Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DHRasmussen
#301318
Er på udkig efter en ny skærm til stuen. Havde først tænkt mig en 65" LG OLED65B8 - Men fruen er bange for "burn ins". Der ud over er vi i tvivl om en 65'er bliver for voldsom, så måske en 55" kan gøre det.

Men vi har stirret os blinde. For vi er vilde med skarpheden på OLED.

Vi har derfor kigget på nogle UHD/QLED, men man kan selvfølgelig ikke se TV kanaler på de fleste skærme i butikkerne og går man på HBO og prøver med en serie (Vikings hvor der sker hurtige bevægelser) kan forbindelse være ringe og man står og bliver i tvivl om hvor vidt billedet er flydende og skarpt.

Synes det er lidt fedt med indbygget Chromecast og AirPlay eller, Samsung's samle kasse så man kun skal have et kabel op til fjernsynet - Men det er ikke et "must".

Med lidt hjælp fra sælgeren har vi sporet os ind på disse, men da de fleste køre på demo er det svært at skelne.

Samsung QE65Q67RAT "Q67R"

Samsung QE55Q85RAT "Q85R"

Samsung QE55Q70RAT "Q70R"

Philips The One 55PUS7354/12

LG 55SK8500

Philips 65OLED803/12

LG OLED65B8 / C8

Hvilket er lidt mange at vælge imellem og det kniber med at finde nogle fyldest gørende test på dem alle.

Ved godt det er smag og behag og forskellige holdninger, men hvad er jeres inputs - eller måske noget helt andet?

Skærmen bliver primæret brugt til Serie, Film alm TV zap
Af BrianH
#301319
Men OLED er ikke skarpere end noget andet. Det er farver og dynamic range, OLED vinder på.
Så jeg synes bare I skal købe det I helst vil have, og lade være med at være bange for hverken burn-in eller tilfældige anmeldelser fundet på nettet
Af Mr.DJ
#301320
Hvis frygten for burn-in er den primære årsag til at I ikke bare købte en OLED med det samme, har I/du så i det mindste undersøgt(søgt på nettet f.eks.) hvilken omstændigheder der skal til for at burn-in evt. kan blive et problem på et OLED?

Du skriver ikke hvordan I påtænker at bruge tv'et, men burn-in er kun et potentielt problem ved visning af statisk indhold i adskillige timer. Men derudover, så grundet diverse anti-burnin funktioner som løbende bliver implementeret og forbedret fra generation til generaion af OLED TV, vil jeg mene at du idag skal være ret uheldig for at ødelægge panelet. Og hvis tv'et kun skal bruges til at vise film og tv-programmer på, burde det være umuligt at få burn-in! ;-)

Og skulle jeg selv vælge et 55 tommer OLED, ville jeg nok vælge LG's C8 model da den har den nyeste og kraftigste processor indbygget.

my 2 cents! :-)
Af DHRasmussen
#301322
Mr.Dj - C8'eren begyndte jeg også at kigge på ude i forretningen i dag, fik dog et lidt udheldigt indtryk fordi B8'eren kørte hurtigere da vi lege med netadgangen (C8'eren er ikke langsommere i know).
Jeg ser mest film serie, men fruen kan godt have det til at køre i længere tid til "stener" programmer du ved.
Af Supergris
#301324
Du skriver ikke noget om, hvor langt I sidder fra skærmen, men fra omkring 3 m, er en 65" klart at foretrække. Det er efterhånden gået op for de fleste, og selv kvinder må give sig, når først apparatet er klar til at blive brugt.
Køb roligt et OLED. Det er jo ikke sådan, at burn-in forekommer fra den ene dag til den anden.
Det er typisk noget, der sker, hvis de samme statiske elementer bliver vist i størstedelen af den tid, hvor TVét bliver brugt; ikke hvis I falder i søvn på sofaen og glemmer at slukke TVét, så hvis I har et forholdsvist normalt TV-forbrug, så er der, efter min mening, ingen grund til alarm, og med de priser de efterhånden er kommet ned i, er der utrolig meget TV for pengene...
Af DHRasmussen
#301346
Supergris - Vi sidder ca de der 3-4 meter fra skærmen pt.
Hvordan oplever du dem når du ser alm tv og streaming. Er der skygger og uskarpheder i bevægelserne?
Af Grandahl
#301348
Min priotet havde været det gode tilbud på B8, hvis i vælger OLED fra pga risiko for burn in, ville jeg gå med Samsung Q9FN, den er der ofte gode tilbud på også i denne tid.
Brugeravatar
Af TBC
#301379
DHRasmussen skrev:Jeg ser mest film serie, men fruen kan godt have det til at køre i længere tid til "stener" programmer du ved
Med beskrevne forbrug der jo inkluderer levende billeder (også hvad angår "stener" programmer", ser jeg overhovedet ingen grund til at bekymre sig ved at købe et OLED - Skal man være Paranoid, så kunne man undgå de højeste lysstyrker som øjnene alligevel ikke kan holde ud i længen hvis der er hidsige farverige logoer med kræftige farver på de "stenede programmer" (men det er mest på børnekanaler at der er ekstremt lyse og farverige logoer)
DHRasmussen skrev:Vi sidder ca de der 3-4 meter fra skærmen pt. Hvordan oplever du dem når du ser alm tv og streaming. Er der skygger og uskarpheder i bevægelserne?
Jeg sidder 3½ meter fra 123 tommer og 2,5 meter fra 65 tommer - 65 tommer er i underkanten i den forbindelse - øjnene er flaskehalsen på den afstand. https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1184685511


Hurtige bevægelser er ofte uskarpe hvis man går dem efter i sømmene pga filmens eksponering/kameraernes sensorer mv, men man skal tættere på før det imho er noget problem - OLED pixels har ekstremt hurtige on-off skift, så det har faktisk de mest skarpe bevægelser af noget panel, så hurtigt at folk der er vant til motion compensation kan opleve bevægelserne uden motion compensation som ekstra stoposkob-agtige (men mere definerede), hvis man ikke er vant til den hurtige panel repons.

Jeg ville have taget C8'eren til <10.000 kr da den var der som det bedste bang for the buck, da man ikke får bedre billeder på markedet pt. end OLED.
Af DHRasmussen
#301383
Hvad er jeres holdning til at Elgiganten og Power kalibrer tv'et. Er det godt eller spild?
Power siger at de har udstyr til at justere skærmene med og at Elgiganten blot ligger en forprogrammeret fil ind
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#301394
Elgigantens “kalibrering” er blot indtastning af værdier fra kalibrering af en tilsvarende model.
Nøjagtig det samme som hvis du tager indstillinger fra en test herinde.

Af de to ville jeg klart anbefale indstillinger fra siden her hvis disse er tilgængelige fra en test.

Power derimod sætter trods alt en måler på hver skærm og har også det fornødne udstyr, jeg har snart set mange kalibrerings rapporter fra Power, både fra brugere herinde som har lagt dem op, men også en hel del fra kunder jeg har været hos.

Nogen af deres kalibreringer er okay, andre knap så gode og nogle få har de formået at gøre billedet væsentligt ringere end hvis de slet ikke havde rørt ved skærmen.

Fælles for både Elgiganten og Powers kalibrering er at de udføres på en HDMI indgang, men de formår sjældent at kopiere indstillingerne rundt på alle inputs og lige præcis den del kan godt være tidskrævende, især på Sony og Philips skærme.

Samsung har en fin funktion “Anvend billedindstillinger på alle kilder eller aktuel kilde” hvor man på LGs skærme skal manuelt trykke “kopier til alle inputs” tre steder i menuen, under de generelle billede indstillinger, under hvidbalance og igen under farvestyringssystem (CMS)