Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af ReneSørensen
#301344
Hardwarelisten:
TV: Panasonic TX-50ST60Y (fra ca 2013-14)
Forstærker: Marantz SR6013 (Fremtidssikret overkill)
Højtalere: B&W (5/1)
TV-boks: Waoo Airties 7410 (4K)
Andet: SONOS, PS3 og NVIDIA Shield.

Efter at min gamle NAD T748 nægtede at beholde indstillingerne, købte jeg ny AVR. Så fik jeg ellers problemer med HDCP 2.2, som kun var et problem på TV-boks siden. Både PS3 og NVIDIA SHIELD virkede upåklageligt og kunne afspille det de blev bedt om. Men når jeg skulle se TV-boks, fik jeg popup på TV om at TVet ikke var kompatibelt med HDCP 2.2. Det fik jeg løst med en https://www.av-connection.dk/?PNo=VL-120015 Vivolink konverter.
Men jeg har stadig, som med NAD AVR, problemer med at TV boksen smider billedet. Det kan komme igen, men med sekunders billede, så smutter det af igen.
Så kan jeg gå ind på TV og i indstillingerne vælge TV i stedet for Hjemmebiograf. Så sender TV-boksen billedet udenom AVR og her virker lyd og billede fint nok.
Jeg har lige givet 8K for AVR, så jeg har bare ikke penge nok til nyt TV også.
Er der nogle kloge hoveder der kan fortælle mig, hvad jeg har gjort forkert eller om hvordan jeg kommer videre og får løst mit problem?

Opsætning: TV-boks - HDMI - CBL/SAT - eARC - konverter - TV.
Mangler der andre oplysninger for at løse problemet?
Brugeravatar
Af bbplayer
#301347
Dårligt HDMI kabel, som ikke klarer båndvidde.

edit: Uddybet, din AVR klarer 4K? Så er det den som hoster, pga. kabler med dine tv-boks tilsluttet til den, den modtager jo det gode signal selvom dit tv ikke kan.
Af ReneSørensen
#301350
bbplayer skrev:Dårligt HDMI kabel, som ikke klarer båndvidde.

edit: Uddybet, din AVR klarer 4K? Så er det den som hoster, pga. kabler med dine tv-boks tilsluttet til den, den modtager jo det gode signal selvom dit tv ikke kan.
Tak for et hurtigt svar. Vil du mene at jeg skal udskifte alle mine HDMI kabler til 4K kabler? Simpelthen for at tilgodese min 4K AVR?
Brugeravatar
Af bbplayer
#301354
Hvis du allerede har flere HDMI kabler, og forskellige, så prøv at få TV boks kabel byttet med en anden enhed i AVR, det kan jo være kvaliteten er bedre allerede der. Vi køber mærkelige kabler og nogle er rigtig nok bedre, andre noget lort.

Så inden du bruger en formue på kabler, så prøv dem du har og specifik på den enhed som falder ud, imod din AVR, som nok også er 4K kompatibel og leverer dette signal.

Som noget andet, for sjovt, kan du måske bedre tv boks om at sende sit signal i 1080p, altså force den til mindre opløsning.

Ofteste her på forum, kan folk skifte opløsning eller farver (4:2:0) og det bliver bedre men det går oftest udover en HDR option, tv boksen har vist kun viaplay som bruger HDR men det er da en test.
Af Hep4711
#301363
Hej Rene
Jeg har haft samme problem. AVR sender billedet fra tv boksen til TV som ikke kan køre 4k.
Jeg endte med at sætte tv boksen direkte til tv og køre lyden retur til AVR .
Waoo boksen tror at den skal køre 4k fordi AVR'en kan håndtere det.

Efter opdatering af TV (nyt tv) kunne jeg sætte tv-boksen til AVR direkte.
Brugeravatar
Af bbplayer
#301403
Du skal sætte AVR i hdmi port 2 (ARC) og bruge en af de andre til tv-boks, så kan du nok finde en simplink/vieralink opsætning så du sender lyd tilbage via hdmi kabel fra hdmi port 2 i tv. Og den anden ende skal ind i OUTPUT på AVR som forventet. Har AVR 2 porte, så slå lige op hvilken er til ARC.
Af ReneSørensen
#301459
Tusind tak begge to. Jeg troede at jeg var gal på den, men så viste det sig at det var min tålmodighed, eller manglende samme, som spillede mig et pus. Der går nemlig lige nogle sekunder, før lyden slår til, hvis ikke AVR er tændt med det samme. I de her 10 sekunder, nåede jeg at slukke igen, da jeg mente at lyden burde være der med det samme.
Men alt i alt virker det som det skal nu.
Nu har jeg så en konverter, til 700kr. som jeg ikke skal bruge til noget alligevel :/
Af Supergris
#301461
Godt du fik løst det!
Var konverteren dyrere, da du købte den?
Jeg kan ikke lige se formålet med den i det hele taget. I hvilke setups kunne man have brug for sådan én?