Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#301406
Hej med jer :)

Købte i sidste weekend et: LG 49" 4K LED TV 49SM8200PLAAEU
(Godt kø-tilbud fra Power.)

Generelt står det rigtig pænt, men:

- Ved sorte scener (streamer med kabel 200 Mbit. Netflix. HBO etc.) Har jeg nogen Bleeding fra især nedre venstre hjørne.

Har stort slået alle "ekstra funktioner" fra og Baggrundslys sat til Automatisk (Prøvede med lav, men så ud til at gøre det lidt værre).
Lys, kontrast og gamma er også manuelt justeret ind over mange forsøg. Opleves især på film/serier med sort top- og bundkant.

Eksempelvis er der næsten ingen Bleed når jeg streamer GoT S8/E3: The Long Night, men den er også i "Fullscreen".
Kører jeg diverse Youtube 4K, UHD test i sort står alt godt, så det er udpræget når jeg streamer.
Men " The Cloverfield Paradox" Med Top-bundkant, fra 2 min og 20 sekunder og 1 min frem. God mørk scene, der aktivere 2-3 vertikale lyskastere fra bunden og op. Ret håbløst billede der, men hjalp er slå alle Features fra. Men billedet er blevet noget mørkt og kedeligt.

Mine spørgsmål er:

- 1: Er lidt skuffende med det "hvide lys fra kanten af." Kom fra et gammelt Samsung Plasma TV, som er stået af, så var vant til mørke. Faktisk for meget mørke.
Må jeg leve med det "lysshow", eller kan det være en defekt?

- 2: Har andre erfaringer med den her model?
Søger nyttige links, guides, kalibreringsguides etc. Kan næste intet finde på Google, som ikke er så betryggende.

Mvh Thomas
#301409
IPS-panelerne vil være mere sårbare overfor inhomogen lysfordeling og især i kanten er der risiko for, at panelet er presset lidt hårdt sammen, så man vil se lysplamager. Du kan godt forsøge at bytte den, men du slipper næppe 100% for dette uanset hvor mange modeller du kæmper dig igennem. Plasma-skærmene havde ikke denne skavank, da lys og farver ikke frembringes på samme måde.
#301572
Nej, har de samme Settings på de forskellige platforme etc.
Det jeg har lagt mærke til er at "Bleeding'en" er væsentligt mere markant, så snart der er sorte top- og bundkanter. Det ser jeg på næsten alle film grundet deres format. Så får den "pæneste" oplevelse på tv-serier, som med 16:9 formatet fylder skærmen ud fra kant til kant. Kan jo Croppe billedet, men så skær jeg siderne af og det virker lidt fjollet.
En anden ting er min betragtningsvinkel. Sidder jeg lige for skærmen ses det næsten ikke, men står jeg det venstre for skærmen f. eks. så ses lysindfaldet mere tydeligt.
Alt i alt er det ikke galt, da billedet generelt er ganske fint efter en del justeringer.