Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#301497
Måske et sjovt spørgsmål og bare misforstået,

BlueCity sælger rigtig mange Samsung mobiler med teksten (m. burn-in)

"Samsung Galaxy S8+ (m. burn-in) 64GB Midnight Black"

Nogen som ved præcis hvad de mener, er de defekte eller?
Selve teksten på modellen synes jeg ikke afslører noget.

Så er det en brugt telefon med fejl på display?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#301508
Det lyder som en plausibel forklaring. Samsungs modeller har et pentile RGB OLED-display, så det vil have samme risiko for burn-in, som andre OLED-paneler (muligvis større risiko på visse farver).
Brugeravatar
Af bbplayer
#301515
Tak,
Det bliver da rigtig kedeligt hvis tv branchen skal belastes af både LG og Samsung som laver kvalitets tv, som begge vil have en mulig begrænset levetid, LG med deres erfaring i tv, og Samsung med baggrund i de små skærme.

Ikke at glemme nogen sidder og håber at Samsung har opfundet den gyldne løsning, og har fundet ud af og løse burn-in problemet, udover at smide klistermærker på QLED skærme og få sælgere til at sælges dem på en garanti som dækker burn-in på QLED. Gad vide hvad de vil gøre når de er igang med OLED produktion, nok ikke andet end hvad LG må gøre i Danmark.

Men du har nok ret, selvom Bluecity slet ikke beskriver standard skader i deres online butik, og nævner burn-in. Det er jo ellers et hot topic her på form, og illustrerer måske omfanget af hvor meget brugere går op i det, hvis de køber gamle telefoner med burn-in :)
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301516
Ejere af Samsung smartphones som skulle opleve burn-in på skærmen, kan indlevere telefonen i ethvert autoriseret Samsung-værksted og få skiftet skærmen. Samtidigt så udskifter de også batteriet, rammen og bagcover, da det er en del af reparationen.

Havde en Galaxy S8+ og da den viste svage tegn på burn-in fik jeg en telefon tilbage der på det ydre lignede en sprit ny telefon.
Eneste krav er at telefonen er indenfor garantiperioden....men efterfølgende så gives yderligere to års garanti/reklamation på delene som er udskiftet. Slet ikke så ringe endda 8-)
Af George1
#301517
bbplayer skrev:Tak,
Det bliver da rigtig kedeligt hvis tv branchen skal belastes af både LG og Samsung som laver kvalitets tv, som begge vil have en mulig begrænset levetid, LG med deres erfaring i tv, og Samsung med baggrund i de små skærme.

Ikke at glemme nogen sidder og håber at Samsung har opfundet den gyldne løsning, og har fundet ud af og løse burn-in problemet, udover at smide klistermærker på QLED skærme og få sælgere til at sælges dem på en garanti som dækker burn-in på QLED. Gad vide hvad de vil gøre når de er igang med OLED produktion, nok ikke andet end hvad LG må gøre i Danmark.

Men du har nok ret, selvom Bluecity slet ikke beskriver standard skader i deres online butik, og nævner burn-in. Det er jo ellers et hot topic her på form, og illustrerer måske omfanget af hvor meget brugere går op i det, hvis de køber gamle telefoner med burn-in :)
Synes slet ikke man kan sammenligner burn in på telefoner og på en stor fladskærm en mobil bliver jo brugt til andet end at se film i måske 95 % af tiden.
Mener bare at problemet
alt andet lige må være til langt større gene på en storskærm
Senest rettet af George1 17. aug 2019, 22:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#301518
George1 skrev:Synes slet ikke man kan sammenligner burn in på telefoner og på en stor fladskærm en mobil bliver jo brugt til andet end at se film i måske 95 % af tiden.
Og det gør tv ikke?

Der er mange som bruger den til PS4, andre ser nyheder alt for længe, og så er der børn som ser tegnefilm, som et par eksempler?

Hvor meget anderledes er burn-in for dem som ser på mobil og synes ens billeder bare ser mærkelige ud men aldrig tænker burn-in? Bare fordi ingen taler om problemet, betyder det ikke at det er væk?
Brugeravatar
Af bbplayer
#301521
Pointen er ikke om der er 3x3cm burn-in fra facebook på ens 6" mobil, eller der er 13cm skygge på ens 55" tv skærm.
Pointen er, at Samsung har præcis samme erfaring med burn-in på små skærme som LG har på store skærme, så de kommer kun bag i køen og har intet nyt at tilbyde, når deres telefoner leverer præcis samme problemer men på små skærme hvor folk ikke senser det, for de er ikke så nørdet og køber endda defekte mobiler med fejlen på.
Det synes at fortælle os lidt om verden og hvor lidt debatten om burn-in har af betydning for den generelle befolkning, som på et debat forum synes at betyde en masse men intet udenfor, for særligt mange som gerne køber skærme med fejl på.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301524
bbplayer skrev:Pointen er ikke om der er 3x3cm burn-in fra facebook på ens 6" mobil, eller der er 13cm skygge på ens 55" tv skærm.
Da jeg besøgte Power for et par måneder siden, så viste sælgeren mig hvordan burn-in så på et LG tv. Der var IKKE tale om "13 cm skygge", men derimod endog store og spredte plamager af aftegninger fra burn-in. Det var især i den nederste halvdel af skærmen at OLED skærmen og mange af dem var mindst 20-30 cm store hvis ikke mere.

Som skrevet så tilbyder Samsung en gratis udskiftning af skærm, ramme og batteri, hvis og såfremt man skulle opleve problematikken samt to års garanti på de udskiftede dele.

Hvad Samsung tilbyder af præventive løsninger når der en dag kommer OLED tv fra deres fabrikker, kan vi kun gætte på, men mon ikke de finder på noget lignende eller andet end "pixel-massage"?
Brugeravatar
Af bbplayer
#301525
IT-Bruger skrev:
bbplayer skrev:Pointen er ikke om der er 3x3cm burn-in fra facebook på ens 6" mobil, eller der er 13cm skygge på ens 55" tv skærm.
Da jeg besøgte Power for et par måneder siden, så viste sælgeren mig hvordan burn-in så på et LG tv. Der var IKKE tale om "13 cm skygge", men derimod endog store og spredte plamager af aftegninger fra burn-in. Det var især i den nederste halvdel af skærmen at OLED skærmen og mange af dem var mindst 20-30 cm store hvis ikke mere.

Som skrevet så tilbyder Samsung en gratis udskiftning af skærm, ramme og batteri, hvis og såfremt man skulle opleve problematikken samt to års garanti på de udskiftede dele.

Hvad Samsung tilbyder af præventive løsninger når der en dag kommer OLED tv fra deres fabrikker, kan vi kun gætte på, men mon ikke de finder på noget lignende eller andet end "pixel-massage"?
Hvorfor gætte når du allerede har eksempler i butikker idag? Det synes jeg er dokumentation og beviser hvor Samsung står idag , side om side med LG og er ikke et skridt videre, udover at forsøge at slå dem rent økonomisk og det er så ikke på OLED tv skærme de gør det endnu.

btw,
Kan det ikke overraske dig at butikker sælger Samsung S8 modeller som er ca. 2 år gamle, og med burn-in fejl, vil du bare kalde det en bruger fejl? Præcis som det er på OLED tv skærme, uvidenhed gør man aldrig gør noget. Du tænker fordi du ved, uoplyste mennesker gør oftest intet for de ser ikke problemet og BlueCity sælger dem gladeligt, lyder det til, som stadig overrasker mig.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#301527
bbplayer skrev:Hvorfor gætte når du allerede har eksempler i butikker idag? Det synes jeg er dokumentation og beviser hvor Samsung står idag , side om side med LG og er ikke et skridt videre, udover at forsøge at slå dem rent økonomisk og det er så ikke på OLED tv skærme de gør det endnu.
Ingen kan med sikkerhed sige, at Samsung står side om side med LG når de en dag sender OLED tv ud til masserne. Dét vi véd, er at Samsung har en fornem service fri for udgifter hvis man har en smartphone der er under to år gammel og den viser tegn på burn-in. Vi ved også at ikke alle LG OLED tv-ejere får tilbudt en gratis reparation OG at LG's garanti IKKE dækker burn-in.....man kan være heldig og få udskiftet sit panel, alt afhængigt af hvordan man forklarer fejlen overfor dem.
bbplayer skrev:Kan det ikke overraske dig at butikker sælger Samsung S8 modeller som er ca. 2 år gamle, og med burn-in fejl, vil du bare kalde det en bruger fejl? Præcis som det er på OLED tv skærme, uvidenhed gør man aldrig gør noget. Du tænker fordi du ved, uoplyste mennesker gør oftest intet for de ser ikke problemet og BlueCity sælger dem gladeligt, lyder det til, som stadig overrasker mig.
Det eneste der overrasker mig, at Bluecity sælger Galaxy S8 uden at vide de kunne måske kunne få dem repareret hos Samsung.....resten af din smøre giver ikke rigtig nogen mening og kan ikke rigtigt se hvor du vil hen med det?

Et billigt forsøg på, at sidestille LG OLED tv med Samsung smartphones med S-AMOLED skærme og samtidig forsøge, at hævde at situationen vil blive helt den samme for begge producenter, når vi ser Samsung OLED tv. Samsung råder over en større økonomi og kapital og mange scenarier kan udfolde sig. Feks at Samsung vil tilbyde en anderledes garantidækning. De kan afsætte resourcer der skal udvikle teknikker der kan minimere/fjerne burn-in problamtikken, fremfor den lidt "klodsede" såkaldte pixel-massage, som er at finde i stort set alle OLED tv i dag.
Måske kan teknikken raffineres og udvikles op på et mere sofistikeret og effektivt plan. Indtil da kan vi gætte....ligesom du også gør, på din egen pessimistiske facon.
Har bare svært ved, at forestille mig, at Samsung ikke vil skille sig ud og gøre noget kreativt eller tilbyde en løsning der er væsentligt bedre end den LG tilbyder med pixel-massage og afvise at lade burn-in være dækket af garantien. Min holdning er bare, at risikoen er for høj ved at købe et OLED tv i dag (selvom vi er meget delte i spørgsmålet herom), for når alt kommer til alt så er der en reel risiko for, at man kan stå tilbage med skægget i postkassen, fordi man har et dyrt OLED tv til kr 30.000 med burn-in og ikke kan få repareret/udskiftet panelet.
Af bphhm
#301534
https://www.youtube.com/watch?v=eXHEYwGfT-Y&t=3s

Mobil telefoner med OLED skærme er vel ligeså modtagelige for burnin som TV hvis ikke mere, og vi har nok kun set begyndelsen. Nu er PC'er i high-end klassen også begyndt med OLED skærme. Statisk indhold = Burn in.

At nogle leverandører skifter skærmen på mobil, PC eller TV i garanti perioden ser jeg ikke nogen ekstraordinær service. Det er en absolut minimumsydelse for en teknologi der har en svaghed på netop det område hvor den bruges.

Og så er der vel en grund til at de S8'ere er til salg. Mit gæt er at de er blevet skrottet af den tidligere ejer fordi de enten har opdaget burn in og blev trætte af det eller det kan være udtryk for den teknologiske levetid som jo alt andet lige er kortere for en mobil end et TV.

Selv er jeg en klovn og har skiftet til en S10 for nylig uden at have undersøgt hvilken type skærm der blev brugt. Nogen der kender en god app til at checke for burn in?
Af Globulus
#301536
IT-Bruger skrev:Det eneste der overrasker mig, at Bluecity sælger Galaxy S8 uden at vide de kunne måske kunne få dem repareret hos Samsung
Mon ikke Blue City står i en lidt anden situation mht garanti når de har købt en brugt telefon af en kunde i forhold til kunden selv?

Det kan så tænkes, at kunden ikke har været klar over muligheden, før telefonen blev solgt, eller blot ikke gad bøvle med det, hvis telefonen måske alligevel skulle udskiftes.

Om man kan få udskiftet skærmen indenfor- eller udenfor garanti? Det er vist en af de ting der afhænger af, hvem man taler med.

Eksempel på diskussion:
https://us.community.samsung.com/t5/Gal ... d-p/259118

Hvor udbredt det er skal jeg ikke kunne sige. Min egen S7 er helt fri for problemer af den art, men jeg så engang en S7 demo-model i den lokale Bilka, hvor skærmen havde fået kraftig BI, fordi man havde ladet den stå med en notifikation på skærmen. Det skyldtes selvfølgelig en fejlkonfiguration i det miljø, men det kunne lige så godt have været bjælkerne i toppen og bunden af skærmen, hvilket sikkert er mere almindeligt, men ikke så tydeligt som et stort, gult rektangel på en hvid baggrund.