Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#301313
Jeg laver en hjemmebiograf i kælderen og i den anledning vil jeg gerne af med højtalerne i stuen (pt. kun stereo). Men tænkte at jeg da kunne få erstattet dem af en soundbar, få noget mere plads og noget sourround agtigt.
Erhvervede mig en Samsung Q66R men synes ikke der er meget sourround over dem. Det kan der være flere grunde til.
Den første kunne være, min stue er meget aflang, og systemet står ca i midten. Dvs der er 4-5 meter til hver endevæg før lyden kastes tilbage. Er det for stort dimentioneret til en soundbar for at man får en fornemmelse af sourround?
Min tanke var at Q76R modellen som er 3-1-2 fremfor 5.1 i Q66R kaster lyden via loftet i stedet, og det er der trods alt ikke 4-5 meter før lyden rammer.
Ville jeg få en bedre sourround agtig lyd ud af at opgradere til Q76R, eller er det bare sådan det er med soundbarer i den prisklasse?
Jeg gidder ikke sætte baghøjtalere op da ledningerne skræmmer mig væk. (om det så er lyd eller strøm ledninger).
Og hvis det bare er sådan det er, er det pga mit samsung valg, eller?
Af Globulus
#301315
https://www.howtogeek.com/336009/how-do ... bars-work/

"Of course, depending on the layout and geometry of your living room to provide sources of reflected sound is less than ideal. The best effect will be experienced by those with a television and seating arrangement perfectly centered in the room, with walls symmetrical walls on either side, ceilings that aren’t especially high or vaulted, and generally have a rear wall about the same distance from the listener as the TV. That’s a lot of variables to work with—for example, if you have an open kitchen to the left of your living room, the surround channels bounced to the left will be softer and less distinct than the right."

Spild af tid (efter min mening) at forsøge at få en surround-effekt til at fungere med nogen som helst soundbar, hvis man ikke har det ideelle rum at arbejde med.
#301316
Kan være.
I så fald kan det være man skal finde en bedre 2.1 soundbar fremfor at forsøge sourround.
Tænkte bare at det kunne være at med Atmos og dens køren via loftet fremfor væggenen at det ville give en bonus.
#301337
Tak Torben. Så har jeg misforstået noget.
Jeg tænkte at når Q76R var 3-1-2 så var der en center og højre og venstre, en sub, og så 2 top kanaler fremfor Q66R som er 5.1 som så ville være center højre og venstre, og så skød de 2 baghøjtalere via væggene.