikke sket mere - så det skal man åbenbart bare leve med?

Grunden til funktionen er vist noget med, at det er for at skåne panelet. Det synes jeg bare ikke giver mening, når det sker i MØRKE scener, hvor pixelsne generelt er mindre oplyst. Jeg synes det er virkelig øv, når alt andet bare er så godt, at der så er sådan en "sygdom" med i købet, der potentielt småødelægger ret mange film.

Nogen der ved, om der findes specielt gode indstillinger, fx OLED light, brightness/contrast, der kan formindske problemet (uden bare generelt at gøre hele billedet mørkt)?

Jeg har læst at man kan løse det ved at så ASBL fra i service menuen, men der vil jeg helst ikke ind og pille... Nogen der har erfaring med det?

Mvh. Simon
#301584
Jeg tror bare det er sådan :(. Har selv et B7 med præcis samme issues. En serie som The Haunting og Hill House med sine mange mørke scener blev helt ødelagt af det - ufatteligt at der ikke er mere brok over det. Så Mindhunter Season 2 i går og blev igen taget helt ud af oplevelsen da lyset dæmpes i en mørk scene, øv. Mit tv er snart 2 år så overvejer kraftigt at slå det fra i service menuen - hvis det et eneste løsning?
#301589
GodmotherTycoon skrev:Jeg tror bare det er sådan :(. Har selv et B7 med præcis samme issues. En serie som The Haunting og Hill House med sine mange mørke scener blev helt ødelagt af det - ufatteligt at der ikke er mere brok over det. Så Mindhunter Season 2 i går og blev igen taget helt ud af oplevelsen da lyset dæmpes i en mørk scene, øv. Mit tv er snart 2 år så overvejer kraftigt at slå det fra i service menuen - hvis det et eneste løsning?
Ser selv Mindhunter sæson 2 på mit C8 og synes ikke det er der.
#301594
Jeg har modtaget service-fjernbetjeningen, og regner med at få slået det fra i weekenden, så må jeg melde tilbage om det fixer det. Og håbe på, at det ikke skaber andre problemer. Tror det bare ikke, da det jo skruer ned, når billedet er MØRKT, så kan da for h... ikke være for at skåne panelet.
#348681
George1 skrev: 5. jan 2023, 09:47 Ja undre mig der ikke er mere debat omkring dette, men det er nok et overstået problem på dette OLEDpanels site.
Jeg oplever ikke nogen udfordringer med dette.

Hvad er formålet i øvrigt at med at vække en tråd fra 2019, keder du dig?
#348696
De sædvanlige snotdumme kommentare hvis man spørge ind til noget der for nogle kan betragtes som negativt over for OLED, hvad tror du jeg vil med indlægget er at jeg ville høre om det stadig var et problem, ellers havde jeg selvfølgelig ikke spurgt det var ikke for at genere hverken Ghidora eller dig pede8000
#348697
Ghidora skrev: 5. jan 2023, 12:12 Hvorfor genoplive en gammel tråd når der findes nyere om emnet?

Det er bestemt noget der bliver diskuteret fra tid til anden...

Men hvad vil du med dit indlæg?
Havde ikke set at der var en nyere tråd om emnet, snot dumt spørgsmål hvad jeg vil med indlægget, det kan du da læse i mit indlæg.
#348709
Jeg er trådstarter på den her gamle tråd. Og beklager, at jeg aldrig fik meldt tilbage!

Men JA - at ændre "TPC Enable" til 0/off fjerner problemet. Det samme gælder i øvrigt på mit helt nye 77" C1 - der har jeg lavet samme manøvre i servicemenuen og det virker også.

Hvis man ikke oplever det her problem, ser man enten ikke film med mørke scener, der varer over et par minutter, eller man trænger til at få pudset brillerne - men hvis folk kan leve med det, må de jo selv om det :) Undrer mig bare over hvordan man kan købe OLED for at få den bedste billedkvalitet og så alligevel tilsyneladende ikke kan se, når billedet mister 40-70% af sin lysstyrke. Flatpanels har vist selv lavet målinger, der viser præcis hvor meget lysstyrke der ryger, og det er rigtig meget.

Så vidt jeg kan læse rundt omkring er det også et problem på Sonys tv (fx på A80/84J er der en tråd om på Avforums)- men skulle ikke være der på Panasonic. Så Panasonic har vel bare slået det fra permanent tænker jeg.
#348712
Jeg købte et Panasonic OLED for et par måneder siden, og jeg har ikke haft problemet.

Jeg havde fravalgt Sony pga. den aggressive dimming, men at det stadig er så stort et problem på LG vidste jeg ikke. Det er grotesk, at man skal i servicemenuen - og dermed risikere at miste garanti/reklamationsret - for at kunne bruge sit TV optimalt.