Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#301429
Hejsa

Jeg har opdateret hjemmebiografen lidt. Har Købt et 55" AONY AF8, et AppleTV 4K som jeg streamer alt igennem og en SONY STR-DN1080 receiver.

Der er dog en ting der irriterer mig, som jeg ikke kan finde ud af at løse. Hver gang jeg tænder, er lyden altid Muliti Channel Stereo og ikke Dolby Sorround, som jeg vil foretrække. Det er pænt træls at skulle skifte hver gang jeg skal se TV.

Nogen der har en idé til hvad hvordan jeg kan indstille mig ud af det?

Mvh Jeper
#301436
Det er et kendt problem i kombination med nyere Sony tv.

Forklaringen er, at DN1080 receiveren automatisk vælger det optimale lyd output, når den detekterer et Sony tv. Uvist af hvilken årsag er valget faldet på Multi-channel stereo og ikke f.eks. Dolby Surround.

Umiddelbart tror jeg kun, at det kan slås fra ved at deaktivere Bravia mode, men selv det, er jeg usikker på.
#301442
Svaret kan findes her:

https://community.sony.co.uk/t5/home-ci ... -p/2399563

"I was also having this problem with my STR-DN1080 and new KD-55AF8, thanks a lot for leading me to the TV settings "Sound mode sync - The sound field of the specified audio system will switch automatically when the TV's sound mode changes", that I turned off. It can be found under Home > Settings > Sound. Now it seems like my receiver is properly using A.F.D. regardless of my TV:s Sound mode (which I believe has no effect on the audio for HDMI sources)."
#301446
Super! Tak!
filmfreak skrev:Svaret kan findes her:

https://community.sony.co.uk/t5/home-ci ... -p/2399563

"I was also having this problem with my STR-DN1080 and new KD-55AF8, thanks a lot for leading me to the TV settings "Sound mode sync - The sound field of the specified audio system will switch automatically when the TV's sound mode changes", that I turned off. It can be found under Home > Settings > Sound. Now it seems like my receiver is properly using A.F.D. regardless of my TV:s Sound mode (which I believe has no effect on the audio for HDMI sources)."